۳۰ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۵
 رانت بلاتکلیفی برای تداوم مفت خری فولادی ها!
دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران عنوان کرد:

رانت بلاتکلیفی برای تداوم مفت خری فولادی ها!

دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران با عنوان اینکه تداوم بلاتکلیفی در قیمت گذاری کفه ترازو را به نفع فولادسازان سنگین می کند، معتقد است صادرات محصولات سنگ آهن حتی با پرداخت عوارض ۲۵ درصدی و همچنین الزام در بازگشت ارز با قیمت نیمایی و همچنین احتساب کرایه حمل بازهم ۲۰ درصد بالاتر از نرخی است که شرکت های فولادی محصولات معادن را خریداری می کنند.

بازار؛ گروه صنعت: با وجود گذشت چند ماه از مناقشات فولادی ها و شرکت های تولید کننده محصولات زنجیره سنگ آهن بر سر نحوه قیمت گذاری و درخواست افزایش قیمت ها مطابق با میزان تورم و نزدیک شدن به نرخ های جهانی در حالیکه قرار بود معاونت معدنی وزارت صمت پس از  برگزاری چندین جلسه نتیجه تصمیمات خود را اعلام کند و به نوعی به چالش چند ماه پایان بخشد همچنان طرفین این مجادله در بلاتکلیفی به سر می  برند. بلاتکلیفی که با توجه به مخالفت فولادی ها با هر گونه تغییر ضرابی قیمتی کفه ترازو تاکنون به نفع سوگلی های وزارت صمت سنگین کرده است. به طوریکه رییس انجمن فولاد در آخرین اظهار نظر خود هرگونه افزایش قیمتی را در شرایطی که نرخ فولاد در بازارهای جهانی با افزایش مواجه شده فاقد توجیه دانسته و از فاصله اندک قیمت محصولات سنگ آهنی خریداری شده داخلی با نرخ های جهانی خبر داده است. موضوعی که فعالان سنگ آهن این اظهارات را فرافکنی و به نوعی فرار روبه جلوی فولادسازان برای تحت الشعاع قرار دادن تصمیمات معاونت معدنی عنوان می کنند.

سعید عسکرزاده دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران در گفتگو با بازار می گوید: بلاتکلیفی ناشی از عدم قیمت گذاری مانع از اجرای برنامه های بلند مدت شرکت های معدنی بود بنابراین  تسریع در اتخاذ تصمیم مناسب با شرایط اقتصادی و تورمی تنها گزینه پیش رو برای تداوم چرخه فعالیت شرکت های معدنی خواهد بود.

وی درخصوص اظهارات رییس انجمن فولاد مبنی بر کاهش فاصله شکاف قیمتی محصولات سنگ آهنی با قیمت های جهانی و نزدیک شدن قیمت های داخلی با بازارهای جهانی گفت: در صورتی که  شکاف قیمتی بازار داخل با نرخ های جهانی کمتر از ۲۵ درصد باشد و شرکت های معدنی همچنان تمایل به صادرات داشته باشند، باید در سلامت عقلی آنها تردید کرد.

عسکرزاده ادامه داد: بر اساس اسناد و مدارک موجود صادرات محصولات سنگ آهن حتی با پرداخت عوارض ۲۵ درصدی و همچنین الزام در بازگشت ارز با قیمت نیمایی و همچنین احتساب کرایه حمل بازهم ۲۰ درصد بالاتر از نرخی است شرکت های فولادی محصولات معادن را خریداری می کنند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران به شکاف بیش از ۵۰ درصدی قیمت ها اشاره کرد و گفت: علی رغم این میزان فاصله قیمتی شرکت های سنگ آهنی مشکل با این قیمت ندارند اما اینکه فولادی ها سنگ آهن را ۵۰ درصد ارزانتر بخرند اما محصول خود را با افزایش ۱۲۰ درصدی عرضه کنند از هیچ اقتصادی تبعیت نمی کند. بنابراین در شرایطی که سنگ آهن با نرخ گذاری دستوری مجبور به عرضه ارزان است حداقل فولادی ها هم محصول خود را به همین نسبت در بازار داخل به فروش رسانند تا بازار داخلی با هیجانات و رشد قیمت مواجه نشود.

این کارشناس حوزه معدن روند کنونی قیمت گذاری در بورس کالا را فاقد شفافیت دانست و گفت: عرضه فولاد در بورس کالا در صورتی می تواند به کشف قیمت منجر شود که تمامی محصول شمش و حتی صادرات نیز از طریق بورس کالا صورت گیرد. این در حالیست که شرکت های فولادی با وجود اجبار در عرضه ۷۵ درصدی تولیدات خود با عرضه قطره چکانی تنها بخش اندکی را در بورس کالا و با قیمت تعیین شده به فروش رسانده و مابقی در بازار آزاد و با قیمت بالاتر فروخته می شود.

وی درخصوص میانگین قیمت کنسانتره در بازار جهانی گفت: میانگین قیمت کنسانتره در بازار جهانی ۲۴ درصد قیمت شمش تعیین می شود این در حالیست که علی رغم موافقت با قیمت پیشنهادی انجمن بازهم ۳ درصد ارزانتر از بازار جهانی خواهد بود.

عسکر زاده تاکید کرد: اگرچه توسعه صنایع فولادی در اولویت دولت در سند چشم انداز ۱۴۰۴ به شمار می رود اما نمی توان با وجود بهره گیری فولادسازان از انرژی و نیروی کار ارزان بازهم برای سود دهی و توجیه اقتصاد سایر صنایع زنجیره را هزینه کرد.

کد خبر: ۳۰٬۷۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha