۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۱
تمرکز پتروشیمی پارسیان مپنا بر تکمیل زنجیره ارزش متانول
مدیرعامل شرکت پتروشیمی پارسیان مپنا مطرح کرد

تمرکز پتروشیمی پارسیان مپنا بر تکمیل زنجیره ارزش متانول

به‌گفته مدیر شرکت پتروشیمی پارسیان مپنا، بایواتانول، تولید سوخت سبز از ضایعات غلات به‌عنوان محصولی پاک برای حفظ محیط‌ زیست است که جایگزین افزودنی‌های شیمیایی بنزین و کاهش قابل توجهی آلایندگی می شود.

به گزارش شانا به‌نقل از گروه مپنا، رسول اشرف‌زاده در تشریح برنامه‌های راهبردی شرکت پتروشیمی پارسیان مپنا بیان کرد: این شرکت به‌منظور تحقق اهداف برنامه‌ریزی‌شده، برنامه‌های کوتاه‌مدت در افق ۱۴۰۵، برنامه‌های بلندمدت در افق ۱۴۱۰ و مشارکت با هلدینگ‌های صنعت پتروشیمی را در دستور کار دارد.

وی طرح‌های تولید بایواتانول، DDGS (کنجاله تخمیری)، متیل آمین و دی‌متیل فرمامید را از برنامه‌های کوتاه‌مدت در افق سال ۱۴۰۵ شرکت پتروشیمی پارسیان مپنا برشمرد و افزود: طرح بایواتانول با ظرفیت تولید سالانه ۹۹ میلیون لیتر بایواتانول و ۸۵ هزار تن DDGS با سرمایه‌گذاری ۱۱۰ میلیون یورو در مدت سه سال اجرا می‌شود.

به‌گفته مدیرعامل شرکت پتروشیمی پارسیان مپنا، بایواتانول، تولید سوخت سبز از ضایعات غلات به‌عنوان محصولی پاک برای حفظ محیط‌ زیست است که جایگزین افزودنی‌های شیمیایی بنزین و کاهش قابل توجهی آلایندگی آن می‌شود.

اشرف‌زاده ادامه داد: اجرای طرح تولید متیل آمین و دی‌متیل فرمامید با سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیون دلار برای مدت سه سال نیز از دیگر برنامه‌های کوتاه‌مدت شرکت است که ظرفیت تولید سالانه ۱۰۰ هزار تن دی‌متیل فرمامید، ۱۰ هزار تن مونومتیل آمین و ۱۰ هزار تن تری‌متیل‌آمین را خواهد داشت.

وی به پیش‌بینی افزایش ناترازی گاز طبیعی کشور در سال‌های آینده اشاره و تصریح کرد: این شرکت با هماهنگی مدیریت برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی و براساس «فهرست اولویت‌بندی اجرای طرح‌های زنجیره ارزش»، در حال تدوین طرح جامع اجرای چند طرح‌ پایین‌دستی در افق سال ۱۴۱۰ برای تکمیل زنجیره ارزش متانول به‌جای طرح‌های GTPO (گاز به پلی‌پروپیلن) و MTO (متانول به الفین) در منطقه ویژه اقتصادی پارسیان است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی پارسیان مپنا با بیان اینکه طرح‌های پایین‌دستی اسید استیک، اتانول سنتزی، اسید فرمیک، MTG (تولید بنزین از متانول) و پلی‌استال در برنامه بلندمدت شرکت قرار دارند، گفت: حجم سرمایه‌گذاری پایین، بازدهی بالا و استفاده از متانول و محصولات واسط زنجیره ارزش به‌جای گاز طبیعی به‌عنوان خوراک، از ویژگی‌های این طرح‌هاست.

پیاده‌سازی راهبرد تنوع‌بخشی به کسب‌وکار
اشرف‌زاده همچنین بر تدوین برنامه راهبردی به‌منظور مشارکت با هلدینگ‌های صنعت پتروشیمی و بخش خصوصی برای اجرای طرح‌های پایین‌دست و زودبازده با حجم سرمایه‌گذاری پایین و استفاده از توان تجهیزات ساخت داخل شرکت‌های زیرمجموعه گروه مپنا تأکید کرد.

وی با اشاره به اینکه این طرح‌ها در ادامه پیاده‌سازی راهبرد تنوع‌بخشی به کسب‌وکار و محصولات گروه مپنا انجام می‌شود، بیان کرد: اجرای این طرح‌ها به توسعه حضور گروه مپنا در بخشی از صنعت پایین‌دستی پتروشیمی، افزون بر حضور این گروه در بخش بالادستی صنعت نفت و گاز منجر می‌شود.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی پارسیان مپنا تصریح کرد: با توجه‌ به گستردگی صنعت پتروشیمی در ابعاد مالی، فناورانه، تجهیزاتی و پیمانکاری، گروه مپنا با احداث و بهره‌برداری از این واحدها افزون بر ورود به عرصه تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی و فروش مستقیم محصول در داخل و خارج کشور، نقش پررنگ‌تری در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی ایفا خواهد کرد.

اشرف‌زاده تأکید کرد: تلاش گروه مپنا برای ارائه برنامه جامع و راهبردی به‌منظور سرعت‌بخشیدن به اجرای مأموریت‌هاست که در این مسیر بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها در دستور کار قرار دارد.

کد خبر: ۲۸۵٬۹۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha