۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۶
بد و خوب «بورس مسکن»/ کارشناسان نگران تورم‌ اند
رئیس انجمن انبوه سازان مطرح کرد

بد و خوب «بورس مسکن»/ کارشناسان نگران تورم‌ اند

بیدگلی، رئیس انجمن انبوه سازان گفت: نگرانی کلیدی اینست که ورود سرمایه خرد به بورس مسکن حجم سرمایه سفته بازانه را فزونی دهد اما باید توجه داشت هم اینک کسی که ۱۰ میلیون تومان دارد، نمی تواند این ثروت را در مقابل افزایش قیمت زمین و ساختمان حفظ نماید.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، بیدگلی با بیان اینکه بورس مسکن باید به کمک سیاست گذاران در راستای اصلاح ساز و کارهای املاک و مستغلات آید، اظهار کرد: بسته به اینکه چگونه باید از نهاد بورس املاک استفاده کرد و چه ابزارهایی را در خدمت بگیریم، این بورس استفاده های مفیدی در جهت توسعه سیاست ها خواهد داشت.

وی همچنین بورس املاک را چالش زا خواند و افزود: افزایش نقد شوندگی از مهم ترین اهداف ایجاد بورس است ولی در ایران این نگرانی وجود دارد که فعالیت های سفته بازانه حول کالاهای سرمایه داری ایجاد گرد.

بیدگلی ادامه داد: همچنین امکان تعریف ابزارهای مالی در این بورس وجود دارد و تجهیزات مورد نیاز ساختمان سازی توسعه یابد که موجب افزایش تولید و سرمایه گذاری در بخش املاک و حمل و نقل گردد.

وی در خصوص این سوال که اصلا راه اندازی بورس مسکن امکان پذیر است و در جواب منتقدان که می گویند آیا فروش متری مسکن میسر خواهد بود یا خیر، گفت: امروزه موضوع فروش متری مطرح است درحالیکه ده ها ابزار می توان در این بخش تعریف کرد.

بیدگلی ادامه داد: پیش فروش و فروش متری به پروژه های خاص مربوط است؛ بعنوان مثال یکی از شرکت های ساختمانی پروژه ای عظیم ایجاد می کند که قابل فروش متری است.

وی گفت: مسئله اصلی ورود به بورس نیست و صنعت ساختمان همواره در بحران بوده. بورس موجب تورم زایی نمی شود چراکه تورم مسئله کلان اقتصادی است.

بیدگلی تصریح کرد: نگرانی کلیدی اینست که ورود سرمایه خرد به بورس مسکن حجم سرمایه سفته بازانه را فزونی دهد اما باید توجه داشت هم اینک کسی که ۱۰ میلیون تومان دارد، نمی تواند این ثروت را در مقابل افزایش قیمت زمین و ساختمان حفظ نماید.

وی افزود: برخی پروژه ها با ورود به این بورس با شفافیت بیشتر اداره می شوند اما این ساز و کار باید بدرستی تعریف و استفاده شود.

بیدگلی خاطرنشان کرد: شوک تورمی را نمی توان به بورس مسکن ناظر دانست که باید توسط سیاست گذاران کنترل شود.

وی فازود: اقدامات برای راه اندازی بورس مسکن در حال انجام است ولی به زودی راه اندازی نمی شود. بنده با تجربه شخصی تصور می کنم تا ۶ ماه راه اندازی ابزارها و نهادهای مربوط به بورس مسکن طول می کشد.

کد خبر: ۳۲٬۵۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha