۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۴
افزایش احتمال بروز تب کریمه کنگو در استان یزد
مدیرکل دامپزشکی یزد هشدار داد؛

افزایش احتمال بروز تب کریمه کنگو در استان یزد

یزد- فاتحی‌نیا، سرپرست دامپزشکی شهرستان یزد نسبت به افزایش احتمال ابتلا به تب کریمه کنگو در استان یزد در فصل گرم سال خبر داد.

علی فاتحی نیا در گفت‌وگو با خبرنگار بازار بیان کرد: همه ساله با فرا رسیدن فصل گرما و تکثیر و فعالیت کنه‌ها، احتمال بروز و شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو افزایش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک عفونت ویروسی و به شدت واگیردار و یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است که بیشتر توسط کنه منتقل می‌شود عنوان کرد: این بیماری از طریق تماس با حیوان آلوده و در هنگام ذبح و تماس با امعاء و احشاء آلوده آن و در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی به انسان منتقل می‌شود.

وی اضافه کرد؛ بنابراین کشتار دام ها در کشتارگاه و رعایت اصول بهداشتی در هنگام کشتار نقش بسیار مهمی در پیشگیری از بیماری دارد.

توصیه‌های لازم برای پیشگیری از ابتلا

مدیرکل دامپزشکی یزد عنوان کرد: آلودگی با این ویروس در دام ها بیماری بالینی ایجاد نمی کند با اینهمه ممکن است در انسان باعث مرگ شود. ایجاد خونریزی در بافت های بدن یکی از نشانه های بیماری در انسان است که در مراحل آخر بیماری اتفاق می افتد.

شیخی با بیان اینکه گوشت دام‌های ذبح شده باید ۲۴ ساعت و امعاء و احشای دام ۴۸ ساعت در دمای صفر تا ۴ درجه یخچال نگهداری شود تا با تغییراتی که پس از مرگ در بافت لاشه اتفاق می افتد این ویروس از بین برود.

وی از شهروندان خواست تا گوشت موردنیاز خود را از واحدهای تحت‌نظر دامپزشکی خریداری کرده و یا از گوشت‌های بسته‌بندی شده هویت دار استفاده کنند.

این مسئول همچنین به دامداران هشدار داد: در صورت مشاهده کنه از له کردن آن با دست به شدت پرهیز کنند و استفاده از سموم را برای از بین بردن آنها استفاده کنند.

کد خبر: ۲۸۴٬۵۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha