۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۵
فری لنسرها به خانه هایشان کوچ کردند/ حمله کرونا به دفتر کار اشتراکی
دفاتر اشتراکی پر از خالی شدند!

فری لنسرها به خانه هایشان کوچ کردند/ حمله کرونا به دفتر کار اشتراکی

کرونا موجب از رونق افتادن کسب و کارهای نوین در کشور شد. یکی از این کسب وکارها که به تازگی در حال مشتری یابی و تبلیغات بود، دفتر کار اشتراکی است. در مقابل دفتر کار مجازی به شدت مورد استقبال قرار گرفته است.

بازار؛ گروه فناوری: کرونا خسارت های شدیدی به کسب و کارهای مختلف وارد کرده است.  در این میان کسب و کارهایی مانند دفتر کار اشتراکی بیشترین آسیب را دیده اند. این مفهوم به خودی خود جدید و تازه است و هنوز بسیاری از مردم کشور با آن آشنایی ندارند. حال کرونا نیز مشتریان این کسب و کار را ترسانده و خانه نشین کرده است. دفترکار اشتراکی به معنای این است که فرد یک میز در فضایی اجاره کند و در آن مکان فعالیت های اداری خود را انجام دهد. زمانی هم که کار تمام شود محل را ترک می کند بی آنکه چیزی از وسایل و لوازم را آنجا جا بگذارد. سیستم دیگری با عنوان دفتر کار اختصاصی وجود دارد که در فضای فعالیت، متقاضی یک میز اشتراکی دریافت می کند و هیچ کس حق ندارد پشت آن میز بنشیند. این نوع از فضا متفاوت تر و کمی گران تر است. بسیاری از فری لنسرها مشتریان این نوع دفاتر اختصاصی هستند. فضای کار دیگری نیز وجود دارد که مجازی است؛ دفتر کار مجازی با وجود دورکاری و شیوع کرونا مورد استقبال بیشتری قرار گرفته است. دفتر کار اشتراکی و اختصاصی اما مشتریان خود را از دست داده است. اکوسیستم استارتاپی بیشترین استقبال را از این دفاتر داشته که به دلیل کرونا یا ورشکسته شده اند یا دورکاری می کنند. فری لنسرها هم خانه را به فضای بیرون ترجیح می دهند. فعالان این حوزه می گویند که با ۴۰ درصد ظرفیت سابق فعالیت می کنند. این کسب و کار درآمد چندانی در ایران ندارد.

دفتر کار اشتراکی رونقی ندارد
دفتر کار مجازی بیشتر از دفتر کار اشتراکی مورد استقبال قرار گرفته است و ظاهرا دیگر دفتر کار اشتراکی رونق خود را از دست داده است. البته با توجه به جدید بودن این مفهوم پیش از این نیز رونقی نداشته است.

علی دادگر، مدیرعامل دفتر شما اظهار کرد: دفتر کار اشتراکی به معنای این است که من یک میز در فضایی اجاره کنم و در آن مکان فعالیت های اداری خود را انجام دهم. زمانی هم که کارم تمام شود محل را ترک می کنم بی آنکه چیزی از وسایل و لوازمم را آنجا جا بگذارم.

او افزود: معمولا دفاتر کار اشتراکی مزیت هایی دارند؛ می توان از خدماتی مانند اینترنت رایگان و پذیرایی استفاده کنند.

دادگر گفت: سیستم دیگری با عنوان دفتر کار اختصاصی داریم که در فضای فعالیت، متقاضی یک میز اشتراکی دریافت می کند و هیچ کس حق ندارد پشت آن میز بنشیند. این نوع از فضا متفاوت تر و کمی گران تر است.

او افزود: بسیاری از فریلنسرها به آن دفاتر اختصاصی مراجعه می کنند و فعالیت های خود را در این اماکن انجام می دهند. البته خدمات آن با دفتر کار اشتراکی متفاوت است.

به عقیده دادگر در دوران کرونا استقبال چشمگیری از دفاتر کار اشتراکی شد، چراکه بسیاری از دارندگان استارتاپ ها با مشکل مالی مواجه شدند و در نتیجه ترجیح دادند به جای پرداخت هزینه های دفتر کار از فضای کار اشتراکی استفاده می کنند.

او گفت: البته بازار برخی از دفاتر کار اشتراکی نیز کساد شد و مردم از هراس کرونا کمتر مراجعه می کردند. تفاوت آن ها در فضایی بودکه ارائه می کردند؛ دفاتر کار اشتراکی که فضای باز و با فاصله از دیگران ارائه می دادند با استقبال بیشتری مواجه شدند و شرکت هایی که پروتکل های بهداشتی را کمتر رعایت می کردند یا کوچکتر بوده و فاصله افراد مختلف از یکدیگر کمتر بود با کاهش حضور مشتریان مواجه شدند.

دادگر ادامه داد: یک دفتر کار هم وجود دارد که با عنوان دفتر کار مجازی معروف است. در این دفتر کار مجازی مانند دفتر شما، شرکت ها می توانند تلفن ثابت و سانترال داشته باشند، تماس ها را به همکارانشان وصل کنند و برای پاسخگویی به تلفن ها نیازی نیست که در دفتر حضور داشته باشند بلکه می توانند از منزل تلفن ها را پاسخ دهند.

او افزود: این تلفن های گویا رشد بسیاری داشته اند. یک خدمات دیگر سرویس منشی از راه دور است. منشی ها در منزل به تلفن ها پاسخ می دهند و به مدیران شرکت ها گزارش می دهند.

دادگر تاکید کرد: در این دوران کرونا ما به دورکاری شرکت ها کمک کرده ایم و از طریق تلفن مجازی موفق شدند تلفن ها را از خانه پاسخ دهند.

او در رابطه با احتمال دورکاری بسیاری از شرکت ها در آینده نزدیک بیان کرد: خود ما از اسفند دورکاری می کنیم. اوایل بسیار مشکل بود اما به تدریج جلسات ویدئویی و آنلاین برایمان عادی شد و بازدهی کاری بسیار بهتر شد.

دادگر گفت: بسیاری از شرکت ها به خاطر هزینه های زیادی که حضور پرسنل در محل دارد به این روش فعالیت عادت کرده اند و ممکن است در آینده نیز بخشی از فعالیت خود را به همین شیوه ادامه دهند. با این اقدام هم هزینه ها کاهش می یابد و هم در صورت مدیریت مناسب بازدهی افزایش پیدا می کند. حتی در ساعت های غیر اداری و شب هنگام نیز کارمندان فعالیت های کاری را انجام می دهند. دیگر در ترافیک و خستگی ناشی از رفت و آمد وقت و انرژی خود را از دست نمی دهند.

خسارت های شدید
کرونا به دفتر کار اشتراکی خسارت های شدیدی وارد کرده است و فعالان این حوزه راهکاری برای رفع این مشکل پیدا نکرده اند

محمدرضا سبحان، مدیرعامل شرکت تی وان اظهار کرد: کرونا تاثیر بسیار منفی بر کسب و کار ما برجای گذاشت. بسیاری از افراد در این شرایط ترجیح دادند دورکاری کنند و بسیاری از شرکت ها نیز دورکاری را به حضور کارمندانشان در محل کار ترجیح دادند.

به گفته سبحان این شرکت ظرفیت بسیار زیادی را در دوران کرونا از دست داد؛ تی وان اسفند و فروردین با ۱۰ درصد از ظرفیت خود فعالیت می کرد و اکنون نیز تنها از ۴۰ درصد از ظرفیت این شرکت استفاده می شود.

او گفت: به هرحال دفتر کار اشتراکی صنعت سودآوری نیست و در بهترین شرایط هم هزینه های خود را پوشش دادیم اما اکنون درآمد به شدت کاهش یافته اما هزینه ها همچنان یکسان است.

سبحان معتقد است راهکاری در این زمینه وجود ندارد و حتی دیگر کشورها نیز به راه حل جامعی برای حل مشکل کرونا و بهبود کسب و کار خود نرسیده اند. او افزود: بسیاری می گویند راهکار این است که به مشتریان اطمینان دهیم فضای سالم و بهداشتی در اختیارشان می گذاریم اما مشکل مشتریان رفت و آمد و استفاده از حمل و نقل عمومی است. بنابراین دغدغه مشتریان فقط بهداشت دفتر کار اشتراکی نیست.

سبحان گفت: راه حل دیگر صبوری کردن و پذیرفتن حقیقتی به نام کرونا است. چاره ای نداریم به جز این که بپذیریم این ویروس کشنده در کشور شیوع یافته و باید با آن سر کنیم.

او تاکید کرد: بزرگترین مشکل کسب و کار ما این است که بسیاری با مفهوم فضای کار اشتراکی آشنایی ندارند و در کشور نوین است. در بازار اکوسیستم نوآوری فضای کار اشتراکی مورد استقبال قرار گرفته است اما خارج از این اکوسیستم بسیاری با آن آشنایی ندارند. زمانی که تبلیغات می کنیم و از Co workig می گوییم بسیاری حتی مفهوم آن را هم نمی دانند.

کد خبر: ۳۲٬۶۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha