۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۸
فرصتی به نام کرونا!
مجمع جهانی اقتصاد بر مدیریت درست تهدید بزرگ تاکید دارد

فرصتی به نام کرونا!

تعطیلی اقتصاد و افزایش بیکاری و دهها چالش دیگر مردم را با شرایط سختی روبرو کرد. حال مجمع جهانی اقتصاد از خطرات ناشی از تغییرات جوی برای اقتصاد دنیا و بقای انسانها نام می برد و بر این باور است که از فرصت ایجاد شده در اثر همه گیری کرونا باید برای اصلاح اقتصاد استفاده کرد.

بازار؛ گروه بین الملل: تغییرات زیست محیطی چالش بزرگی برای اقتصاد دنیا ایجاد کرده است. چالشی که تا کنون در دنیا سابقه نداشته است و می تواند آسیبهای جدی به اقتصاد دنیا وارد کند. به گزارش دانشگاه آکسفورد  هزینه اقتصادی  تغییرات جوی برای اقتصاد دنیا بسیار زیاد است. این دانشگاه اخیرا مطالعه ای در مورد تاثیر افزایش دمای کره زمین روی اقتصاد دنیا انجام داد و نوشت:« اگر برای مقابله با تغییرات جوی چاره ای اندیشیده نشود و دنیا با همین روال به تولید کربن ادامه دهد، تا انتهای سال ۲۱۰۰ میلادی دمای کره زمین ۳ درجه سانتی گراد افزایش می یابد که سه برابر میزان افزایش دمای زمین بعد از انقلاب سوم صنعتی در دنیا است. در صورت افزایش ۳ درجه ای دمای زمین تا سال ۲۱۰۰ ، ارزش تولید ناخالص داخلی دنیا ۲۰ درصد نسبت به سطح کنونی کاهش خواهد داشت که چالشی بسیار بزرگ برای اقتصاد جهان است.»

 اما برای مقابله با این وضعیت چه می توان کرد؟ آیا دنیا راهی برای مقابله با این بحران در اختیار دارد یا خیر؟مجمع جهانی اقتصاد بر این باور است که هم اکنون زمان عکس العمل نشان دادن در برابر بحران تغییرات جوی است و باید به این نکته توجه داشت که تاخیر در نشان داده عکس العمل می تواند هزینه های زیادی برای اقتصاد به همراه داشته باشد.

فرصت را از دست ندهید
در سالهای گذشته مذاکرات زیادی در مورد ضرورت گذر در حوزه نوع انرژی مصرفی در دنیا انجام شده است. گذر از انرژی های فسیلی به سمت انرژی های احیا شدنی که انتشار کربن کمتری داشته باشند.اما این مذاکرات تا به امروز عملی نشد ولی شرایط کرونایی این روزها ضرورت این تغییر را بیش از پیش نشان داده است. مجمع جهانی اقتصاد در گزارش خود نوشت: «گذر به سمت اقتصاد کم کربن و بدون کربن باید تسریع شود در غیر این صورت بحران تغییرات جوی چالشهای زیادی برای انسانهای ساکن روی کره زمین ایجاد خواهد کرد. در سالهای قبل برخی از کشورها از همسویی با این سیاست امتناع می کردند و بر این باور بودند که هر کشوری که احساس نیاز می کند در این مسیر گام بردارد ولی واقعیت این است که این بحران به دست چند کشور خاص حل نمی شود و تنها در صورت همراهی تمامی کشورهای دنیا است که می توان به حل معضل امیدوار بود.»

 از بسته های حمایتی به درستی استفاده کنید
در وضعیت فعلی که اقتصاد دنیا درگیر بحران کرونا است و دولتها با ارایه بسته های حمایتی اقتصادی در صدد  مقابله با تشدید معضلات اقتصادی بر می آیند، این فرصت وجود دارد که زیر ساخت صنایع مصرف کننده انرژی هم اصلاح شود. به تعبیر بهتر اگر منابع مالی ارایه شده توسط دولتها به درستی صرف و سرمایه گذاری شود، هم اقتصاد می تواند رشد کند و هم این رشد پایدار و بدون وارد شدن آسیب به محیط زیست و افزایش انتشار گازهای آلاینده باشد. این سیاست می تواند خطر بزرگ و جدی که تغییرات جوی به اقتصاد دنیا تحمیل می کند را کاهش دهد و همزمان روند خروج اقتصاد دنیا از رکود ناشی از همه گیری کرونا را تسریع کند.

 مجمع جهانی اقتصاد با اشاره به ضرورت همکاری جهانی در این مورد  نوشت:«همه گیری کرونا به ما نشان داد که دنیای امروز در هم تنیده است و نمی توان در یک بخش اصلاحاتی ایجاد کرد بدون اینکه بخش دیگر هم اصلاح شود. به همین دلیل است که سیاستهای مبارزه با همه گیری کرونا در تمامی دنیا یکسان اجرا می شود و برای مبارزه با تغییرات جوی و اجرای سیاستهای رشد پایدار اقتصادی هم باید همین روند طی شود. یعنی تمامی کشورهای دنیا باید سیاستهای مشابه به کار گیرند و بر اهمیت رشد پایدار اقتصادی صحه بگذارند. تنها با این کار است که روزهای روشنی در انتظار اقتصاد دنیا خواهد بود.»

چه سیاستهای دیگری باید در پیش گرفته شود
مجمع جهانی اقتصاد بر این باور است برای اینکه  دنیا بتواند رشد پایدار اقتصادی را تجربه کند یعنی همزمان با تجربه رشد و رونق اقتصادی ردپایی از فعالیتهای خود در محیط زیست بر جای نگذارد باید چند سیاست را اجرا کند. اول اینکه باید بودجه ها و بسته های حمایتی با هدف کاهش انتشار کربن و در صنایع مرتبط با این بخش سرمایه گذاری شود. دوم اینکه باید قانون هایی برای حمایت از  مصرف کنندگان یا سرمایه گذارانی که به سمت اقتصاد کم کربن حرکت می کنند وضع شود . قانون هایی مانند کاهش نرخ مالیات یا افزایش معافیت های مالیاتی برای افرادی که به محیط زیست کمک می کنند و تلاش می کنند تا انتشار کربن را به حداقل برسانند.

 سوم اینکه باید دولتها هم حامی این سیاست باشند و با کاهش بروکراسی های دولتی موانع را در راه حمایت از انرژی های پاک و سرمایه گذاری در این زمینه بردارند.مجمع جهانی اقتصاد نوشت:« یکی از موانع مهم سرمایه گذاری در انرژی های پاک در دنیا پیچیدگی های قانونی برای شروع این پروسه است. به عنوان مثال نصب پنل های خورشیدی در سقف خانه ها برای تامین برق خانه در ایالات متحده امریکا دو برابر آلمان هزینه دارد و طی کردن  پروسه های قانونی و اجرایی لازم  برای نصب این پنل ها در امریکا سه برابر آلمان زمان نیاز دارد. دلیل این مساله موانع زیاد قانونی و سخت و زمان بر بودن طی شدن این مراحل است که تایید می کند گذر از انرژی های فسیلی به سمت انرژی های پاک برای امریکا اهمیتی ندارد.این موانع در کشورهای مختلف وجود دارد و به همین دلیل اگر دنیا بخواهد به سمت استفاده از انرژی های پاک حرکت کند، باید این موانع قانونی از میان برود و این فرایند تسهیل می شود.»

در پایان باید در نظر داشت که دنیا باید سرمایه گذاری در انرژی های پاک را در اولویت قرار دهد زیرا بقای ما و جهان وابسته به این سیاست است.

کد خبر: ۳۲٬۳۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha