۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۴
 عملیات بازار باز در ایران، مضحکه دنیا می شود
یک اقتصاددان:

عملیات بازار باز در ایران، مضحکه دنیا می شود

عضو انجمن اقتصاددانان ایران گفت: تثبیت نرخ ارز در ایران تا زمانی که زور دولت برسد ادامه پیدا می کند.

به گزارش خبرنگار بازار، علی سعدوندی در سمینار شکل دهی آینده سیاستگذاری پولی و مالی با انتقاد از شیوه مدیریت ارز و عملیات بازار باز گفت: با تثبیت نرخ ارز نمی توان بازار عملیات بازار باز را اجرایی کرد.

وی افزود:برای عملیات بازار باز نیاز به بانک مرکزی مستقل داریم که الان البته بانک مرکزی به لحاظ پرداخت حقوق و دستمزد مستقل  است.

سعدوندی تصریح کرد: اجرای عملیات باز در ایران به زودی مضحکه دنیا می شود.

وی خاطرنشان کرد: بازار باز به این مفهوم است که بانک مرکزی در کار بانکها مداخله نکند نه اینکه بیانیه صادر کند که فلان مقدار اوراق خریداری کنید.

این اقتصاددان با انتقاد از شیوه مدیریت نرخ ارز و عملیات بازار باز افزود: برای تعیین نرخ ارز از شیوه شناور مدیریت شده استفاده می کنیم و این در حالیست که چنین شیوه ای در اقتصاد دنیا نداریم.

سعدوندی با بیان اینکه در دنیا کریدور نرخ بهره نیم یا یک درصد است و در پاکستان دو درصد است و در ایران بین صفر تا ۳۴ درصد است، خاطرنشان کرد: برای اجرای عملیات بازاز باز با پاکستان که در میان سایر کشورها در مقوله بانکی نا موفق تر است مشاوره کنیم. این استاد اقتصاد با تاکید براینکه در ایران به دنبال نقره داغ کردن بانکها هستند، گفت: در دنیا برای بانکهای که سه هفته اضافه برداشت داشته باشد و نتواند ظرف یکماه اصلاح کند کل هیات مدیره برکنار می شود اما در ایران بانک را ۳۴ درصد جریمه می کنیم که این رقم را مردم می پردازند.

کد خبر: ۲٬۹۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha