۲۶ تیر ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۳
خسارت سیلاب تابستانه در مازندران؛ از قطع آب تا انسداد راه
بازار گزارش می‌دهد؛

خسارت سیلاب تابستانه در مازندران؛ از قطع آب تا انسداد راه

ساری - تابستان و زمستان ندارد، بارش باران های اندک و قطره چکانی هم مازندران و مدیریت بحرانش را درگیر می کند و به زیرساخت های ناقص استان آسیب می زند.

بازار؛ گروه استان ها: مازندران در همه فصول برابر حوادث طبیعی آسیب پذیر است خواه این حوادث زلزله چندریشتری باشد یا بارش های رگباری و کوتاه مدت تابستانی.

با آنکه هواشناسی و مدیریت استان از چند روز پیش اخطاریه صادر کرده بودند اما بازهم بارش های تابستانی به زیرساخت های استان خسارت زد و تلفات جانی روی دست استان گذاشت. پراکندگی روستاها و کم توجهی به مدیریت بحران در این مناطق، انحراف جریان رودخانه ها براثر تخریب و دست اندازی های غیر اصولی بشر همگی دست به دست هم می دهد تا مازندران برابر حوادث شکننده و اسیب پذیر باشد.

جاری شدن روان آب و سیلاب های محلی روزهای آخر تیرماه هم در مازندران بدون آسیب نبود و علاوه بر قطع جریان آبرسانی روستاها به شبکه راهها خسارت زد وکلاف بحران را این استان پیچیده تر کرد.

عصر چهارشنبه برای حاشیه نشینان منطقه نشل به انداوار بخش کوهستانی لاریجان با خاطره ای تلخ همراه شد و بروز سیلاب و روان آب های ناشی از بارش های پراکنده به راه ارتباطی روستا آسیب زد.

جعفر رسولی فرماندار ویژه آمل در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه بارش باران سیل آسا به سردهنه های زراعی و باغی خسارت جدی وارد کرد، افزود: این حادثه منجر به تلفات جانی هم شد و یک کشته روی دست شهرستان گذاشت.

وی با بیان اینکه تلاش برای بازگشایی مسیرهای آسیب دیده و مسدود شده از جمله جاده نشل به اندوار در حال انجام است، افزود: پیش بینی می شود این مسیر تا ظهر پنجشنبه بازگشایی شود.

بارندگی های شدید و سیل آسا در نواحی مرکزی و شرقی مازندران جاده مهم ارتباطی دامغان – گلوگاه و بهشهر – گرگان را برای ساعتی بست و جریان سیل سبب ورود گل و لای به سطح جاده اصلی و ترانزیتی شد

بارندگی های شدید و سیل آسا در نواحی مرکزی و شرقی مازندران جاده مهم ارتباطی دامغان – گلوگاه و بهشهر – گرگان را برای ساعتی بست و جریان سیل سبب ورود گل و لای به سطح جاده اصلی و ترانزیتی شد.علی اصغر احمدی مدیریت بحران استانداری مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه بارندگی های سیل آسا سبب جاری شدن روان آب در برخی مناطق از جمله بهشهر، قائمشهر، آمل و نواحی غربی شده است، افزود: راه ارتباطی تیله نو به دلیل تخریب پل قدیمی مسدود شد و ارتباط اهالی روستا از طریق جاده جایگزین برقرار است.

وی ادامه داد: در حوزه شرق استان، جاری شدن سیلاب سبب ورود گل و لای به جاده ارتباطی گلوگاه – دامغان و بهشهر – گرگان که این مسیرهای با تلاش بی وقفه نیروهای راهداری پاکسازی شد.

وی با اظهار اینکه بارش سیل آسا سبب کندی تردد در محورهای ارتباطی استان از جمله ساری – قائمشهر شده است، افزود: خسارت های وارده به بخش های مختلف در دست بررسی است و تا پایان دوره بارش ها که عصر پنجنشه است، احتمال بروز خسارت های دیگر وجود دارد.

احمدی همچنین به صدور اخطاریه مدیریت بحران در روزهای گذشته اشاره واضافه کرد: این سامانه تا روز جمعه در استان حاکم است و امیدواریم خسارت ها بیشتر از وضعیت موجود نشود.

آب روستاهای جنت رودبار قطع است
در حوزه غربی مازندران نیز بیشتر خسارت ها به بخش جنت رودبار که منطقه کوهستانی است، وارد شد وبه گفته محمد آزاد فرماندار رامسر این حادثه سبب قطع آب آشامیدنی روستاهای بالادست شده است. وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه منطقه جنت رودبار کوهستانی بوده و دسترسی به آن چند ساعت طول می کشد، افزود: نیروهای آبفا برای مرمت شبکه آسیب دیده آبرسانی به منطقه اعزام شدند.

به گفته آزاد پیش بینی می شود تا ظهر پنجشنبه تاسیسات آبرسانی آسیب دیده که منجر به قطع آب آشامیدنی ۱۴ روستای منطقه شده است، مرمت و پایداری جریان آب برقرار شود.

در منطقه کوهستانی بلده نور نیز بارش های سیل آسا به حوزه راه های ارتباطی آسیب زد و به گفته علی شادمان فرماندار نور خوشبختانه این حادثه تلفات جانی و آسیب جدی نداشته اما سبب نفوذ آب به سطح جاده و اختلال در تردد حاشیه نشینان شده است.

تحلیل بارش های سیل آسا
تحلیل بارش در ایستگاه های باران سنجی وزارت نیرو نشان می دهد که بیشترین بارش ها در شهرستان بهشهر و منطقه عباس آباد بوده است.

محمدابراهیم یخکشی مدیرعامل آب منطقه ای مازندران در این زمینه می گوید: این بارش ها سبب طغیان رودخانه های سارو، پاسند و کلاک در بهشهر و منجر به تخریب سردهنه های زراعی و کشاورزی شده است.

وی افزود: بیشترین بارش ها مربوط به ایستگاه های عباس آباد- بهشهر به میزان ۹۸.۵ میلی متر، تازه آباد- پاسند ۳۵ میلی متر، برما – ارتفاعات گلوگاه ۲۸ میلی متر بود که به ترتیب برابر ۱۱.۵ و ۳.۵ درصصد باراش سالانه در منطقه بوده است.

طغیان فصلی رودخانه ها براثر بارش های رگباری تیرماه مازندران را با سیلاب همراه کرد و این حادثه نیز انتقام طبیعت را از دست اندازی های بشر به طبیعت گرفت و چهره مازندران را زخمی و رنجور کرد.

طبق بررسی های سالانه ۲۸ حادثه از ۳۲ حادثه طبیعی در مازندران رخ می دهد که سیلاب، زلزله، آتش سوزی، رانش و ریزش سنگ هر ساله در مناطق مختلف خسارت های کلانی برجای می گذارد.

کد خبر: ۳۰٬۱۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha