۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۷
شوآف پرشیا خودرو برای مانیان ترا با طراحی ۲۰۱۸| چرا نیسان ترا از ایستا موتور به پرشیا خودرو رفت؟
بازار بررسی کرد؛

شوآف پرشیا خودرو برای مانیان ترا با طراحی ۲۰۱۸| چرا نیسان ترا از ایستا موتور به پرشیا خودرو رفت؟

مانیان ترا به عنوان محصول مونتاژی پرشیا خودرو با شوآف فراوان معرفی شد، طراحی این خودرو مربوط به سال ۲۰۱۸ است که باتوجه به حضور رقبای چینی قدرتمند در کشور حرفی برای گفتن ندارد.

امید محمدی؛ بازار: نیسان ترا (رونیز) با ایستا موتور ارس یا پرشیا خودرو به بازار می آید؟ سوالی که از هفته گذشته پاسخی روشن جز سردرگمی وزارت صمت در سیاستگذاری مونتاژ خودرو ندارد. براساس شنیده ها در جاده مخصوص، پروژه مونتاژ «نیسان ترا» ابتدا توسط شرکت ایستا موتور ارس زیر مجموعه هلدینگ مایوان در وزارت صمت مطرح شد. اما به دلایل نامعلوم در وزارتخانه مذکور این پروژه به یکباره از شرکت «ایستا موتور ارس» به شرکت «پرشیا خودرو» رسید. موضوعی که نشان از حمایت یکجانبه یا احتمال نشت اطلاعات در وزارت صمت در مقطعی از زمان برای شرکت های خودرویی داشته است. پرشیا خودرو در کارنامه کاری خود فقط واردات و خدمات پس از فروش نه چندان موفق برندهای «ب ام و» و «مینی» در ایران را عهده دار بوده است.

با توجه به سابقه شرکت پرشیا خودرو در واردات و عدم اشراف به تولید یا مونتاژ خودرو، مدیران ارشد وزارت صمت باید به این سوالات پاسخ دهند که با چه استدلالی یک شرکت واردکننده به مونتاژ خودرو ورود کرده است؟ از سوی چرا پروژه یک خودرو جدید میان دو شرکت تقسیم می شود؟ آیا در دوره سکان داری وزیر صمت قبلی، فشاری به وزارتخانه مذکور جهت تقسیم کار پروژه مونتاژ نیسان ترا میان دو شرکت وارد شده است؟ با این تفاصیل در ادامه به بررسی «نیسان ترا» مونتاژ دو شرکت نامبرده خواهیم پرداخت؛

شوآف پرشیا خودرو برای مانیان ترا با طراحی ۲۰۱۸| چرا نیسان ترا از ایستا موتور به پرشیا خودرو رفت؟

رخدادی عجیب در خودروسازان بخش خصوصی

در اواسط دهه هشتاد شمسی شرکت «رنو پارس» اقدام به عرضه تندر ۹۰ میان دو شرکت خودروساز دولتی با هدف تولید محصول با پلتفرم مشترک کرد، هرچند که تولید محصول با پتلفرم مشترک تبدیل به تولید محصول مشترک میان ایران خودرو و پارس خودرو شد. پس از این موضوع در مونتاژ یا تولید خودرو سواری چنین وضعیتی در جاده مخصوص وجود نداشت تا اینکه پروژه مونتاژ «نیسان ترا» از سوی «ایستا موتور ارس» مطرح شد. برای دومین بار جاده مخصوص شاهد مونتاژ یک محصول توسط دو خودروساز شد، اقدامی که وزارت صمت در زمان سکان داری وزیر صمت قبلی برای مونتاژ نیسان ترا انجام داد را می توان رخداد عجیب صنعت خودرو نامید. زیرا ایجاد رقابت به شکل تقسیم یک پروژه میان دو شرکت توسط وزارت صمت غیر حرفه ای است.

شوآف پرشیا خودرو برای مانیان ترا با طراحی ۲۰۱۸| چرا نیسان ترا از ایستا موتور به پرشیا خودرو رفت؟

نیسان ترا نخستین بار با نام لئو ام ایکس ۸ توسط شرکت «ایستا موتور ارس» معرفی شد، اما به تازگی براساس اخبار منتشره شرکت پرشیا خودرو برای نیسان ترا، نام مانیان ترا را انتخاب کرده است

نیسان ترا مونتاژ ایران با دو نام

نیسان ترا برای نخستین بار با نام لئو ام ایکس ۸ توسط شرکت «ایستا موتور ارس» بهمن ماه سال ۱۴۰۱ در نمایشگاه اکسپو ارس معرفی شد. در سال ۱۴۰۲ نیز خطوط تولید این محصول آماده و مونتاژ نمونه های اولیه آن انجام شد. اما هفته گذشته شرکت مانیان خودرو با یک سال و نیم تاخیر تعداد محدودی از خودروهای نیسان ترا را جهت معرفی و تست در اختیار خبرنگاران قرار داد. نکته قابل توجه اینجاست که برخی از رسانه ها مدعی هستند که پرشیا خودرو تنها تولید کننده محصولات نیسان در ایران است، این درحالی است که پیش از شرکت نامبرده، ایستاموتور ارس تولیدکننده نیسان ترا در کشور بوده است. براساس اخبار منتشره شرکت پرشیا خودرو برای نیسان ترا، نام مانیان ترا را انتخاب کرده است. این محصول پر حاشیه پیش از ورود به بازار تاکنون در کشور دو نام به خود گرفته است.

نیسان ترا مونتاژ کشور ما دارای پلتفرم اف آلفا است، این پلتفرم به یک پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژر با سیستم سوخت رسانی جی دی آی با قدرت ۲۲۰ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتن متر گشتاور مجهز است. قدرت تولیدی این پیشرانه توسط یک گیربکس هشت سرعته میان دو محور محرک تقسیم می شود. پلتفرم و قوای فنی نیسان ترا دو شرکت نامبرده فوق مشترک است و تفاوت آن ها در طراحی بدنه و کابین توام با برخی از آپشن های ایمنی و رفاهی است.

شوآف پرشیا خودرو برای مانیان ترا با طراحی ۲۰۱۸| چرا نیسان ترا از ایستا موتور به پرشیا خودرو رفت؟

مونتاژ و عرضه مانیان ترا پس از ۶ سال در بازار کشور چه توجیهی برای وزارت صمت دارد؟

مانیان با خودرو ۶ سال پیش

شرکت مانیان خودرو اقدام به مونتاژ نسخه ای از نیسان ترا در کشور کرده که طراحی آن متعلق به سال ۲۰۱۸ میلادی است. باتوجه به اینکه در صنعت خودروسازی دنیا معمولا هر سه سال یکبار اقدام به عرضه نسخه فیس لیفت محصولات می کنند، مونتاژ و عرضه مانیان ترا پس از ۶ سال در بازار کشور چه توجیهی برای وزارت صمت دارد؟

با چشم پوشی از قوای فنی مانیان ترا، طراحی بیرونی و داخلی این محصول باتوجه به حضور رقبای چینی قدرتمند در کشور حرفی برای گفتن ندارد. عرضه این خودرو در شرایط فعلی رقابت و سهم خواهی برندهای چینی با طراحی های جذاب با اقبال همراه نخواهد بود.

هیاهو پرشیا خودرو برای عرضه محصولی که ۶ سال پیش طراحی و تولید شده، نمی تواند سبب کسب افتخار فروش مانند محصولات ب ام و برای این شرکت شود. شنیده ها حاکی از آن است که پرشیا خودرو از شبکه نمایندگان خود برای ارائه خدمات پس از فروش مانیان ترا استفاده خواهد کرد.

شاید بهتر بود شرکت پرشیا خودرو در میان شوآف برای مانیان ترا، طراحی سال ۲۰۱۸ این خودرو را نیز اطلاع رسانی می کرد.

شوآف پرشیا خودرو برای مانیان ترا با طراحی ۲۰۱۸| چرا نیسان ترا از ایستا موتور به پرشیا خودرو رفت؟

شرکت ایستا موتور ارس نسخه ای از نیسان ترا را به بازار کشور معرفی کرد که طراحی این محصول متعلق به سال ۲۰۲۲ بود

لئو ام ایکس ۸ ایستا موتور ارس

شرکت ایستا موتور ارس نسخه ای از نیسان ترا را به بازار کشور معرفی کرد که طراحی این محصول متعلق به سال ۲۰۲۲ بود، اگر این محصول در سال جاری نیز راهی خیابان ها شود؛ در قیاس با مانیان ترا از نظر طراحی ظاهری و داخلی برتری های بیشتری دارد. زیرا نمای داخل کابین این خودرو با طراحی جدید بیشتر خودروهای چینی رقابت می کند، نمای ظاهری آن نیز دستخوش فیس لیفت قرار گرفته که نیاز مشتریان داخلی را تامین می کند.

باتوجه به اینکه بازار خودرو در حال حاضر التهاب سال ۱۴۰۱ را ندارد، از وزارت صمت باید سوال کرد که چه زمانی به مونتاژ مانیان ترا ورود و این خودرو با طراحی قدیمی تر نسبت به لئو ام ایکس ۸ را مورد بازنگری قرار می دهد؟ شاید هر دو شرکت نقاط ضعفی برای عرضه نیسان ترا به بازار کشور داشته باشند، اما تضمین فروش و رقابت محصولات مستلزم طراحی بروز و جدید است.

کد خبر: ۲۸۶٬۵۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha