۱۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۰
خداحافظی با صف های طولانی بانکها به مدد تکنولوژی
پنج مرحله برای افتتاح حساب از راه دور

خداحافظی با صف های طولانی بانکها به مدد تکنولوژی

به دنبال همه گیری کرونا، تمامی بخش های اقتصاد تغییر کرد و صنعت بانکداری هم مستثنی نیست. امروزه در مورد ضرورت عدم حضور مردم در محیط های شلوغ صحبت می شود و برای اینکه چنین امری در بانکها محقق شود، افراد باید بتوانند افتتاح حساب و فعالیتهای بانکی را به صورت غیر حضوری انجام دهند.

بازار؛ گروه بین المللدر روزگاری که  تکنولوژی در تمامی زندگی ما رسوخ کرده است، تغییرات زیادی باید در بخشهای مختلف اقتصاد ایجاد شود تا با این تحول بزرگ همسو شود. همه گیری ویروس کرونا روند دیجیتالی شدن زندگی ما را تسریع کرد و باعث شد تا ما با سرعت بالاتری به سمت چهارمین انقلاب صنعتی در دنیا حرکت کنیم. انقلابی که در نتیجه افزایش استفاده از تکنولوژی در زندگی، دیجیتالی شدن  تمامی بخشهای اقتصاد و در نهایت اتوماسیون ایجاد خواهد شد.

 یکی از صنایعی که باید این تغییرات را سریع تر از بخشهای دیگر تجربه کند، صنعت بانکداری است که البته حرکت به سمت بانکداری دیجیتال را شروع کرده است ولی هنوز راه زیادی برای تبدیل شدن به یک صنعت همسو با دنیای تکنولوژی در پیش دارد. هنوز مردم برای انجام بسیاری از کارها باید به شعبات بانکی مراجعه کنند و دلیل این مساله هم ضرورت احراز هویت آنها  است که امروزه تنها از طریق حضوری انجام می شود. ولی این وضعیت هم در حال تغییر کرد و در دنیای بانکداری امروز هم برای افتتاح حسابهای بانکی و هم برای انجام کارهای بانکی در مراحل بعد از افتتاح حساب از روشهای الکترونیک استفاده می شود و این تغییر را می توان خداحافظی با صف های طولانی در بانکها دانست. تغییری که بازهم در دوره زندگی ما و به دلیل رسوخ تکنولوژی در زندگی اتفاق افتاده است و البته همه گیری کرونا در دنیا این روند تغییر را تسریع کرده است.

نشریه بنکر در گزارش اخیر خود در مورد نیازهای دنیای بانکداری دیجیتال گزارش مفصلی تهیه کرد و در این گزارش نوشت: «در دنیای تکنولوژی مردم برای انجام کارهای خود نیازی به حضور در بانک ندارند. هم اکنون بخش زیادی از فعالیتهای بانکها به صورت الکترونیک انجام می شود ولی هنوز فرایند  افتتاح حساب در بسیاری از کشورها  حضوری است زیرا بانکها و موسسات مالی امکان احراز هویت  افراد به صورت غیر حضوری را ندارند. حال سوال این جاست که برای حل این مشکل چه می توان کرد و چه راه هایی باید طی شود؟»

در دنیای بانکداری امروز هم برای افتتاح حسابهای بانکی و هم برای انجام کارهای بانکی در مراحل بعد از افتتاح حساب از روشهای الکترونیک استفاده می شود و این تغییر را می توان خداحافظی با صف های طولانی در بانکها دانست. تغییری که بازهم در دوره زندگی ما و به دلیل رسوخ تکنولوژی در زندگی اتفاق افتاده است و البته همه گیری کرونا در دنیا این روند تغییر را تسریع کرده است

چرا احراز هویت اهمیت دارد
در سالهای گذشته که بانکداری دیجیتالی در دنیا رواج زیادی نداشت، احراز هویت هر فرد در بانک به صورت حضوری و با استفاده از کارتهای هویت شخصی مانند کارت ملی یا گواهینامه رسمی انجام می شد ولی در این روزها که مردم دیگر برای انجام کارهای بانکی خود به ساعات اداری یا حضور فیزیکی در شعبه های بانکی محدود نیستند، شرایط فرق دارد و مساله احراز هویت غیر حضوری از اهمیت بالاتری برخوردار است.

بنگر در این زمینه نوشت: «احراز هویت در دنیای آنلاین که مساله دزدی اطلاعات در آن بسیار رایج است اهمیت بسیار زیادی دارد و راهکارهای زیادی هم برای آن موجود است. راهکارهایی که بخشی از آنها به دولتها مربوط است و بخشی از آنها نیز به موسسات مالی و بانکها ارتباط دارد.»

دولتها وظیفه دارند اطلاعات منحصر به فردی را در اختیار هر فرد قرار دهند. از جمله این اطلاعات خاص می توان به شماره ملی اشاره کرد که با ارایه این شماره تمامی اطلاعات فرد در سیستم های کشوری نمایان می شود و به سادگی امکان احراز هویت فرد وجود دارد.

بانکها و موسسات مالی هم باید از روشهایی استفاده کنند که این اطلاعات منحصر بفرد را دریافت کنند و برای افتتاح حسابها نیاز به حضور مردم در محیط بانک نباشد.  

بهترین روش احراز هویت در زمان افتتاح حسابهای بانکی
روشهای مختلفی برای فرایند احراز هویت غیر حضوری در بانکها وجود دارد که یکی از آنها پروسه های eKYC  است. برای استفاده از این روش شما تنها نیاز به یک کامپیوتر یا تبلت یا موبایل هوشمند دارید که مجهز به دوربین باشد. البته اتصال به اینترنت هم ضروری است. برای اینکه از این روش برای احراز هویت استفاده شود باید به ترتیب گام های زیر برداشته شود:

اول: فردی که  قصد ثبت نام در یک سازمان یا بازکردن یک حساب بانکی را دارد باید در ابتدا وارد وب سایت رسمی آن سازمان  یا بانک شود. مساله مهم این است که وب سایت رسمی شناسایی شود و از آدرس های نادرست که می تواند زمینه را برای دزدی های اینترنتی فراهم کند، استفاده نشود.

دوم: فرد باید در پاسخ به این سوال که آیا اجازه استفاده از دوربین و میکروفون را برای پروسه احراز هویت می دهد یا خیر، پاسخ مثبت بدهد  تا بتواند تصویری ویدیوی از خود تهیه کند و به عنوان مدرک شناسایی در اختیار سیستم بانکی قرار دهد.

سوم: از فرد خواسته می شد که یک مدرک شناسایی از قبیل کارت ملی یا گواهینامه رسمی را  نشان دهد. در این حالت باید تصور هر طرف کارت در مقابل دوربین و برای یک دقیقه نگه داشته شود تا اطلاعات آن به طور کامل ثبت شود. این کار فرایندی شبیه اسکن کردن کارت ملی در هنگام بازکردن حساب در شعبات بانکها و قرار دادن آن در فایل اطلاعاتی الکترونیک یا پرونده کاغذی فرد است. بعد از پایان این پروسه و تایید شدن کارت ملی مرحله چهارم احراز هویت غیر حضوری انجام می شود.

چهارم: در مرحله بعد از فرد خواسته می شود تا به طور مستقیم به دوربین نگاه کند و به دوربین لبخند بزند. او باید چهره خود را به طور مداوم بدون داشتن عینک و تزیینات غیر متداول برای یک دقیقه ثابت در مقابل دوربین نگه دارد تا تصویر او ثبت شود و با اطلاعات  کارت شناسایی تطبیق داده شود.

پنجم: در برخی از بانکها و موسسات مالی  از متقاضی خواسته می شود تا مراحل پایانی ثبت نام  را در روز بعد ادامه دهد و یک گروه از کارشناسان خبره که در نظام بانکی حضور دارند طی ۲۴ ساعت هویت فرد را تایید می کنند و اجازه ادامه کار را صادر می کنند. البته در سازمانهایی که ریسک فعالیت در آنها کمتر است ممکن است این پروسه سریع تر طی شود. و در آخر فرد می تواند بعد از دریافت تاییدیه نهایی کارهای بانکی خود را انجام دهد

کد خبر: ۲۸٬۸۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha