۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۴
توقف پروژه دو خطه شدن راه آهن زنجان به قزوین در ایستگاه کمبود بودجه
بازار بررسی می‌کند؛

توقف پروژه دو خطه شدن راه آهن زنجان به قزوین در ایستگاه کمبود بودجه

زنجان- مسیر ریلی منطقه شمالغرب بخش مهمی از حجم حمل و نقل ریلی کشور را در بخش مسافر و بار برعهده دارد که توسعه این محور و تکمیل دوخطه کردن محور ریلی زنجان- قزوین- تهران می تواند نقش موثر در توسعه اقتصادی منطقه داشته باشد ولی با این حال پروژه دو خطه شدن راه آهن زنجان به قزوین در ایستگاه کمبود بودجه متوقف شده است.

زهرا مقدمی؛ بازار: حمل و نقل ریلی به عنوان امن‌ترین و باصرفه‌ترین ظرفیت‌ها برای سفر و حمل و نقل کالا است، به گونه‌ای که دولت‌ها سرمایه‌گذاری‌ها ویژه‌ای در این بخش انجام می‌دهند و هر روز شاهد به‌روزرسانی در این بخش هستیم، بخشی که کشوری چون ایران به تناسب گستردگی و ظرفیت‌هایی که دارد، نیازمند توسعه آن است.

طرح دو خطه کردن راه آهن زنجان - تهران در چهار قطعه اجرا می‌شود که قطعه‌های دو، سه و چهار در استان زنجان قرار دارد، طول خط ریلی دو خطه کردن راه‌آهن زنجان - تهران ۱۷۱ کیلومتر بوده و اجرای این طرح منجر به ارتقای کیفیت خدمات به کاربران از خطوط ریلی این مسیر خواهد شد.

بدون شک راه به عنوان مولفه و شاخصه توسعه‌یافتگی هر کشوری است، بنابراین می‌طلبد به توسعه زیرساخت‌های راه توجه شود.

زنجان با قرار گرفتن در شاهراه ارتباطی شمال‌غرب کشور، بیشترین تردد در جاده‌ها را به خود اختصاص داده است. محورهای مواصلاتی استان زنجان با قرار گرفتن در کریدور شمال‌غرب، همواره مورد توجه مسئولان بوده و در این میان جدای از جاده‌ها، مسیر ریلی استان نیز از این توجهی بی‌نصیب نبوده است.

دو خطه کردن راه‌آهن زنجان به تهران با توجه به مشکلات تردد در جاده‌ها، بحث صرفه‌جویی در سوخت و مقرون به صرفه بودن حمل و نقل ریلی، همواره در سال‌های اخیر بحثی است که بر روی کاغذ مطرح می‌شود.

مهرماه سال ۹۳ با سفر رئیس‌جمهور دولت یازدهم به استان زنجان، پروژه‌های دو خطه شدن راه‌آهن تهران به زنجان و دو خطه شدن راه‌آهن زنجان به تهران به عنوان مصوبه دولت مطرح و به تصویب رسید که قرار شد برای اجرای آن ۳۹۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شود.

دو خطه شدن مسیر ریلی تهران به زنجان بود که با ادامه این مسیر و ارتباط آن با شمال‌غرب کشور، از حجم ترافیک این مسیر و تصادفات و خسارت‌های وارده کم می‌شود

یکی از مهم‌ترین مصوبات دولت یازدهم در سفر به زنجان، دو خطه شدن مسیر ریلی تهران به زنجان بود که با ادامه این مسیر و ارتباط آن با شمال‌غرب کشور، از حجم ترافیک این مسیر و تصادفات و خسارت‌های وارده کم می‌شود.

مدیرکل راه‌آهن شمال‌غرب کشور با اشاره به پروژه دو خطه شدن راه‌آهن تهران – زنجان، می‌گوید: پروژه دو خطه کردن راه‌آهن زنجان - تهران بیش از ۷۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و توسط چهار پیمانکار در چهار قطعه در حال انجام است.

علی خدایی می‌افزاید: در حال حاضر پیمانکاران در مرحله خرید ریل تراورس و ادوات خطی بوده و تامین این لوازم نیاز به تخصیص منابع مالی دارد و اعتبار پیش‌بینی شده برای این پروژه در مسیر زنجان - قزوین ۶۵۰ میلیارد تومان است که نیمی از این مبلغ تامین و تخصیص یافته و در این بین، تکمیل پروژه دو خطه کردن راه‌آهن زنجان - تهران نیازمند تخصیص اعتبار است که شش ماه بعد از تامین اعتبار راه‌اندازی خواهد شد.

وی تصریح می‌کند: دو خطه شدن این مسیر موجب افزایش سرعت حرکت قطارها و نیز ارتقای خدمات به مردم در این مسیر شده و علاوه بر آن موجب افزایش سرمایه‌گذاری به دلیل دسترسی به خط آهن می‌شود. از طرفی مدت زمان سفر در این مسیر تا یک ساعت کاهش خواهد یافت.

واقع شدن خط دوم محور زنجان – تهران در محدوده استان زنجان
مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان نیز می‌گوید: اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی دو خطه کردن محور زنجان – تهران – تبریز است؛ چرا که محور ریلی تهران – تبریز مهم‌ترین شریان در کشور بوده و جاده‌های موازی با این خط در حال اشباع است.

مسعود بیات‌منش ادامه می‌دهد: تکمیل خط دوم راه‌آهن زنجان – تهران نیز در محدوده استان زنجان واقع شده است.

وی با بیان اینکه این پروژه سود زیادی برای استان زنجان دارد، یادآور می‌شود: مدیریت سوخت، کاهش طول سفر به ویژه برای هزاران مسافر و ... از مزیت‌های دو خطه شدن راه‌آهن تهران - زنجان به شمار می‌رود.

بین ۷۰ تا ۸۰ درصد از زیرسازی‌های مربوط به این پروژه انجام و بین ۶۰ تا ۷۰ درصد از روسازی پروژه نیز به انجام رسیده و ریل‌گذاری از طرف تهران در حال انجام است

این مسئول اظهار می‌کند: پروژه مذکور در حوزه استان زنجان به پیمانکاران واگذار شده و هزینه این پروژه از منابع حاصل از محل صرفه‌جویی سوخت در این پروژه تامین می‌شود، این در حالی است که بین ۷۰ تا ۸۰ درصد از زیرسازی‌های مربوط به این پروژه انجام و بین ۶۰ تا ۷۰ درصد از روسازی پروژه نیز به انجام رسیده و ریل‌گذاری از طرف تهران در حال انجام است.

بیات منش خاطرنشان می‌کند: تاکنون پیمانکاران به ارزش ۴۰۰ میلیارد تومان کار انجام داده‌اند، این در حالی است که تا به امروز فقط ۱۰۰ میلیارد تومان دریافتی داشته‌اند و متاسفانه برای تامین اعتبار این پروژه قولی داده نشده، به همین خاطر تامین اعتبار، یکی از مشکلات جدی این پروژه در شرایط کنونی محسوب می‌شود.

تکمیل پروژه دو خطه کردن راه‌آهن زنجان – تهران در گرو تامین اعتبار


نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی به آخرین وضعیت پروژه دو خطه کردن راه‌آهن زنجان به تهران اشاره کرده و می‌افزاید: تکمیل این پروژه یکی از طرح‌های اولویت‌دار در زنجان است.

مصطفی طاهری ابراز می‌کند: با ترزیق اعتبار به این پروژه، بی‌شک تا پایان سال شاهد بهره‌برداری از آن خواهیم بود که خوشبختانه استاندار زنجان به جد پیگیر این موضوع بوده و همین مسئله باعث شده است تا به امروز شاهد پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی پروژه مذکور باشیم.

پیگیر پروژه دو خطه کردن راه‌آهن زنجان به تهران از وزیر راه و شهرسازی هستیم و در صورت تخصیص اعتبار مصوب شده، کارها با سرعت بیشتری انجام گرفته و به راحتی می‌توان این پروژه را یک ‌ساله به اتمام رساند

وی ادامه می‌دهد: پیگیر پروژه دو خطه کردن راه‌آهن زنجان به تهران از وزیر راه و شهرسازی هستیم و در صورت تخصیص اعتبار مصوب شده، کارها با سرعت بیشتری انجام گرفته و به راحتی می‌توان این پروژه را یک ‌ساله به اتمام رساند.

بی‌شک تکمیل و بهره‌برداری از پروژه دو خطه کردن مسیر ریلی زنجان به قزوین می‌تواند فرآیند تاثیرگذاری در توسعه منطقه و کشور داشته باشد و این فرآیند با توجه به قرار گرفتن استان زنجان در شاه‌راه ارتباطی مرکز به شمال‌غرب کشور، افقی روشن پیش روی مسیر توسعه استان زنجان قرار خواهد داد که تحقق این امر نیز مستلزم اختصاص اعتبار مورد نیاز و تکمیل هر چه سریع تر است.

کد خبر: ۳۰٬۶۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha