۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۳
اعتبار سنجی جدید برای پرداخت نکردن تسهیلات!| جریمه رانندگی، مانع بانکها برای پرداخت وام!
گزارش «بازار» از اقدام جدید بانک مرکزی در ارایه تسهیلات

اعتبار سنجی جدید برای پرداخت نکردن تسهیلات!| جریمه رانندگی، مانع بانکها برای پرداخت وام!

با آنکه پرداخت وام به دلیل سخت گیری بانکها هم اکنون برای خیلی ها نشدنی است، معاون بانک مرکزی به جای تسهیل امور، از ایجاد محدودیت های بیشتر برای متقاضیان وام با اجرای طرح جدید اعتبارسنجی خبر می دهد.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: هرچند مسئولان بر همراهی بانک ها با مردم در پرداخت وام و تسهیلات مطابق شرایط و مقررات تعریف شده تاکید دارند، اما بانک مرکزی به جای فراهم کردن زمینه پرداخت وام آسان به متقاضیان واقعی بخصوص نیازمندان به وام های خرد، قوانین و مقررات را سخت و پیچیده تر کرده است، به طوری که در اعتبار سنجی جدید قرار است برای پرداخت وام چنانچه فردی دارای جریمه رانندگی باشد وامی به او تعلق نگیرد. این مانع یکی از چندین موانعی است که ملاک عدم پرداخت وام از سیستم بانکی به مردم می باشد. در طرح جدید اعتبارسنجی برای پرداخت وام عواملی مانند محکومیت مالی، جرایم رانندگی، صدک بندی یارانه هم قرار است در نظر گرفته ‌شود تا دیگر مانند روال فعلی رفتار افراد در پرداخت اقساط تسهیلات تنها ملاک رتبه بندی قرار نگیرد.

اقدامی که اگرچه بانک مرکزی با هدف جلوگیری از معوقات و نظم بخشی به فعالیت های سیستم بانکی، تمیز شدن خوش حسابها از بدحسا بها همچنین رعایت مقررات از سوی مردم می باشد، ولی سخت گیریها برای پرداخت وام و تسهیلات بخصوص وام های خرد نباید به گونه ای صورت گیرد که ضعفا و افراد فرودست جامعه دیگر نتوانند حتی به وام ۳۰ تا ۵۰ میلیونی دست یابند یا اینکه آنقدر بروکراسی اداری پیچیده و قوانین دست و پا گیر ایجاد شود که فعالان حوزه کسب و کار برای تامین منابع مالی توسعه کارگاهها و مراکز تولید نتوانند از وام و یا تسهیلات بانکی استفاده کنند.

سخت گیری در پرداخت وام و تسهیلات و ملاک برخورداری از آن از طریق آیتم های تعرف شده در سامانه اعتبارسنجی، موانعی است تا وام و تسهیلات بانکی فقط به برخی افراد خاص تعلق گیرد و خیلی ها از این پس با توجه به اعتبار سنجی جدید و افزایش موانع متعدد، نتوانند وام بگیرند

ایجاد محدودیت در پرداخت وام بانکی!

طبق گفته کارشناسان، سخت گیری ها در پرداخت وام و تسهیلات و ملاک برخورداری از آن از طریق آیتم های تعرف شده در سامانه اعتبارسنجی، موانعی است تا وام و تسهیلات بانکی فقط به برخی افراد خاص تعلق گیرد و خیلی ها از این پس با توجه به اعتبار سنجی جدید و افزایش موانع متعدد حتی فکر دریافت وام را از شبکه بانکی نکنند. وام هایی خردی که قرار بود بدون ضامن و سپرده گذاری انجام شود ولی الان در پی مانع تراشی و سخت گیری بانکها، اغلب متقاضیان از دریافت آن بی بهره اند، در حالی که بارها وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی، نمایندگان مجلس و ...بر ارایه چنین وامی به مردم تاکید داشته و دارند، اما اکثر بانک ها توجه چندانی به این موضوع نمی کنند.

البته خیلی ها با زد و بند و نفوذ وام های کلانی از بانکها می گیرند و حتی اقساط آن را به موقع نمی پردازند، اما در مقابل متقاضیان واقعی وام و تسهیلات باید هفت خوان رستم را طی کنند تا شاید بتوانند وامی خرد را دریافت کنند که البته همین هم با توجه به بررسی وام گیرنده در سامانه اعتبار سنجی، بعید است دیگر کسی بتواند به این راحتی ها از سیستم بانکی وام یا تسهیلاتی بگیرد. آن طور که طی یکی دوسال اخیر وام های خردی که قرار بود بدون ضامن به مردم پرداخت شود ولی این نوع وام فقط نصیب کارمندان و یا کسانی که دستشان به دهانشان میرسد، رسید.

هر چند بایستی نسبت به پرداخت وام های خرد به نیازمندان واقعی فکری اساسی شود چرا که این افراد معمولا متعهد هستند اما دروازه بانی درقالب ایجاد سامانه اعتبارسنجی به منظور شناسایی افراد بد حساب و غیر متعهد که سابقه خوبی در گرفتن وام دارند ضروری است

برای پرداخت وام های خرد به نیازمندان واقعی باید فکری اساسی شود

محسن صادقی، کارشناس بانکی در گفتگو با خبرگزاری «بازار» راجع به اقدام بانک مرکزی در ایجاد متغیرهای جدید در سامانه اعتبارسنجی برای پرداخت وام و تسهیلات به مردم، گفت: هر چند بایستی نسبت به پرداخت وام های خرد به نیازمندان واقعی فکری اساسی شود چرا که این افراد معمولا متعهد و بی حاشیه هستند اما دروازه بانی درقالب ایجاد سامانه اعتبارسنجی به منظور شناسایی افراد بد حساب و غیر متعهد که سابقه خوبی در گرفتن وام یا سایر مسائل چون پرداخت، مالیات، اقساط به موقع بانکی، عوارض و ... ندارند ضروری است تا افراد خوش حساب از افراد بدحساب به خوبی و از طریق اطلاعات موجود در سامانه اعتبار سنجی تفکیک شود تا مشکلی پس از پرداخت وام، بانک را تهدید نکند.

وی با بیان اینکه استفاده از اعتبارسنجی برای پرداخت وام و تسهیلات در تمام دنیا مرسوم است، گفت: سیستم بانکی کشور سالهاست بدون اعتبارسنجی، پرداخت وام را منوط به برخورداری وام گیرنده از ضامن معتبر و یا وثیقه ملکی و ... می کرد. اقدامی که با وجود سخت گیری ها ولی برخی افراد به دلیل عدم تعهدات در پرداخت اقساط بانکی برای خود، ضامن ها و بانک درد سر ایجاد می کنند. به طوری که اکنون اغلب بانکها دارای املاکی زیادی هستند که بناچار در ازای تسهیلات ارایه شده ای که به بانک برنگشته است صاحب آن شده اند، املاکی که حتی بعضا ناکارآمد و کم ارزش هستند.

این کارشناس بانکی در ادامه افزود: اعتبار سنجی باعث می شود که رفتار وام یا تسهیلات گیرنده برای بانک محرز شود و بانک مطلع شود که وی فردی خوش حساب است یا اهلیت ندارد، چرا که اطلاعات شخصی او در سامانه اعتبارسنجی وجود دارد با این وجود چنانچه فردی از طریق سنجش اعتبار شرایط لازم دریافت وام را داشته باشد بانک با ریسک بسیار کمی او را در پرداخت وام همراهی می کند اما اگر فردی قابلیت دریافت وام را به دلیل عدم تعهد نداشته باشد و سوابق آن نشانده آن باشد که او خیلی به مقررات پایبند نیست، بانک نیز در پرداخت وام به چنین افرادی حذر می کند.

امسال مدل جدید اعتبار سنجی بانکی علمیاتی می‌شود، در این مدل عوامل جدید مانند محکومیت مالی، جرایم رانندگی، صدک بندی یارانه هم در نظر گرفته می‌شود، با اجرای چنین مدلی نحوه امتیازدهی به افراد تغییر و رفتار و سابقه آنها در پرداخت اقساط تنها یک بخش از اعتبارسنجی است

تغییر مدل اعتبارسنجی برای پرداخت وام و تسهیلات

بنا به این گزارش، بانک مرکزی قرار است اعطای وام و تسهیلات را مطابق مقررات جدید در اعتبارسنجی ها با حساسیت بالایی ارایه کند آنگونه که بانکها از تعهد و مسئولیت پذیری وام گیرنده از طریق اطلاعات موجود درسامانه اعتبارسنجی به درستی مطمئن شوند. در چنین شرایطی معاون بانک مرکزی اخیرا اعلام کرده است؛ امسال مدل جدید اعتبار سنجی بانکی علمیاتی می‌شود، در این مدل عوامل جدید مانند محکومیت مالی، جرایم رانندگی، صدک بندی یارانه هم در نظر گرفته می‌شود. با اجرای چنین مدلی نحوه امتیازدهی به افراد تغییر کرد و در مدل جدید رفتار افراد در پرداخت اقساط تنها یک بخش از اعتبارسنجی است.

در حالی که در مدل فعلی تقریبا عمده امتیازدهی براساس رفتار افراد در پرداخت اقساط است و هر فردی که پرداخت به موقع نداشته باشد به رتبه پایین‌تر تنزل پیدا می‌کند. علاوه بر این از موضوعات جدید در مدل اعتبار سنجی صدک بندی یارانه‌ها است و از این پس افرادی که برای دریافت یارانه اعلام می‌کنند از دهک‌های پایین جامعه هستند دیگر نمی‌توانند وام بانکی با اعداد و ارقام بالا را دریافت کنند به عبارت دیگر سقف تسهیلات برای افراد با اطلاعات صدک بندی یارانه‌ها تعیین می‌شود. همچنین موضوعات مالیاتی، جرایم رانندگی، نحوه رفع تعهدات ارزی و سایر موضوعات مورد نظر در شبکه بانکی اضافه خواهد شد و در مدل جدید رتبه بندی بسیار دقیق‌تر شده است.

کد خبر: ۲۸۶٬۲۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha