۲۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۲
تحلیل بنیادی؛ رشد بدون دلار نماد وخارزم
تحلیل نمادهای بورسی؛

تحلیل بنیادی؛ رشد بدون دلار نماد وخارزم

نماد وخارزم حتی بدون در نظر گرفتن افزایش قیمت دلار با توجه به پتانسیل‌ بالای این شرکت و همچنین پروژه‌های متعددی که از لحاظ ملی جایگاه بالای دارد.

 پژمان مرادی؛بازار:  در ادامه تحلیل بنیادی نمادهای بورسی، امروز به بررسی نماد یکی از شرکت‌های گروه سرمایه‌گذاری به نام شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی می‌پردازیم. شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی درسال ۱۳۷۶ با سرمایه ۱۰۰ میلیارد ریال به صورت سهامی خاص به ثبت رسید و در سال ۱۳۸۴ به سهامی عام تغییر یافت، همچنین این شرکت در سال ۸۹ نزد سازمان بورس و اوراق بهادار ثبت و در اسفند ماه همان سال در بازار اول فرابورس ایران پذیرفته شد و هم‌اکنون با نماد معاملاتی «وخارزم» در بازار اول بورس اوراق بهادار تهران در حال معامله است.

شرکت سرمایه گذاری خوارزمی سهامدار بانک صادرات، سرمایه گذاری مسکن، بانک پاسارگاد، سینا دارو، کارت اعتباری ایران کیش، فولاد مبارکه، سرمایه‌گذاری غدیر،  پالایش نفت اصفهان، پتروشیمی فن‌آوران، پتروشیمی جم، پتروشیمی خارک و... و. در بخش بورسی است و در بخش غیر بورسی مالک توسعه برق و انرژی سپهر (‌نیروگاه سیکل ترکیبی ۱۶۰۰ مگاواتی قائم) ‌، گروه خدمات بازار سرمایه الگوریتم، توسعه مدیریت سرمایه خوارزمی، شرکت تولید و توسعه ایستگاهی نیروپارسه، توسعه ساختمان خوارزمی، سرمایه گذاری پارس آریان، توسعه معادن صدرجهان، تامین سرمایه سپهر، شرکت انرژی سپهر است.

این شرکت دارای ۸ سهامدار بزرگ از جمله بیمه مرکزی است، که یکی از عوامل مهم در رشد سهام این شرکت وجود همین سهامداران بزرگ در این شرکت است. در مجموع حدود ۶۵ درصد سهام بورسی این شرکت در دست سهامداران بزرگ (موسسه توسعه همیاری سپهر، آرمان اندیشه رستاک، گروه مالی سپهر صادرات، گروه مالی بانک مسکن، سرمایه‌گذاری ملی ایران، سرمایه‌گذاری تامین آتیه مسکن، بیمه مرکزی و بیمه البرز) است. پرتفوی بورسی این شرکت ۱.۶۰۰میلیارد تومان است که بیشترین آن مربوط  به داروسازی، بانک‌ها و پتروشیمی‌های است بنابراین تغییر در سهام هر یک از این نمادها سبب تغییر در سهام وخارزم می‌شود.
بر اساس صورت مالی این شرکت سود خالص این شرکت در ۶ ماه اول سال ۹۸ حدود ۹۵.۰۰۰میلیون ریال است که در نیمه دوم سال ۹۸ به ۱.۹۴۴.۱۵۲ میلیون ریال رسید. به بیان بر اساس آنچه در صورت مالی این شرکت آمده بود، فاصله قیمت هر سهم شرکت با قیمت ذاتی آن ۷۲درصد بوده که شرکت با افزایش سرمایه و اقدامات متعدد این فاصله را جبران کرد. در همین مدت مشابه سود هر سهم از ۸ به ۱۵۶ رسید.
وخارزم زیر ۳۵ درصد ناو در حال معامله می‌باشد، این نماد به هر دلیل از رشد شارپ نیروگاهی‌ در سال ۹۷ و از رشد زیرمجموعه‌های بورسی در سال ۹۸ و ... جامانده و به نظر می‌رسد که امسال بتواند این را جبران کند.
اگر تمام موارد رشدی مانند معدن طلا و غیر را کنار بگذاریم و تنها زمین  نیروگاهی قائم را در نظر بگیرم  حدود ۲۰ درصد به ارزش سهام آن در بدبینانه‌ترین حالت اضافه می‌شود ره عنوان نمونه ارزش سهام نماد ستران بخاطر زمین‌های مشیریه که هنوز تغییر کاربری نداده ۳۰ برابر شده، همچنین نماد بکام بخاطر زمین‌های خود ۴۰ برابر شده این در حالی است که زمین نیروگاه قائم ۵۰ هکتار با موقعیت جغرافیایی نیروگاه در نزدیکی مناطق مسکونی قرار دارد.  زمین این نیروگاه با اینکه کاربری صنعتی دارد، جدا از تجهیزات نیروگاه که در این محل احداث شده، دارای ارزش جایگزینی  بالایی است، ارزش جایگزین و احداث نیروگاه قائم بدون در نظر گرفتن موقعیت خاص جغرافیایی این نیروگاه که بسیار متفاوت‌تر از نیروگاه های دیگر می‌باشد،  نزدیک ۱۵ هزار میلیارد تومان است.

زیرمجموعه‌های بورسی وخارزم به سمت هدف ۱۰ هزار میلیارد تومان در حرکت می‌باشند، یعنی به ازا هر سهم فقط ۹۰۰_۱۰۰۰ تومان فقط ارزش زیرمجموعه‌های بورسی خواهد شد. از طرفی وخارزم به ازا هر سهم خود فقط ۱۲۵۰ نیروگاه قائم را دارد، بدون احتساب زمین با ارزش این سهم. (تامین کننده برق تهران و کرج)
با توجه به ادعای کارشناسان  وخارزم سال گذشته باید بالای ۱۰۰۰ و در سال ۹۹ خودش رو برای اهداف بالای ۲۰۰۰ آماده می‌کرد که این هدف را برای سال ۹۹ در نظر گرفته است. معدن طلای شادان در منطقه خوسف استان خراسان جنوبی با بیش از ۲۷ میلیون و ۸۶۰ هزار تن ذخیره کانسنگ از جمله معادن گروه سرمایه‌گذاری خوارزمی به شمار می رود که پیش بینی می شود با بهره برداری از این معدن، ارزش افزوده مناسبی برای سهامداران فراهم شود.

ضریب هم بستگی این نماد به دلار منهای ۲۵درصد است که نشان می‌دهد درصد وابستگی ارزش سهام این شرکت به دلار کم است.  نسبت ارزش بازار یک سهم این نماد به ارز دفتری آن ۸.۹۵ است که نشان می‌دهد قیمت بازار هر سهم ۸.۹۵ برابر ارزش دفتر ان است.

ریزش سهامداران حقیقی و افزوده شدن به سهامداران حقوقی شاید برای برخی این تحلیل را داشته باشد که به احتمال زیاد در آینده این شرکت رشد قابل توجهی خواهد داشت اما نمی‌توان به صورت قطع این موضوع را تایید یا رد کرد چرا که عوامل مختلفی در تغییر سهامداران وجود دارد که یکی از آن‌ها ممکن است افزایش سهام در روزهای آینده باشد.
نسبت قیمت به درامد این شرکت در ماه اخیر ۵۲.۹۶ است در حالی که این نسبت به زیر ۱۰ رسیده بود. این نماد از ۹۹/۸/۴ تا به امروز متوقف بود که روابط عمومی این شرکت دلیل این توقف را  پیگیری‌های انجام شده توسط شرکت سرمایه گذاری خوارزمی و شرکت توسعه برق و انرژی سپهر و با مساعدت بانک صادرات ایران، توافق جدیدی در راستای اجرای کامل توافقنامه امهال مورخ ۲۷ خرداد ۹۷ و تعیین تکلیف قرارداد تسهیلات فروش اقساطی مجموعه نیروگاه منتظر قائم با بانک فوق الذکر در تاریخ ۸ تیرماه سال جاری صورت پذیرفته که دارای اثرات مالی با اهمیت است.
توافق مزبور علاوه بر تسویه بدهی اقساط سررسید شده (بدهی حال شده)، مزایایی چون تغییر ساختار بازپرداخت با هدف طولانی شدن مدت تأدیه اقساط آتی توسط شرکت توسعه برق و انرژی سپهر به عنوان مالک نیروگاه برق شهید منتظر قائم را در پی داشته است.موضوع فوق طی نامه شماره ۱/۳۶۸/ص/۹۹ مورخ ۹ تیر ماه ۱۳۹۹ از طریق سامانه کدال به ذینفعان اطلاع رسانی شده، ضمن اینکه به همین دلیل نماد این شرکت به صورت موقت متوقف شده که در آینده نزدیک با افشای دقیق اثرات مالی با اهمیت این توافق، نماد وخارزم بازگشایی خواهد شد.

با توجه به آنچه که در صورت‌های مالی شرکت دیده می‌شود و همچنین پروژه‌های ملی که در سال جاری درحال انجام شدن است این نماد رشد قابل توجهی را در سال اخیر خواهد داشت. به نظر می‌رسد در روزهای اینده بعد از باز شدن نماد در تابلوی بورس این شرکت رشد قابل توجهی را داشته باشد.  

کد خبر: ۲۹٬۰۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha