۲۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۹
وضعیت تکنیکال و بنیادی نماد شبندر
بازار گزارش می‌دهد؛

وضعیت تکنیکال و بنیادی نماد شبندر

با توجه به افزایش قیمت محصولات پتروشیمی، افزایش سرمایه، صادرات بنزین و ایجاد پروژه‌های جدید به نظر می‌رسد سهام شرکت پالایش نفت بندرعباس روند صعودی خود را ادامه دهد.

بازار؛ گروه بورس: در ادامه بررسی بنیادی شرکت‌های موجود در تابلوی بورس امروز به تحلیل شرکت پالایش نفت بندرعباس با نماد شبندر پرداختیم. این شرکت یکی از ۹ شرکت پالایشی کشور است که در فضایی به وسعت تقریبی ۷۰۰ هکتار در قسمت شمالی آب‌های خلیج فارس و مجاورت شهر بندرعباس احداث و در سال ۱۳۷۶ مورد بهره برداری قرار گرفت.

تحلیل بنیادی شبندر
 این مجموعه به منظور تأمین بخشی از فرآورده‌های نفتی مورد نیاز کشور و امکان صدور فرآورده‌های مازاد تاسیس شده است . ظرفیت اسمی پالایشگاه بندرعباس هم اکنون با ظرفیت ۳۵۰ هزار بشکه در روز مشغول فعالیت است و خوراک آن شامل ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام سنگین و ۳۰ هزار بشکه میعانات گازی استحصالی از منابع گازی سرخون و ۲۰ هزار بشکه نفت خام سبک جزیره هنگام است و بیشترین فرآورده‌های میان تقطیر را تولید می کند.
در حال حاضر حدود ۱۸درصد پالایش نفت خام داخل کشور و به تبع آن فرآورده‌های نفتی مورد نیاز کشور در پالایشگاه بندرعباس تولید می‌گردد. محصولات ویژه این شرکت (شامل نفتا، وکیوم باتوم، وکیوم سلاپس، لوبکات، آیزوریسایکل، گوگرد، انواع حلال و پروپان) نیز در بورس کالا و انرژی عرضه می‌شود و مشتریان عمده این فرآورده‌ها شرکت‌های قیرسازی و تولی کننده انواع روانکارها هستند.

از عوامل محیطی تاثیرگذار بر کاهش ارزش سهام نماد شبندر محدودیت صادرات نفت، کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی و بسته شدن مرزهای کشورهای مختلف است که به دلیل اینکه  عمده‌ترین بازار فروش این شرکت داخلی است به نظر می‌رسد که اثرات این موضوع کمتر بر ارزش سهام تاثیربگذارد.

در حال حاضر، بازار اصلی محصولات شرکت، داخلی بوده و بر اساس قانون، شرکت مکلف به تحویل پنج فرآورده اصلی به علاوه سوخت هوایی خود به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران است و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با توجه به فروش فرآورده‌ها، نسبت به تسهیم و اعلام میزان فروش داخلی، صادراتی، بنکرینگ، ارزی و مرزی و مبالغ فروش هر یک از پنج فرآورده اصلی به علاوه سوخت هوایی اقدام می‌کند.

شرکت پالایش نفت بندرعباس با پالایش روزانه ۳۲۰ هزار بشکه نفت خام سنگین و میعانات گازی در حدود ۱۶ درصد از سوخت مورد نیاز کشور را تامین می‌کند. فرآورده‌های اصلی این شرکت  شامل بنزین، نفت گاز، نفت سفید، نفت کوره، گاز مایع و سوخت‌های هوایی سبک و سنگین است که جهت توزیع، به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران داده می‌شود.

از نظر صورت مالی بیشترین سهامدارن آن بانک رفاه است که به تنهای ۳۳درصد از سهام بورسی این شرکت را بر عهده دارد همچنین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیش از ۱۷ درصد دومین سهامدار عمده این شرکت است. بیش از ۸۶درصد سهامداران این شرکت را چهار بنگاه بزرگ اقتصادی در دست دارد( شرکتهای سرمایه گذاری سهام عدالت، شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان، بانک رفاه و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران). 

دارای‌های ثابت شرکت در پایان دوره ۹۸/۱۲/۲۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل به مبلغ ۴.۹۷۱.۰۰۰میلیـون ریال به میزان ۱۵ درصد افزایش یافته است. سود سهام پرداختنی در پایان دوره مالی ۹۸/۱۲/۲۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل به حدود ۳.۲۹۹.۰۰۰ میلیون ریال به میزان ۴۷ درصد کاهش یافته است که این کاهش ناشی از تحریم و شیوع ویروس کرونا بوده است.

مجموع درآمدهای عملیاتی شرکت برای دوره مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه ۱۳۹۸  حدود ۷۲۰.۱۸۹.۰۰۰میلیون ریال است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۹ درصد افزایش داشته است. بخش عمده افزایش، ناشی از افزایش قیمت فرآورده و نرخ تسعیر ارز  است. سود خالص این شرکت در سال سال گذشته ۲۶,۳۸۰,۲۷۶ میلیون ریال که نسبت به سال ۹۷؛ ۲۵ درصد کاهش یافته است.

این شرکت با میانگین حجم ۸۲ میلیون واحد و با نسبت قیمت به درآمد ۵۴.۹۲ در تابلوی بورس ثبت شده است. سهام این شرکت در طول دو ماه اخیر رشد قابل توجهی داشته است که به نظر می‌رسد این روند با توجه به افزایش نرخ فروش محصولات این شرکت این روند همچنان ادامه داشته باشد.
میزان سهام شناور این شرکت ۱۰.۷۹ است که نشان از نقدینگی بالای این سهم می‌دهد همچنین ارزش بازار این نماد به ارزش دفتر آن ۲۴ برابر است که می‌تواند از قابلیت رشد این سهام در آینده خبر دهد. با توجه به درخواست افزایش سرمایه، افزایش صادرات بنزین، افزایش قیمت محصولات این شرکت این احتمال وجود دارد که ارزش سهام این شرکت همچنان روند صعودی داشته باشد.

تحلیل تکنیکال

شبندر در تایم فریم روزانه توانسته از مقاومت ۲۶۱ درصد فیبوناچی گذر کند، این نماد در این تایم فریم نقطه ۶۶۸۰ تومان را نشانه گرفته است، البته در این سه روز به مقاومت ۲۱ درصد خود واکنش نشان داده است، استوک استیک شبندر به عدد ۱۰۰ نزدیک شده و این عامل می تواند ریسک اصلاح این نماد را بالا ببرد، پول هوشمند نیز به سقف خود رسیده است، شبندر می تواند با توجه به اقبال به نمادهای پالایشی باز هم رشد کند، اما خبر خارج شدن این نماد از صندوق دارا سوم می تواند تاثیر بدی بر روی روند تکنیکال این نماد بگذارد.

تحلیل بنیادی توسط: پژمان مرادی

تحلیل تکنیکال توسط: وحید بلالی

کد خبر: ۲۹٬۴۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha