۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۳
اصفهان توانی برای بارگذاری صنایع جدید ندارد| ۲۵ برنامه برای مقابله با فرونشست در استان
استاندار اصفهان در جمع خبرنگاران:

اصفهان توانی برای بارگذاری صنایع جدید ندارد| ۲۵ برنامه برای مقابله با فرونشست در استان

اصفهان - استاندار اصفهان گفت:شاهد تقاضا و تلاش برای گسترش بی‌رویه صنایع آب‌بر در استان هستیم اما اصفهان دیگر تاب آلودگی صنایع را ندارد و توسعه آن فقط از طریق اقتصاد دانش بنیان و گردشگری رقم می خورد.

به گزارش خبرنگار بازار، سیدرضا مرتضوی، بعدازظهر یک شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اصفهان به راهبردهای توسعه استان اشاره و اظهار کرد: ما شاهد تقاضا و تلاش برای گسترش بی‌رویه صنایع آب‌بر در استان هستیم که در این زمینه ایستادگی و مخالفت کرده ایم چراکه بر این باوریم اصفهان دیگر بیش از این تاب آلودگی ناشی از صنایع را ندارد.

وی افزود: شورای برنامه‌ریزی استان بر اساس سند آمایش استان برنامه‌های مختلفی توسعه اقتصادی را پیش می برد اما راهبرد اصلی برای استان ما تقویت اقتصاد دانش بنیان و گردشگری است.

استاندار اصفهان در ارتباط با مشکلات حوزه آبی و فرونشست ناشی از خشکی زاینده رود بیان کرد: موضوع فرونشست در اصفهان مسئله جدی است که کارشناسان این حوزه معتقدند بخش اعظم آن به خالی شدن آبخوان ها در استان بر می گردد.

وی ادامه داد: گام نخست برای رفع این بحران در ابتدا متوقف کردن روند کاهش ذخیره این آبخوان ها با اجرای قوانین مصوب و نظارت بر اجرا و در ادامه احیای آبخوان ها با زنده کردن زاینده رود است که برای اجرای این دو مرحله به صورت همزمان، ۲۵ برنامه با پنج محور تعریف کرده ایم.

مرتضوی با اشاره به تلاش تمام قد برای اجرای پروژه‌های تأمین آب استان به موضوع انتقال آب از دریای عمان اشاره و تاکید کرد: قبل از شروع پروژه، رکورد اجرای انتقال ۱.۹ کیلومتر در روز بوده است که اکنون به پنج کیلومتر رسیده است.

اصفهان توانی برای بارگذاری صنایع جدید ندارد| ۲۵ برنامه برای مقابله با فرونشست در استان

وی با بیان اینکه در راستای انتقال آب فعالیت شبانه روزی در حال انجام است، ابراز کرد: قرارگاه آب استان برای رفع مشکلات و بررسی روند پیشرفت پروژه ها هر هفته در حال برگزاری است و پیگیری‌های متعددی نیز به شکل روزانه در سطح ملی در حال انجام است.

تأمین آب آشامیدنی مردم؛ اولویت استان در چشم‌انداز طرح‌های توسعه

استاندار اصفهان گفت: اولویت استان در چشم‌انداز طرح‌های توسعه، پیش از هر چیز توجه به تأمین آب آشامیدنی مردم است. امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۴ با تامین آب مورد نیاز صنعت از طریق انتقال آب از دریای عمان بخشی از مشکلات آب آشامیدنی اصفهان نیز حل شود.

برای نخستین بار در سال گذشته برابر مصرف سوخت مازوت در استان مقاومت کردیم امت وقوع عملیات خرابکارانه در شبکه گاز کشور، ما را مجبور به استفاده از آن در روزهای پایانی سال کرد

وی در ارتباط با مشکل آلودگی هوای اصفهان نیز اظهار کرد کرد: تقویت حمل و نقل همگانی، نظارت بر منابع آلاینده متحرک، مدیریت واحدهای صنعتی، مدیریت و بهبود سوخت مصرفی در منطقه از موضوعاتی است کهدر استان مورد توجه قرار گرفته است.

مرتضوی با بیان اینکه هم اکنون با کیفیت‌ترین سوخت کشور در استان اصفهان توزیع می‌شود، تاکید کرد: افتتاح پروژه گوگردزُدایی پالایشگاه اصفهان سال گذشته با حضور رییس جمهور، تلاش برای به ثمر رساندن رینگ چهارم ترافیکی اصفهان و خط دوم متروی این کلانشهر با هدف کاهش آلایندگی هوا انجام شده است.

وی با بیان اینکه در دو سال گذشته ۳۰۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل اصفهان اضافه شده و طرح برقی شدن اتوبوس‌های اصفهان است که آن را دنبال می کنیم، گفت: سال گذشته ۵۳ واحد ریخته‌گری از شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان به شهرک بزرگ اصفهان منتقل و ۴۰ واحد آلاینده آجرپزی تعطیل شد، گفت: همچنین برای نخستین بار در برابر مصرف سوخت مازوت در استان مقاومت کردیم و وقوع عملیات خرابکارانه در شبکه گاز کشور، ما را مجبور به استفاده از آن در روزهای پایانی سال کرد.

تبعات خشکی تالاب بین‌المللی گاوخونی دامن گیر کشور می شود

استاندار اصفهان در ارتباط با آلودگی ناشی از ریزگردها در اصفهان نیز تصریح کرد: خشکی تالاب بین‌المللی گاوخونی و آثار نادیده گرفتن حقابه این تالاب دلیل اصلی این امر است که عدم جدی گرفتن این چالش بخش وسیعی از فلات مرکزی کشور را با مشکل رویرو می کند و باید در سطح ملی اقداماتی دراین زمینیه انجام شود.

مرتضوی با اشاره به ضرورت برنامه ریزی بلندمدت در حوزه انرژی در کشور ابراز کرد: در دولت های قبل مخالفت های برای توسعه ظرفیت های انرژی داشتیم و یک از وزرا در اظهار نظری عجیب بیان کرده بود که چرا باید برای ۱۰ روز گرم سال نیروگاه ساخته شود؛ بدیگذاشتیم و خاموشی های متعددی را تجربه کردیم.

وی با اشاره به سرمایه گذاری اصفهان توانی برای بارگذاری صنایع جدید ندارد| ۲۵ برنامه برای مقابله با فرونشست در استاندو هزار مگاواتی در حوزه انرژی های تجدید ناپذیر گفت اضافه کرد: از دیدگاه ما نگاه بلدمدت و برنامه ریزی هوشمندانه برای آینده در حوزه انرژی ضرورت دارد و در این راستا در دولت کنونی نیروگاه‌های متعدد برق بهره برداری و فاز نخست سیکل ترکیبی نیز در اصفهان اجرایی شد.

اصفهان توانی برای بارگذاری صنایع جدید ندارد| ۲۵ برنامه برای مقابله با فرونشست در استان

استاندار اصفهان در ادامه و در پاسخ به پرسش پرتکرار مسائل و مربوط به اتباع ساماندهی آنها بیان کرد: در این حوزه از دو سال گذشته فعالیت هایی در حال انجام است و وزارت کشور در قالب یک کار ستادی جلساتی را برگزار می‌کند که استان اصفهان نیز در آن حضور دارد و گزارشات ساماندهی به صورت ماهانه به وزیر کشور اعلام می‌شود.

با یک برنامه‌ریزی و مدیریت درست می توان حضور اتباع را در راستای رفع نیازهای کشورها ساماندهی کرد اما حضور آنهاخارج از ضوابط تعیین شده می تواند تهدید برای کشور و استان باشد

وی با بیان اینکه باید نگاه عالمانه درباره حضور اتباع داشته باشیم چرا که حضور آنها می تواند از یک سو فرصت و از سوی دیگر تهدید محسوب شود، تاکید کرد: با یک برنامه‌ریزی و مدیریت درست می توان حضور اتباع را در راستای رفع نیازهای کشورها ساماندهی کرد اما حضور آنهاخارج از ضوابط تعیین شده می تواند تهدید برای کشور و استان باشد.

مرتضوی ابراز کرد: در قالب ستادهایی که در کشور در این راستا برگزار می شود اتباع خارجی شناسایی و برای خروج اتباع غیرقانونی برنامه‌ریزی می شود که در این راستا استان اصفهان به مدت ۹ ماه رتبه نخست عملکرد و ساماندهی اتباع کشور را داشته است،

استاندار اصفهان در پاسخ به دغدغه اصحاب رسانه در ارتباط با طرح ویژه مسکن خبرنگاران تاکید کرد: در این ارتباط در جلسات مختلف در ارتباط با تعامل میان خبرنگاران، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، اداره کل روابط عمومی استانداری و مجموعه راه و شهرسازی استان تاکید شد تا مسیری را برای خانه‌دار شدن خبرنگارانی که شرایط دریافت مسکن را دارند فراهم کنیم.

مرتضوی با بیان اینکه آخرین پیگیری ها در همین روزهای اخیر از مدیرکل راه و شهرسازی استان انجام شده است، گفت: در اجرای طرح نهضت ملی مسکن در اصفهان برای تأمین زمین، دچار مشکل بودیم که به تازگی مشکل در شهرستان و شهر اصفهان رفع شده است.

اصفهان توانی برای بارگذاری صنایع جدید ندارد| ۲۵ برنامه برای مقابله با فرونشست در استان

وی با یان اینکه بدین ترتیب یک منطقه ۸۰۰ هکتاری برای این موضوع انتخاب شده است، افزود: باید لیست خبرنگاران با هماهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، اداره کل روابط عمومی استانداری و مجامع صنفی خبرنگاران نهایی شود و در اختیار راه و شهرسازی استان قرار بگیرد تا به مجموعه ثبت نامی‌های گذشته اضافه شود.

احداث شهرک فرآوری مواد معدنی در سیریک هرمزگان

اصفهان توانی برای بارگذاری صنایع جدید ندارد| ۲۵ برنامه برای مقابله با فرونشست در استاناستاندار اصفهان با بیان اینکه توجه داشتیم که در تأمین آب استان اصفهان از دریای عمان، تمامی پیوست‌های محیط زیست در توافق با مسئولان ارشد استان هرمزگان لحاظ شده است، ادامه داد: احداث شهرک فرآوری مواد معدنی از شورابه‌های ناشی از آب شیرین کن‌ها در شهرستان سیریک برنامه‌ریزی شده است.

وی اظهار کرد: بدین ترتیب هیچ شورابه‌ای به آب دریا نفوذ نخواهد کرد و در فرآورده‌های ثانوی به برخی فلزات خاص تبدیل و هیچ‌گونه خطری برای محیط زیست منطقه ایجاد نمی شود و از سویی شاهد ایجاد ظرفیت‌های اقتصادی جدیدی در شهرستان سیریک هرمزگان خواهیم بود.

مرتضوی همچنین به موضوع نقش آفرینی اصفهان در حوزه تأمین بودجه کشور اشاره کرد و بیان کرد:  اصفهان توانمندی فائق آمدن به مشکلات خود را دارد، در این راستا به جای مطالبه اعتبار، مطالبه اختیار کنیم در آن صورت است که اصفهان می‌تواند از توانمندی های خود بهتر از امروز استفاده کند.

اصفهان توانی برای بارگذاری صنایع جدید ندارد| ۲۵ برنامه برای مقابله با فرونشست در استان

کد خبر: ۲۸۴٬۶۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha