۲۶ تیر ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۰
آشفته بازار لوازم خانگی در انتظار بازگشت آرامش
یادداشت؛

آشفته بازار لوازم خانگی در انتظار بازگشت آرامش

همدان - «مشکل اصلی نوسان نرخ در صنعت لوازم خانگی افزایش قیمت و کمبود مواد اولیه در داخل کشور است به طوری که مواد پتروشیمی و فولاد هر روز دچار افزایش قیمت می‌شوند» این جملات بخشی از یادداشت یحیی احمدی فعال رسانه‌ای برای بازار است که در ادامه می‌خوانید.

یحیی احمدی؛ بازار: لوازم خانگی آن دسته از وسایل مورد نیاز زندگی است که وجودشان به نوعی خانه را به محلی برای زندگی تبدیل می‌کند و در نبودشان گویی زندگی آغاز نشده است؛ این وسایل در زمره محصولاتی هستند که نیازهای اساسی زندگی را برطرف می‌کنند تا جایی که هیچ خانه ای را نمی‌توان بدون یخچال تصور کرد یا تصور خانه‌ای بدون تلویزیون تا حدود زیادی تعجب آور است؛ از همین رو می‌توان به اهمیت این وسایل و اینکه چه بازار گسترده‌ای پیش روی مشتریانش قرار دارد پی برد.

این روزها وارد بازار فروش لوازم خانگی که می‌شویم از در و دیوار فروشگاه‌ها، نام برندهای خارجی آویزان است گویی یک قانون نانوشته با چند فوریت بسیار مهم تصویب شده که شرکت‌های خارجی باید تمام زیر و بم و ریز تا درشت زندگی ایرانیان را تولید کنند؟ از چای ساز گرفته تا یخچال و گاز و غیره با مارک‌ها و برندهای خارجی در بازار لوازم خانگی وجود دارند و طوری به ویترین‌ها چسبیده اند که انگار خیال پایین آمدن هم ندارند و چشم مشتریان هم جز آنها چیز دیگری نمی بیند.

هر چند از انصاف هم نگذریم در بعضی فروشگاه‌ها بعضاً تک و توکی هم محصولات ایرانی را می‌شود دید که زیر خروارها نام و عنوان خوش ادای خارجی، دیگر رمقی برای خود نمایی ندارند.

اگر کالای خارجی ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته کالای ایرانی تا ۵۰ درصد افزایش قیمت داشته است

با این حال و با وجود جای خالی ایرانی‌ها در بازار لوازم خانگی، باز هم شاهد افزایش قیمت بیش از اندازه این کالاها در چند ماه اخیر بوده ایم به طوری که اگر کالای خارجی ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته کالای ایرانی تا ۵۰ درصد افزایش قیمت داشته است که این افزایش قیمت ها برای مشتریان بسیار شوکه کننده است؛ مشتریان وقتی وارد فروشگاه می‌شوند، نگاهی به اجناس می‌اندازند، قیمت‌ها را می‌پرسند و بعد به فروشگاه دیگری می‌رود و باز همین داستان تکرار می‌شود چراکه با این قیمت ها قدرت خریدی وجود ندارد.

موضوع را از زاویه دیگری بررسی می کنم؛ همه ما می‌دانیم رشد و شکوفایی یک دولت و ملت در گرو گردش مالی آن سرزمین است و با هر خرید، یک قدرت خرید در فرد دیگری به وجود می‌آید؛ هر خریدی که شکل می‌گیرد مسلماً چندین نفر در تولید آن دخیل هستند و چرخه ترکیبی آن بسته به نوع خدمات و کالای خریداری شده رشد می‌کند و باعث گردش مالی در سطح گسترده‌ای می‌شود، اما وقتی مردم یک سرزمین قدرت خرید نداشته باشند دیگر گردش مالی صورت نمی‌گیرد.

کمی به عقب می‌رویم همان روزگاری که استراتژی فروشگاه‌ها بر مبنای بازاریابی خانه به خانه و دهان به دهان بود، در آن ایام ورود به صنعت و تجارت بسیار راحت بود چون نقدینگی وجود داشت و تولیدکننده امید داشت که کالای تولیدی اش در بازار خریدارانی دارد؛مردمی هستند که قدرت خرید دارند و این مساله ورود و خروج به صنعت و بازار را راحت می‌کرد؛ اما امروز چه بر سر تولید کنندگان و خریداران آمده که حتی خرید ابتدایی‌ترین وسایل و لوازم زندگی نیز سخت شده است؟

دقیق که می شویم عوامل مهمی در این موضوع دخالت دارد؛ گذشته از اینکه کارخانه داران نیاز بیشتری به پول نقد پیدا کرده اند و قدرت خرید مردم بسیار کم شده، بحران‌های اقتصادی و فشارهایی که از هر سو به صنعت وارد می‌شود، کاهش ارزش پول کشور، موانع ورود مستقیم مواد اولیه به داخل، افزایش تعرفه‌های گمرکی و رانت خواری‌های متنوع این صنعت را با چالشی عظیم و چشم گیر و پر هزینه مواجه کرده است.

مواد پتروشیمی و فولاد هر روز دچار افزایش قیمت می‌شوند
از همه این مشکلات که بگذریم مشکل اصلی نوسان نرخ در صنعت لوازم خانگی افزایش قیمت و کمبود مواد اولیه در داخل کشور است به طوری که مواد پتروشیمی و فولاد هر روز دچار افزایش قیمت می‌شوند.

سالانه باید در بازار کشور ۳.۳ میلیارد دلار لوازم خانگی عرضه شود که از این مبلغ حدود ۱.۱ میلیارد دلار در کشور تولید می‌شود و ۲.۲ میلیارد دلار وارداتی بوده و موجب خارج شدن ارز از کشور می‌شود پس بر این اساس باید تولید کشورمان را افزایش دهیم تا بتوانیم به صورت کلی در این صنعت خود کفا شویم، ولی وقتی مواد اولیه نیست و اگر هم هست قیمتش چندین برابر شده یا اینکه هر روز یک قیمتی دارد، آیا تولید کننده می‌تواند برنامه ریزی کند تا به این میزان تولید برسد؟

آنچه عنوان شد تاکید می‌کند که به منظور بازگشت آرامش به بازار این محصولات باید برای عرضه به موقع و کافی مواد اولیه با قیمت مناسب تدابیر لازم اتخاذ شود چرا که بازار لوازم خانگی کشش گرانی بیش از این را برای مردم ندارد.

اگر دولت قیمت فولاد، مواد پتروشیمی، رنگ و ورق آهن و ارز را کنترل نکند آینده خوبی برای صنعت لوازم خانگی نخواهیم داشت؛ دولت باید متناسب با قدرت خرید مردم و با توجه به هزینه تولید کارخانه دار، نرخ‌های مصوب تعیین کند تا هر کارخانه یا شرکت و یا فروشگاه نتواند نرخ خود را روی کالاها ثبت کند، ولی متأسفانه هر روز شاهد تب و تاب بیشتری در این بازار هستیم و نبود نظارت کافی نیز به افزایش قیمت افسار گسیخته دامن می‌زند.

کد خبر: ۳۰٬۱۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha