۱۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۷
۵ راهکار برای حفظ سرمایه مردم در بورس

۵ راهکار برای حفظ سرمایه مردم در بورس

دکتر محمدرضا صادقی مقدم، عضو هیات مدیره شرکت بورس تهران نوشت: معتقدم یکی از اصلی ترین وظایف دولت‌ها، حفاظت و حراست از ثروت مردم است و از آنجایی که این پول وارد شده به بازار سرمایه؛ ثروت مردم است باید از آن حفاظت و حراست کرد.

محمدرضا صادقی مقدم: فرض کنیم شما نفر اول تصمیم گیری در اقتصاد کشور بودید؛ با در نظر داشتن شرایط کنونی بورس؛ چه تدبیری را پیش رو می گرفتید؛ آیا اجازه می‌دادید که این روند رو به رشد ادامه پیدا کند و یا اینکه تدابیر دیگری برای آن در نظر می‌گرفتید؟

با در نظر داشتن این نکته که فرض محال، محال نیست اگر در چنین جایگاهی بودم؛ من هدفم را روی توسعه پایدار بازار قرار می دادم. بازاری که در طی چند سال رشد مستمر داشته باشد تا رشد شارپی. در واقع این کار را انجام می دادم تا  بتوانم پول های جذب شده در این بازار را ماندگار کنم. به عبارت دیگرشاخص‌های موفقیت را بر مبنای عدم خروج پول از بازار سرمایه تعریف می‌کردم تا رشد شاخص بازار سرمایه.

برای تحقق این مسئله راهکارهای متعددی وجود دارد:
۱- توسعه صنایع موجود در بازار که به شدت به آن اعتقاد دارم و باید رخ دهد.

۲- افزایش سهم شناوری بنگاه‌ها. در حال حاضر تعداد زیادی از این بنگاه ها به تعهدات شناوری سهم خود پایبند نیستند و هنوز این درصد را رعایت نکرده و نمی کنند. این بنگاه ها باید درصد شناوری خود را در بازار عرضه کنند تا شاهد این روند در بازار نباشیم.

۳- اگر در دولت حضور داشتم و تصمیم به فروش سهم در بازار داشتم به جای آنکه با کَسر و تخفیف به مردم سهام بفروشم، دارایی ها را به شکل نقد و اقساط به مردم می فروختم و سپس دارایی‌های آنها را تا مدت زمان زیادی در وثیقه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی نگه می‌داشتم تا افراد بتوانند از محل سود حاصل از آن، اقساط خود را پرداخت کنند. این اتفاق سبب می‌شد  تا افراد مدت زمان بیشتری در بازار بمانند.

۴- اجازه پذیره‌نویسی عام برای شرکت ها و پروژه های بزرگ را صادر می کردم تا از طریق پذیره‌نویسی عام رقم های قابل توجهی برای پروژه های بزرگ کشور مهیا شود.

۵- اجازه توسعه و بزرگ‌شدن کارگزاری ها، تامین سرمایه ها، شرکت های مشاوره سرمایه گذاری را صادر می کردم تا به واسطه بزرگ شدن آنها و ایجاد فضای رقابتی صحیح میان آنها دانش دانش مالی مردم نیز بالا رود و دیگر مردم بر روی هر سهمی در بورس و یا هر بازاری سرمایه‌گذاری نکنند.

با این اقدام سرمایه‌گذاری‌ها هوشمندتر و از حجم پول ترسو کاسته شده و به حجم پول هوشمند افزوده می شد.

در حال حاضر داده های بسیاری در بازار سرمایه متولد شده اند اما ما از آن استفاده نمی کنیم در حالیکه با ارزیابی و تجزیه و تحلیل این داده ها، می توانیم جهت گیری و سمت و سوی جریانات مختلف را که قصد دستکاری در بازار دارند را شناسایی و مانع از این کار شویم.

معتقدم یکی از اصلی ترین وظایف دولت‌ها، حفاظت و حراست از ثروت مردم است و از آنجایی که این پول وارد شده به بازار سرمایه؛ ثروت مردم است باید از آن حفاظت و حراست کرد.

کد خبر: ۲۸٬۵۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha