۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۸
عدم تعلق خاطر و وضعیت اقتصادی، دلایل اصلی تخریب در بافت تاریخی گرگان است
کارشناس مرمت و احیاء بنا ها و بافت ها ی تاریخی:

عدم تعلق خاطر و وضعیت اقتصادی، دلایل اصلی تخریب در بافت تاریخی گرگان است

گرگان- میر حسینی، کارشناس مرمت و احیاء بنا ها و بافت ها ی تاریخی گفت: عدم تعلق خاطر و وضعیت اقتصادی را می توان به عنوان دلایل اصلی تخریب بناهای تاریخی در بافت تاریخی گرگان دانست.

محدثه میرحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه تخریب های آثار تاریخی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، اظهار کرد: افراد بدون کسب اجازه از میراث فرهنگی به دلایل مختلف تخریب انجام می دهند.

کارشناس مرمت و احیاء بنا ها و بافت ها ی تاریخی افزود: خوشبختانه در چندسال اخیر مخصوصا از زمانی که پایگاه بافت تاریخی استرآباد شکل گرفت یگان حفاظت با کنترل و پایشی که دارد، مانع دخل و تصرف افراد در بافت تاریخی می شود.

وی گفت: یکی از دلایل اصلی تخریب بناهای تاریخی این است که افراد ارزش آن بنا را نمی دانند و به دلایل مختلف هیچ تعلق خاطری به این اثر تاریخی ندارند.

وی ادامه داد: طی چند سال اخیر با اقداماتی که شهرداری و میراث فرهنگی در محدوده بافت تاریخی انجام دادند، اندکی از این ارزش ها به مردم نشان داده شد.

میر حسینی بیان کرد: از دیگر عمده دلایل مربوط به تخریب بافت تاریخی بحث اقتصادی است و سبب می شود افراد سالها از بنای تاریخی غافل شوند و رسیدگی که لازم است را نداشته باشند.

وی اضافه کرد: در اقلیم آب و هوایی گرگان که سرعت فرسایش نسبت به سایر اقلیم های آب و هوایی بیشتر است، برای سالم و سرپا نگه داشتن بنا باید در طول زمان هزینه کرد و اگر ملکی مورد توجه قرار نگیرد خرابی ها روی هم انباشته می شود.

کد خبر: ۲۸۷٬۹۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha