۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۵
پروژه پر سروصدای آزادراه «تبریز- سهند» در آستانه افتتاح
پیگیری بازار؛

پروژه پر سروصدای آزادراه «تبریز- سهند» در آستانه افتتاح

تبریز- آزادراه تبریز- سهند یکی از مهمترین و پرسروصدا ترین پروژه های عمرانی استان طی سال های اخیر بوده است که بعداز ۱۰ سال در مراحل پایانی احداث خود به سر می برد.

بازار؛ گروه استان‌ها: شهر جدید سهند روز به روز در حال گسترش چه از لحاظ وسعت و چه از لحاظ جمعیت است. فازهای مختلف این شهر توسعه قابل قبولی داشته اند و جمعیت آن نیز در حال عبور از مرز ۱۰۰ هزار نفر است. جمعیتی که عمدتا رفت و آمد مداوم و متناوب روزانه ای به مرکز استان، یعنی شهر تبریز دارند و چه از نظر شغل و درآمد و چه از نظر برخورداری از برخی خدمات خاص، مجبور هستند تا مسیر طولانی و همچنین خطرناک و غیراستاندار فعلی را به طور مستمر سپری کنند.

مسیر فعلی تبریز به سهند، با کیلومترهای اضافه ای که دارد، خطرات و هزینه های مختلفی را برای مردم این دو شهر تحمیل کرده است و همین موضوع باعث شد تا برای ادامه و حتی شدت بخشیدن به ادامه روند انتقال بخشی از جمعیت تبریز به سهند، پروژه احداث آزادراه تبریز سهند نیز آغاز شود تا امکان حمل و نقل سریعتر، آسان تر و ایمن تر برای مردم فراهم شود.

این تصمیم مهم در سال ۱۳۸۷ به تصویب رسید و در سفر استانی رئیس جمهور وقت به آذربایجان شرقی اعتبارات ویژه ای به این طرح اختصاص یافت

این تصمیم مهم در سال ۱۳۸۷ به تصویب رسید و در سفر استانی رئیس جمهور وقت به آذربایجان شرقی اعتبارات ویژه ای به این طرح اختصاص یافت. به این ترتیب عملیات اجرایی این پروژه ملی از اوایل سال ۹۰ و با اهتمام استاندار وقت آغاز شد و احداث قسمتی از آن به اداره کل مسکن و شهرسازی و قسمتی دیگر به شرکت عمران سهند و پیمانکار آن واگذار شد ولی تا امروز خبری از افتتاح این آزادراه نشد تا انتظار مردم تبریز و سهند برای استفاده از این پروژه ۱۰ ساله شود.

بیست و چهارم فروردین ماه سال ۱۳۹۹ بود که رسانه بازار در گزارشی (کرونا بهانه جدید مسئولان برای تکمیل نشدن بزرگراه ۱۰ساله تبریز- سهند) به وضعیت این پروژه و بلاتکلیفی آن پرداخت که این روزها شاهد تسریع عملیات اجرایی این پروژه هستیم ولی تاکنون پروژه به بهره برداری نرسیده است.

مرور وعده‌ها
۱۰سالی که البته بسیار جالب سپری شده است! عباس آخوندی، وزیر سابق و پرحاشیه راه و شهرسازی در بازدیدی که سال ۹۳ از شهر جدید سهند داشت، وعده اتمام پروژه آزادراه تبریز – سهند را طی یک سال آینده، یعنی سال ۹۴ داده بود.

پس از آخوندی، این بار شخص رئیس جمهور روحانی در سال ۹۴ وعده افتتاح این پروژه تا آخر سال ۹۵ را در جمع مردم تبریز داد اما همانطور که مشخص است، امروز در سال ۹۹ به سر می بریم و هنوز خبری از این آزادراه نیست.

محمدرضا پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی و مسعود پزشکیان، نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در چندین دوره مجلس شورای اسلامی، طی بازدیدهایی که از این پروژه داشتند نیز با اعتماد به نفس بالایی خبر از افتتاح قطعی این پروژه در شهریور سال ۹۸ و نیز ماه های پایانی سال ۹۸ دادند.

سال ۹۹ نه تنها فرا رسیده، بلکه تقریبا نیمی از آن نیز سپری شده است و هنوز که هنوز خبری از رفت و آمد در آزادراه تبریز- سهند نیست

اما سال ۹۹ نه تنها فرا رسیده، بلکه تقریبا نیمی از آن نیز سپری شده است و هنوز که هنوز خبری از رفت و آمد در آزادراه تبریز- سهند نیست. ناگفته پیداست این که مسئولین بلندپایه دولتی و حتی نمایندگان مجلس، بارها و بارها وعده هایی به مردم داده و خلاف آن عمل می کنند، مطمئنا به اعتماد عمومی مردم نسبت به مسئولین ضربه خواهد زد و در آینده باعث بروز برخی مشکلات دیگر خواهد شد.

کرونا و آب و هوا، آخرین بهانه
محمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان شرقی قول اتمام عملیات اجرایی را تا پایان سال ۹۸ داده بود اما با توجه به عدم افتتاح پروژه در این زمان، در دفاع از عملکرد بانیان این پروژه می گوید: شرایط اقلیمی و کرونایی اجازه نداد تا به وعده مان عمل کنیم. اخیراً با شیوع ویروس کرونا سرعت کارهای اجرایی این پروژه کاهش یافت. افتتاح آزادراه تبریز- سهند در آینده نزدیک انجام می‌شود و مردم بعد از سال‌ها از این آزادراه استفاده می‌کنند و لذت کوتاه شدن مسیر بین تبریز تا سهند و بالعکس را خواهند چشید.

وی ادامه می دهد: به دنبال ایجاد زیرساخت‌های لازم برای سکونت مردم در شهر جدید سهند هستیم به خصوص اینکه در این سال‌های اخیر جمعیت شهر سهند در حال افزایش است.

در حال حاضر پنج ماه از آغاز سال ۹۹ گذشته است و با توجه به ادامه حضور ویروس کرونا در کشور و همچنین رشد روزافزون تلفات این بیماری، مسئولین پروژه اعلام کرده اند که برای اتمام اندک نواقص باقیمانده این آزادراه، با رعایت پروتکل های بهداشتی در حال انجام امور هستند و پروژه متوقف نشده است.

روزهای پایانی پروژه
عباس مصطفی، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید سهند، با بیان اینکه مشکلات تملک پروژه آزادراه تبریز- سهند برطرف شده است، در خصوص وعده های فراوانی که طی سال های اخیر در خصوص زمان اتمام پروژه از طرف مسئولین داده شده، به خبرنگار بازار می گوید: متأسفانه قبل از سال ۹۷ برخی از مسئولین علیرغم این که هنوز چهار کیلومتر پس از پل اسنجان تملک نشده بود با حدس و گمان به مردم قول افتتاح می‌دادند و این امر موجب سلب اعتماد عمومی مردم شده بود ولی امروز وعده خاصی داده نمی شود.

در آینده بسیار نزدیک با بهره برداری نهایی از این پل ها، شاهد افتتاح این آزادراه و پروژه مهم ملی خواهیم بود

وی ادامه می دهد: در سایه تلاش مجدانه و پیگیری مستمر مسئولین استانی و نمایندگان مجلس همه می‌توانند به راحتی از عملیات اجرایی این پروژه بازدید کنند. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که این آزاد راه هشت پل اصلی و خاص داشت که تنها سه پل کرجان با ۹۶ درصد پیشرفت، اسنجان با ۸۳ درصد و اندیشه با ۸۷ درصد پیشرفت تکمیل نشده اند و در آینده بسیار نزدیک با بهره برداری نهایی از این پل ها، شاهد افتتاح این آزادراه و پروژه مهم ملی خواهیم بود.

انجام اقدامات ترافیکی لازم در پروژه آزادراه تبریز- سهند
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز نیز از انجام اقدامات ترافیکی لازم در خصوص پروژه تبریز- سهند خبر می دهد و به خبرنگار بازار می گوید: برای جلوگیری از معضلات پروژه تبریز- سهند با رفع کاستی ها و نواقص این پروژه در محل اتصال به تبریز اقدامات لازم انجام می شود.

اصغر آدی بیگ می افزاید: قرار است این پروژه در آینده نزدیک افتتاح و زیر بار ترافیک برود اما به نظر می رسد اگر کاستی ها و نواقص این پروژه در محل اتصال به تبریز رفع نشود آن نقطه، هم از لحاظ ایمنی و هم از لحاظ روانی ترافیکی دچار چالش خواهد شد و لازمه جلوگیری از بروز مشکلات و معضلات احتمالی این است که تمامی ارگانهای مرتبط به نسبت وظایف خود پای کار باشند.

وی ادامه می دهد: هرچند برای انجام تغییرات خیلی زمان از دست داده ایم ولی امیدواریم از هم اکنون تمهیدات لازم برای بعد از افتتاح پروژه پیش بینی شود.

بدون شک تاخیر چندین ساله در افتتاح و بهره برداری از پروژه آزادراه تبریز- سهند حاصل بی تفاوتی و بی مسئولیتی مسئولین متعددی طی سالیان اخیر بوده اند، مسئولینی که چه در بحث تملک، چه در بحث اعتبارات و چه در بحث اجرایی دست روی دست گذاشته اند تا این پروژه نیز همچون سایر پروژه های عمرانی در استان و کشورمان، بیش از یک دهه به درازا بکشد و صبر مردم را محک بزند.

طبق بازدیدهای میدانی و گفتگوهایی که با مسئولین داشتیم، به نظر می رسد طی ماه های آینده، بالاخره شاهد افتتاح و تردد خودروهای مردم از این آزادراه خواهیم بود و امیدواریم با هوشیاری و درایت مسئولین فعلی، دیگر شاهد هیچ گونه تاخیری در روند کاری این پروژه نباشیم.

کد خبر: ۳۱٬۳۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha