۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۲
عبور از کوران حوادث اقتصادی خراسان شمالی با حمایت از تولیدات داخلی
یادداشت

عبور از کوران حوادث اقتصادی خراسان شمالی با حمایت از تولیدات داخلی

بجنورد - حمایت از تولیدات داخلی به عنوان مولفه ای اثرگذار در اقتصاد کشور مطرح است و به طور حتم هر استانی با توجه به ظرفیت‌های موجود خود و حمایت از تولیدات و کالاهای تولیدی داخلی، زمینه رشد اقتصادی منطقه و کشور را فراهم می‌کند.

به گزارش بازار، گاها نبود برنامه ای اصولی، عدم تحقق حمایت از تولیدات داخلی را برجسته می سازد و این وضعیت، تولید و تولیدکنندگان را با مشکلات متعددی مواجه می کند.

خراسان شمالی همیشه نام استان محروم را بر دوش می کشد اما باید دانست که این استان با دارا بودن واحدهای صنعتی و تولیدی متنوع، ظرفیت تولید کالاهای باکیفیت را دارد که با کمی توجه و نگاهی مدبرانه می توان شاهد رونق و توسعه اقتصادی آن بود.

 در حال حاضر به جرات می توان گفت یکی از دلایل تعطیلی واحدهای تولیدی، صنعتی و بیکاری کارگران استان عدم توجه و حمایت از تولید و صنعت بوده که به دنبال آن بروز مشکلاتی نظیر نبود نقدینگی و ... را شاهد هستیم.

وقتی یک یا چند واحد تولیدی و صنعتی در خراسان شمالی قادر به تامین بخش عمده ای از نیاز استان است چرا باید با بی توجهی به آن بزرگترین ضربه اقتصادی را به استان وارد کرد.

 اگر استفاده از کالا و تولیدات داخلی به عنوان یک ارزش تلقی شود، می توان استان را از کوران حوادث اقتصادی عبور داد.

حمایت از تولیدات داخلی تا جایی حائز اهمیت است که مقام معظم رهبری از سال های اخیر تا به امروز به آن تاکیدات فراوانی داشتند و مسئولان ارشد خراسان شمالی هم به دستگاه های اجرایی استان دستور دادند تا نیاز خود را حدالامکان از داخل استان تامین کنند، اما آن طور که به نظر می رسد این دستور تنها در حد صحبت بوده و نشانی از عمل در آن پیدا نیست.

گذشته از این ها، حمایت از تولیدات داخلی تنها به عهده دستگاه ها و نهادهای اجرایی نیست بلکه شهروندان نیز باید به این موضوع نیز داشته باشند اما دلایلی نیز وجود دارد که موجب عدم استقبال از تولیدات داخلی می شود.

عدم یکپارچگی اقدامات، نبود مطالعات بازاریابی و اصرار بر توزیع کالای داخلی بدون در نظر گرفتن سطح و سلیقه مشتری و عدم ارتقاء کیفیت محصولات در اغلب تولیدات داخلی را می توان به عنوان بزرگ‌ترین مانعی دانست که به واسطه آن عموم مردم تمایل کافی به حمایت از این تولیدات ندارند.

یکی از عناصری که باعث جذابیت یک کالا و محصول تولیدی در بازار می ‌شود به کیفیت آن باز می‌گردد و طبیعتاً در صورت فقدان کیفیت معقول و قابل قبول، استقبال متقاضیان نیز از کالای عرضه شده، با اُفت و تنزل مواجه می شود.

در شرایط فعلی اقتصادی کشور، تولید کالای باکیفیت هزینه بالای تمام شده‌ای را در پی خواهد داشت و اکنون که شاهد ارائه محصولات خارجی یا چینی با قیمت‌های بسیار پایین‌تر هستیم، تولیدکننده به ناچار برای حضور در بازار کیفیت را نادیده می گیرد تا با عرضه و تولید کالا، موجب جلوگیری از تعطیلی کارخانه و بیکاری نیروی انسانی خود شود.

از بحث کیفیت محصولات که بگذریم، یکی دیگر از دلایلی که حمایت از تولیدات داخلی در خراسان شمالی را کمرنگ کرده است کم کاری نهادهای مرتبط در معرفی درست محصولات استان به کشورهای خارجی و بازرگانان است که با برگزاری و شرکت در نمایشگاه های مختلف داخلی و خارجی، پذیرش و اعزام هیات های تجاری، برنامه ریزی برای حضور و بازدید بازرگانان از واحدهای تولیدی فعال، برگزاری دورهای بازاریابی برای تولیدکنندگان و ... می توان در این بخش گام موثری برداشت.

اما یکی دیگر از ظرفیت ها و پتانسیل هایی که در معرفی تولیدات داخلی و افزایش صادراتی  محصولات استان مورد غفلت واقع شده عدم توجه و استفاده کافی از فرصت مرزی بودن خراسان شمالی است.

خراسان شمالی از جمله استان های مرزی کشور به شمار می رود که 281 کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان دارد و ارتباط بیشتر با این کشور از طریق مختلف از جمله ایجاد بازارچه مرزی می تواند تحولی عظیم صادرات و معرفی تولیدات داخلی استان ایجاد کند اما سال هاست که ایجاد این بازارچه پیگیری می شود و همچنان نیز بی نتیجه مانده است.

مطالب فوق تنها بخش کوچکی از مسائل و موضوعات حمایت از تولیدات داخلی و دلایل عدم استقبال از این تولیدات بود اما به طور کلی باید گفت با خرید کالاهای داخلی علاوه بر ایجاد اشتغال و رفع بخش عمده ای از معضل بیکاری، پول‌هایی که در اختیار مردم است به اقتصاد استان تزریق می شود.

حمایت از تولید داخلی استان مقدمه ای بر اشتغالزایی، کارآفرینی، افزایش بهره وری، بهبود وضعیت اجتماعی زندگی مردم، کاهش نرخ تورم و در نهایت رشد و ترقی خراسان شمالی خواهد شد.

پریسا وحدانی

کد خبر: ۲٬۹۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha