۱۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۹
عطای کمک دولتی را به لقایش ببخشید؛ استارت آف!
«بازار» از عدم حمایت از ایده‌های جوان گزارش می‌دهد

عطای کمک دولتی را به لقایش ببخشید؛ استارت آف!

ایده ایجاد یک استارتاپ را می‌توان مهمترین بخش برای رسیدن به ارزش بالای یک استارتاپ دانست اما نکته مهم اینجاست که اگر یک ایده به عنوان طرح اولیه و برنامه کار مطرح شود، می تواند درست باشد اما اگر ایده شما به صورت یک سوال باشد، می تواند اشتباه باشد و به همان میزان که ممکن است اشتباه باشد، می تواند شما را به سمت ایده‌های بیشتری سوق دهد.

احمدرضا صباغی؛ بازار: به‌جرات می توان به این نکته مهم اشاره کرد که بسیاری از مردم بر این موضوع مهم عقیده دارند که مطرح کردن یک ایده برای استارتاپ‌ها بسیار دشوار است وچون این ایده بسیار سخت است برای انجام آن تلاشی نمی‌کنند.

وقتی یک استارتاپ به ارزشی میلیون دلاری می رسد باید به این نتیجه رسید که ایده ایجاد این استارتاپ هم میلیون‌ها دلار ارزشمند بوده است..

اگربخواهیم روند موفقیت بسیاری از استارتاپ‌ها را بررسی کنیم به این واقعیت می‌رسیم که بسیاری از استارتاپ‌ها با یک ایده اصلی شروع به کار کرده‌اند و در نهایت به پایان می‌رسند.

ایده ایجاد یک استارتاپ را می‌توان مهمترین بخش برای رسیدن به ارزش بالای یک استارتاپ دانست اما نکته مهم اینجاست که اگر یک ایده به عنوان طرح اولیه و برنامه کار مطرح شود، می تواند درست باشد اما اگر ایده شما به صورت یک سوال باشد، می تواند اشتباه باشد، و به همان میزان که ممکن است اشتباه باشد، می تواند شما را به سمت ایده‌های بیشتری سوق دهد.

نظر کارشناسان و صاحب‌نظران درباره ایجاد ایده استارتاپی بسیار مهم است و رسیدن به اقتصاد دیجیتال پایدار در یک کشور نیازمند چشم‌اندازی قابل وصف و برنامه‌ای جامع و کامل است.

اگر دولت استارتاپ‌ها را به بخش خصوصی واگذار کند خیلی بهتر است 
محمدرسول کاظمی از بنیان‌گذاران استارتاپ ((آی‌گپ)) با اشاره به اینکه روش‌های مختلفی برای ارزش‌گذاری استارتاپ‌ها وجود دارد، گفت: یکی از این روشها این است که بر اساس سنجش  برنامه کسب‌وکار و نقشه راه استارتاپ مدنظر باشد

وی گفت: تعدادی از استارتاپ‌ها هستند که از روی  دارایی‌های مشهود و غیرمشهودی که دارند ارزش‌گذاری می‌شوند و یکی از بزرگ‌ترین دارایی‌هایی که استارتاپ‌های ایرانی دارند، کاربران ثبت نام شده (ریجستر شده) آن استارتاپ‌ها هستند.

کاظمی تصریح‌کرد: دارایی دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، محتوای موجود در استارتاپ‌ها و اپلیکیشن‌های آنلاین همچون فیس‌بوک از محتواها و اطلاعاتی که از کاربرانشان دریافت کرده است می‌تواند مشاغل مختلفی ایجاد کند و آن محتواها در ارزش‌گذاری استارتاپ‌ها مهم است.

وی با بیان اینکه ورود دولت به استارتاپ‌ها باعث می‌شود تمام آن اکوسیستم خراب شود افزود: تمام پیام‌رسان‌ها و استارتاپ‌هایی که دولت در آن‌ها نفوذ کرده است با مشکلات متعددی روبرو شده‌اند که به نظرم اگر دولت استارتاپ‌ها را به بخش خصوصی واگذار کند خیلی بهتر است. 

کاظمی درباره توسعه بازارهای دیجیتال گفت:این بازارها بستگی به نیاز مردم دارد. در خاورمیانه از نظر استارتاپی، ایران یکی از پرخیزش‌ترین بستر استارتاپی را در کل خاورمیانه دارد، در صورتی که کشورهای خارجی اگر در منطقه کاری انجام دهند اول نگاه به نقشه راه ایران می‌کنند. ایران در استارتاپ‌های نوین از همه کشورهای خاورمیانه از همه جلوتر است و اگر استارتاپی بر اساس نیازهای مردم پیش نرود، شکست می‌خورد به طوری‌که ما استارتاپ‌های زیادی در زمینه کیف پول  داشتیم ولی به علت سیاست‌های کلان دولتی که در اصل آن ساختار کیف پول اثر گذاشته، این استارتاپ‌ها هیچ‌کدام موفق نبودند و شکست خوردند.

نحوه حمایت دولت از ایده استارتاپی در کشور چگونه است؟
عادل طالبی که از فعالان حوزه کسب و کار مجازی و استارتاپها است با اشاره به اینکه ایده‌های جدید استارتاپی باید از دولت حمایت شود تصریح‌کرد:متاسفانه شاهد هستیم که دولت می خواهد به صورت دستوری اقتصاد دیجیتالی را در ذهن مردم تزریق کند اما به جرات می توان به این نکته مهم اشاره کرد که این اقدام عملی نیست.

وی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی بیش از ۱۰ درصد اقتصاد کشور ما باید از طریق دیجیتال اداره شود تصریح‌کرد:دولت ثابت کرده گفته و عملش با هم تفاوت دارد و چه بسا جوانانی بوده‌اند که ایده‌های استارتاپی خوبی داشته‌اند اما دولت از آنها حمایت نکرده است.

طالبی با بیان اینکه برای حمایت از ایده‌های استارتاپی باید راهکارهای مختلفی از سوی دولت به کار گرفته شود افزود:در کشورهای توسعه‌یافته قانون حمایت از ایده‌های جدید وجود دارد اما متاسفانه در ایران هنوز طرحی برای حمایت از استارتاپها ارائه نشده است.

این کارشناس حوزه استارتاپ با اشاره به سیستم پیچیده بوروکراسی در کشور گفت: بوروکراسی اداری و نامه‌نگاری‌ها و روند سخت و پیچیده فرآیند اداری معمولا موجب می‌شود که فرآیند انجام کارها به تعویق بیفتد و به اجرا درآوردن تصمیمات مشکل شود.
وی افزود: توسعه اقتصاد دیجیتالی و اکوسیستم استارت‌آپی بدون حمایت و کمک دولت به طور قطع امکان‌پذیر نخواهد بود اما موضوع مهم اینجاست که نحوه حمایت دولت از ایده استارتاپی در کشور چگونه است؟

این فعال حوزه فضای مجازی افزود: نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که ایده‌پردازی در راه‌اندازی یک استارتاپ قدم مهم ونخست محسوب می‌شود اما در شرایط کنونی وقتی سرمایه و حمایت کافی از سوی دولت برای اجرای ایده در کشور وجود نداشته باشد نمی‌توان به چشم‌انداز روشن یک استارتاپ امیدوار بود.

وی در پایان خواستار تدوین قانونی جامع در مجلس شورای اسلامی برای حمایت از استارتاپها شد و افزود:تا زمانی که دولت در اجبار اجرای یک قانون قرار نگیرد نمی‌توان به آینده روشن یک استارتاپ در کشور امیدوار بود.بسیاری از فعالان استارتاپی در دوران کرونا با آسیب‌های جبران‌ناپذیری مواجه شدند که در شرایط کنونی هیچ نهادی مسئولیت این آسیب‌ها را برعهده نمی‌گیرد.

کد خبر: ۲۸٬۴۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha