۳۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۴
تفکر تیم اقتصادی دولت لنگ می زند
استاد اقتصاد دانشگاه تهران:

تفکر تیم اقتصادی دولت لنگ می زند

محمودی، استاد دانشگاه گفت: خروجی دولت نشان می دهد فکر روشنی ندارد و به هیچ کدام از مکاتب فکری اقتصادی نزدیک نمی شود.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، وحید محمودی استاد اقتصاد دانشگاه تهران با اشاره به لزوم ایجاد یک فهم درست از گزاره مردمی سازی اقتصاد و همچنین ضرورت داشتن نگاه نظری و راهبردی یک عامل شکست دولت ها در اجرای طرح ها را در نداشتن همین نگاه های نظری و راهبردی در برنامه ها عنوان کرد.

وی در توضیح مختصری راجع به مکاتب مختلف اقتصادی و ارتباط آن با مردمی سازی اقتصادی گفت: یک جریان متعارف نئوکلاسیک داریم و یکسری نگرش و منتقد جریان اصلی که دیدگاه های نهادگرایی و توسعه انسان محور در این بخش قرار می گیرد. توسعه انسان محور یک دیدگاه مرزی است که با آموزه های دین اسلام همخوانی بالایی دارد. هم نگاه فردی و اجتماعی در آن و همچنین نگاه اقتصادی – اجتماعی دارد.

کلاه فکری داشته باشیم
وی افزود: اگر قرار است مردمی سازی اقتصاد صورت گیرد باید یک کلاه فکری داشته باشیم و براساس آن برنامه ها را تدوین کنیم. ذیل همین کلاه فکری بیاییم ابعاد و برنامه های کلی که در حوزه اقتصادی اجرا کنیم را ببینیم. به بیان دیگر اینکه چطور مردم را –در برنامه ها- مشارکت بدهیم که آنها خودشان بتوانند فعال مایشاء بشوند و تامین معیشت کنند. اینکه در چهارچوب اقتصاد همچون جوجه گنجشک منتظر غذا نباشند، بلکه غذای دولت را بدهند. [شاره به پرداخت مالیات] باید مردم توانمند شوند و در اقتصاد ایفای نقش کنند.

این استاد دانشگاه تهران گفت: به جای اینکه از دولت یارانه و حمایت بگیرند که اقتصادمان فربه شود و دست آخر هم نمی توانیم از آنها حمایت کنیم و فقرزایی بیشتر می شود، با مشارکت مردم در برنامه ها، نظام کارآفرینی شکل می گیرد و اینها به دولت مالیات می دهند. یک گذار از حمایت اجتماعی به سمت بیمه های اجتماعی شکل می گیرد.

اقتصاد نیازمند بازمهندسی
وی با بیان اینکه در حوزه اقتصاد به شدت مشکل داریم، گفت: اقتصادمان نیازمند بازمهندسی جدی است. این کار شدنی است به شرط اینکه از ورطه شعار بیرون بیاییم و در عمل بخواهیم این کار را انجام دهیم.

محمودی با بیان اینکه در برنامه اخیر مجلس هنوز گزاره ای درباره بازمهندسی نمی بینیم، خاطر نشان کرد: مجلس یکسری مشکلات را می بیند، می خواهد به آنها ورود کند و از حل کردن مشکلات حرف می زند. اما به عنوان یک معلم اقتصاد وقتی صحبت از حل کردن می شود تنم می لرزد!

وی با بیان اینکه بازمهندسی مالیات باید به گونه ای طرح شود که نظام بودجه مان با مالیات باشد، گفت: هزینه های دولت اعم از جاری و عمرانی هم باید از مالیات تامین شود. درآمد نفت هم به صندوق توسعه ملی برود و صرف سرمایه گذاری های بنیادین شود.

جایگاه پایه های مالیاتی جدید معلوم شود
محمودی با بیان اینکه در بودجه مالیات سهمش حدود ۴۰ درصد است، گفت: براساس گزارشی که سازمان مالیاتی می دهد فرار مالیاتی داریم. در این بسته ها باید روشن شود پایه های مالیاتی را چطور می خواهیم اصلاح کنیم.

وی ادامه داد: در شرایط کرونا کسب و کارها تغییر هویت شکل و ساختار می دهد. به سمت اقتصاد الکترونیکی پیش می رویم، (اقتصاد الکترونیک و دولت الکترونیک) اگر نظام مالیات بخواهد اجرا شود باید دولت الکترونیکی دنبال شود. همچنین در بودجه باید شفافیت مالیاتی وجود داشته باشد. الان شرکت ملی نفت یک سهمی به دولت می دهد و مالیات وابسته به نفت داده می شود و آنچه تحت عنوان مالیات این بخش داده می شود فقط یک تغییر نام درآمدهای نفتی به مالیات است.

این استاد دانشگاه تهران اظهار داشت: توصیه ام برای اقتصاد ایران پیاده سازی توسعه انسان محور است، نیاز است دیدمان فکری را تبیین کنیم.

انتقاد از دولت
وی با انتقاد از دولت روحانی گفت: خروجی که از مجموعه دولت می بینم نشان می دهد دولت یک دیدمان فکری روشنی ندارد و به هیچ کدام از مکاتب –فکری اقتصادی- نزدیک نمی شود. اگر روی ریل مشخص سیاستگذاری ها ریخته نشود و سیاست ها هماهنگ جلو نرود منجر به اتلاف منابع و کارایی کمتر می شود. در شرایطی که داریم هرچند تحریم هستیم اما اگر سیاست روشنی داشته باشیم و دستگاه های دولت همفکر بودند شرایط بهتر بود.

وی با بیان اینکه ظرفیت مالیاتی بالایی اعم از پایه های جدید و ظرفیت های جدید داریم، نیاز از یک به روز رسانی –قوانین- این بخش را مطرح کرد و ادامه داد: مالیات بر عایدی سرمایه مغفول است، طرحی که عدالت مالیاتی و کارایی را بالا می برد. از این ابزار باید به خوبی استفاده شود. طبیعی است که قانون مالیات بر جمع درآمد و ارزش افزوده تلاش هایی است که در گذشته صورت گرفته است و این قوانین هم به خوبی اجرا نمی شود.

سواد اقتصادی سازمان مالیاتی پایین است
وی سپس گفت: سواد اقتصادی سازمان مالیاتی پایین است و در سیستم مالیاتی کشور تفکرات ساختاری حاکم است، در معافیت های مالیاتی بازنگری هایی لازم است.

محمودی خاطر نشان کرد: هرجا قرار است به سمت اصلاحات اقتصادی برویم و به سمت عدالت اجتماعی حرکت کنیم دانه درشت ها و افرادی که در سیستم اقتصادی قوی هستند، مانع ایجاد می کنند. اگر اراده مجموعه حاکمیت بر اصلاح باشد، این دانه درشت ها موفق نمی شوند.

وی در ادامه به طرح مثال هایی از قوانین مالیاتی و اجرای درست آن در کشورهای اروپایی همچون آلمان زد و سخت گیری هایی که برای وصول مالیات بر عایدی سرمایه، جلوگیری از سوداگری در بخش مسکن وجود دارد.

مالیات ندادن سنگین تر از قتل در آلمان
وی گفت: در سیستم حسابداری مالیاتی آلمان نپرداختن مالیات از قتل هم سنگین تر است.

محمودی سپس اظهار داشت: در داخل کارمندان راحت مالیات پرداخت می کنند اما یک پزشک مالیات نمی دهد.

وی ادامه داد: فساد گسترده سیستمی داریم و مواردی از دادگاه های اقتصادی در تلویزیون پخش می شود. اگر این موارد را بررسی کنیم، ملاحظه می شود، مالیات نمی دادند. باید جراحی اقتصادی صورت گیرد، اگر ساختارهای اقتصادی اصلاح نشود مالیات هم اصلاح نمی شود.

وی از لزوم مشخص بودن هدف ها و داشتن دیدمان فکری صحبت کرد و اظهار داشت: بعد از مشخص کردن این بخش راهبردها باید مشخص باشد.

محمودی گلایه ای هم از نداشتن چشم اندازها کرد.

این استاد دانشگاه با وجود داشتن برنامه ششم توسعه نوشتن برنامه دیگری در مجلس را نادرست خواند و به طرح این گلایه پرداخت که الان هرکس مسئولیت می گیرد یکسری برنامه می نویسد که احساسی است.

وی گفت: باید برای برنامه ها بین دولت و مجلس نشست هایی برگزار شود. انتظارمان از مجلس این است که عمیق با موضوعات برخورد کند.

وی سپس گفت: مجلس سنگ بزرگ برندارد و برمبنای کارهای کمی و کوچک در چهارسال کار کند.

محمودی خواستار این شد که ارائه اظهارنامه مالیاتی در طرح اخیر مجلس به اشخاص و افراد تعمیم داده شود.

وی افزود: در کشورهای اروپایی و آلمان بعد از پایان سال هر فرد سه ماه فرصت دارد که اظهارنامه مالیاتی بدهد. ارائه نکردن اظهارنامه هم جرمش مشخص است.

وی بالا رفتن شفافیت سیستمی را عاملی برای کم شدن فساد عنوان کرد.

این استاد دانشگاه تهران همچنین خواست در برنامه اخیر مجلس برای موضوع فرهنگ مالیاتی هم کار شود و گفت: رابطه دولت و ملت هرچقدر نزدیک باشد مردم راحت مالیات می دهند.

کد خبر: ۳۰٬۸۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      0 0
      دولت درچه تاریخی پول فروش سهام عدالت راواریزمیکند