۳۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۸
چند هزار میلیارد یارانه‌ پنهان به کسانی می‌رسد که استحقاق آن را ندارند
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی:

چند هزار میلیارد یارانه‌ پنهان به کسانی می‌رسد که استحقاق آن را ندارند

حسینی، نماینده سابق مجلس گفت: عدد چند هزار میلیاردی یارانه پنهان داریم که باید مدیریت شود، اینها به اقشاری داده می شود که مستحق نیستند و باید فضای تعادلی اقشار ضعیف وقوی ایجادشود.

 به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم در برنامه گفت و گوی اقتصادی با اشاره به شرکت هایی که از بودجه سهم زیادی دارند گفت: این شرکت ها رقم های بزرگی از بودجه را می گیرند که در سال ۹۸ یک تبصره قانونی اصلاح شد و دولت مکلف شد یکماه جلوتر از اینکه لایحه بودجه را تقدیم مجلس می کند، بودجه این شرکت ها را به مجلس بفرستد تا دیوان محاسبات بتواند نظارت کند.

وی افزود: مقرر شد یکسری سامانه از سوی سازمان برنامه و بودجه آماده شود تا نمایندگان مجلس بتوانند که اطلاعات کاملی درباره این شرکت ها ندارند به آنها نظارت کنند. در این خصوص باید جلسات کمیسیون بیشتر شود تا با توجه به قوانینی که داریم بودجه شرکت ها اصلاح شود.

انحراف ۳۸ درصدی بودجه شرکت ها در سال۹۸
این نماینده سابق مجلس گفت: براساس گزارش تفریغ بودجه در سال ۹۸ به میزان ۳۸ درصد انحراف بودجه شرکت های دولتی را داشتیم.

وی درباره اصلاح ساختار بودجه گفت: این موضوعی است که ۷-۸ سال است که دنبال می شود، اینکه نگاه به این اصلاح ساختار بوجه چگونه است، اهمیت دارد. اگر می خواهیم اصلاح ساختار کنیم باید رویکرد بودجه نویسی را تغییر دهیم.

وی با اشاره به کاهش درآمد نفتی، مالیاتی و روی آوردن به فروش اموال و دارایی های دولتی بودجه ای سال ۹۹ را دارای شرایط پیچیده عنوان کرد.

جدایی نفت از بودجه مربوط به بودجه های جاری
در بخش دیگری حسینی با اشاره به حکمی در چند برنامه توسعه ۵ ساله کشور گفت: براساس این حکم هیچ وقت از وابستگی نفتی جدا نمی شویم. بلکه منظور از این جدایی مربوط به جدایی درآمد نفتی از بودجه جاریست، به عبارتی سهم نفت در بودجه جاری صفر شود.

وی با بیان اینکه همه اعتقاد داریم نظام بودجه سنتی است و پاسخگو نیست از تاکید رهبر معظم انقلاب بر این موضوع صحبت کرد و خواست مجلس نقش خودش را در این زمینه ایفا کند.

حسینی گلایه ای هم از دولت کرد که با وجود اعلام آمادگی مجلس برای اصلاح ساختار بودجه دولت به عنوان متولی اصلی وظایفش را انجام نداده است.

باید منابع دیگری جایگزین شوند
وی یکی از راهکارهای حل مشکلات اقتصادی مردم در کوتاه مدت را توجه به افزایش رفاه و معیشت مردم عنوان کرد و همچنین به طرح این موضوع پرداخت که دولت از محل افزایش حامل های انرژی و گرانی بنزین در سال ۹۸ قرار بود به مردم کمک کند. از سویی برای سال ۹۸ و ۹۸ رقم ۷ هزار میلیاردی را در بودجه در نظر گرفت برای مقابله با فقر مطلق؛ اینها را دولت براساس فروش روزانه ۹۰ میلیون لیتر بنزین در نظر گرفت در حالی که محقق نشده و به جمعیت فقیر کشور هم به واسطه کرونا افزوده شده است.

وی ادامه داد: افراد بیشتری ضعیف شدند که باید حمایت شوند. براساس گزارشی که دولت می دهد باید منابع دیگری جایگزین کنیم، اگر دست روی دست بگذاریم به امید یارانه نقدی نمی مانیم.

تغییر نرخ ارز نیمایی و مشکلات جدید آن
این نماینده سابق مجلس گفت: بخش هایی از بودجه پنهان است به عنوان مثال نرخ ارز را ۱۵ هزار تومان تومان پیش بینی کرده است، دولت این را باید شفاف به مردم بگوید. وقتی ارز نیمایی به قیمت ۱۵ هزار تومان در نظر گرفته می شود، قیمت ارز آزاد تغییر می کند. دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی هم نمی تواند برای کالاهای اساسی بدهد. اینها حرکت هایی است که باید در بسته اقتصادی مردم در مجلس یازدهم اصلاح شود.

وی اصلاح ساختار اصلاح قانون برنامه و بودجه را یک گام اولیه عنوان کرد و ادامه داد: اگر امروز بخواهیم شرایط تورمی جامعه را حفظ کنیم، بانک مرکزی می تواند با یک اقدامات موثر کار کند. همانطور که در بازار ارز دخالت می کند. تا سرعت افزایش نرخ ارز را کم کند.

مشکلات یارانه پنهان
حسینی در بخش دیگری گفت: یک نماینده سابق مجلس گفت: یک عدد چند هزار میلیاردی یارانه پنهان داریم که باید مدیریت شود، اینها به اقشاری داده می شود که مستحق نیستند و باید فضای تعادلی اقشار ضعیف و قوی ایجاد شود. در ضریب جینی برخی در بالا خوب زندگی می کنند و افرادی در سطح پایین مشکل دارند.

وی گفت: باید الزاماتی وضع شود که اگر صادرات می کنیم ارز آن وارد کشور شود.

حسینی گفت: مجلس دو برنامه برای زندگی مردم بریزند، در یک برنامه کوتاه مدت احکامی که منابعی خلق کند با الزامات دقیق در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه باید شیوه یارانه تغییر کند از لزوم برخورد در بخش بروکراسی های کشور برای افزایش حجم نقدینگی هم صحبت کرد.

حسینی گلایه ای هم درباره کاهش نرخ سود سپرده های بانکی انجام داد.

در بخش پایانی این نماینده سابق مجلس دهم گفت: برنامه بلند مدت کشور این باشد که اصلاح ساختار بودجه دنبال شود. موضوعی که در کوتاه مدت نمی توان آن را دنبال کرد. باید قانون برنامه و محاسبات آن را صلاح کنیم و یکسری قدم برای تغییر رویکرد بودجه ریزی برداریم.

وی افزود: الان به اقشار حقوق بگیر ظلم می شود چون نسبت به تورم برای آنها افزایش حقوق نمی دهیم و از طرفی چون پیش بینی منابع –درآمدی- نداریم شرایط برای آنها سخت تر می شود. البته این موارد به شرطی است که بخواهیم برای کشور کاری انجام دهیم و گرنه سالهاست که راجع به آنا صحبت می کنیم!

حسینی خاطر نشان کرد: امسال سال جهش تولید است و لازم است به بازار سرمایه توجه کنیم که اگر به آن دقت نکنیم، مشکلاتش گریبان مردم را خواهد گرفت.

کد خبر: ۳۰٬۸۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha