۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۳
صرفه جویی کنید، خودرو جایزه بگیرید|تسویه بدهی فعالین صنعت برق در ۳ سال
مدیرعامل توانیر :

صرفه جویی کنید، خودرو جایزه بگیرید|تسویه بدهی فعالین صنعت برق در ۳ سال

رجبی مشهدی مدیر عامل توانیر گفت: مشترکانی که در تابستان برق کمتری نسبت به پارسال مصرف کنند، علاوه بر برخورداری از پاداش روی قبوض و رایگان شدن قبضشان، از جوایز چون خودرو و لوازم خانگی برخوردار می شوند.

بازار؛ گروه آب و انرژی: مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل توانیر در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اعلام اینکه در سال جاری تعرفه برق افزایش نخواهد یافت، اظهار داشت: تعرفه ها امسال تغیبر نمی کند و کسانی که زیر الگومصرف دارند برق را با نرخ یارانه ای دریافت می کنند اما کسانی که بیش از میزان الگوی تعیین شده برای هر اقلیم مصرف داشته باشند تعرفه را با افزایش پلکانی دریافت خواهند کرد.

او با بیان اینکه تعرفه کسانی که بیش از الگو مصرف کنند با قیمت برق تجدیدپذیر محاسبه خواهد شد، افزود: ۱.۵ میلیون مشترک باید نسبت به کاهش مصرف اقدام کنند و در صورت عدم رعایت اخطار گرفته و یا با محدودیت مواجه خواهند شد.

وی کرد: کسانی که بیش از ۲.۵ برابر الگو مصرف برق دارند، به‌ازای هر کیلووات ساعت مازاد بر مصرف، ۲۷۰۰ تومان پرداخت خواهند کرد که مطابق با قیمت خرید برق تجدیدپذیرها خواهد بود.

رجبی مشهدی تعداد مشترکان بد مصرف را حدود یک میلیون مشترک اعلام کرد و افزود: این مشترکان تا پیش از تابستان به کنتورهای هوشمند مجهز می‌شوند و در صورت ادامه پرمصرفی قطعاً با قبوض سنگین برق مواجه خواهند شد.

سخنگوی صنعت برق خاطرنشان کرد: همچون سال گذشته برای هر کیلووات صرفه جویی در مصرف برق مشترکان خانگی ٢ هزار تومان پاداش تعیین شده که مشترکان می توانند ضمن برخورداری از این پاداش نقدی که در قبوض برق آنها لحاظ می شود، در قرعه کشی اهدای جوایز ارزنده ای که از آنها یاد شد، نیز شرکت کنند.

او با بیان اینکه با برای تابستان امسال ۴۷ میلیون جایزه غیرنقدی برای مشترکان برق پیش‌بینی شده است، خاطرنشان کرد: مشترکانی که در تابستان امسال مصارف برق خود را نسبت به سال قبل کاهش دهند، علاوه بر برخورداری از پاداش روی قبوض و رایگان شدن قبض برق، از جوایز متنوعی چون خودرو و لوازم خانگی برخوردار خواهند شد.

بدهی وزارت نیرو به فعالین صنعت برق حدود ۱۰۰ همت است. البته ما به دنبال راه هایی برای تسویه بدهی ها هستیم چرا که بر اساس قانون مانع زدایی از صنعت برق بدهی موجود به پیمانکاران صنعت برق باید در مدت ۳ سال تسویه شود

مدیر عامل شرکت توانیر همچنین در پاسخ به سوال بازار، مقدار بدهی وزارت نیرو به فعالین صنعت برق را ۱۰۰ همت اعلام کرد و افزود: از این مقدار ۴۰ همت آن مربوط به بانک هاست. پیش بینی می‌شود که ۴۰ همت از بدهی از طریق بورس انرژی تامین و پرداخت شود. به دنبال راه هایی برای تسویه بدهی ها هستیم چرا که بر اساس قانون مانع زدایی از صنعت برق بدهی موجود به پیمانکاران صنعت برق باید در مدت ۳ سال تسویه شود.

ساعت کاری ادارات از ۱۵ خرداد تغییر می کند

وی در رابطه با تغییر ساعت ادارات از خرداد ماه، اضافه کرد: تغییر ساعت اداری بر اساس ماده ۴ مصوبه هیأت وزیران بوده و از ۱۵ خرداد در سراسر کشور انجام خواهد شد.

به گفته او، تغییر ساعت اداری در سال گذشته منجر به صرفه جویی ۸۵۰ مگاواتی در ساعت های پیک شد.

واردات ۵۰۰ مگاوات برای تابستان امسال

مدیر عامل توانیر در بخش دیگری از سخنان خود برنامه وزارت نیرو را مشارکت بخش خصوصی در صادرات و ترانزیت برق اعلام کرد و افزود: در گام اول افغانستان، پاکستان و ترکیه و عراق با ظرفیت ۳۰۰ مگاوات امکان صادرات وجود دارد. قطعاً این به توسعه سرمایه‌گذاری تجدیدپذیر ها کمک خواهد کرد و بر این اساس تولیدکنندگان برق تجدیدپذیر می‌توانند ۸ ماه برق خود را صادر کنند و ۴ ماه دیگر برق را در تابلو برق عرضه کنند.

وی خاطر نشان کرد: سال گذشته ۶۰۰ مگاوات تبادل برق را با ترکیه داشتیم. برنامه ریزی کردیم برای نهایی کردن بخش تجاری خرید و فروش برق با بازار منطقه‌ای در کشور ترکیه معرفی شده که اگر نهایی شود امکان تجارت با کشور ترکیه فراهم است. پیش‌بینی می‌کنیم ۵۰۰ مگاوات واردات برق از کشوره ای ترکمنستان و ارمنستان داشته باشیم.

وی افزود: برای تابستان امسال واردات ۵۰۰ مگاواتی برق از کشورهای همسایه که عمدتا ترکمنستان و ارمنستان است، پیش‌بینی شده است.

صدور ١٧ هزار مگاوات موافقت اصولی برای احداث نیروگاه صنعتی

رجبی مشهدی در باره طرح نیروگاه سازی توسط صنایع انرژی بر مطابق قانون مانع زدایی از صنعت برق خاطرنشان کرد: تاکنون ١٧ هزار مگاوات موافقت اصولی احداث نیروگاه صنعتی صادر شده که از این میزان ١٣٦٩ مگاوات واحد نیروگاهی احداث و به شبکه سراسری برق کشور متصل شده است. ضمن اینکه باید اشاره کنم که این میزان تا اوج بار تابستان امسال به ١ هزار و ٨٧١ مگاوات خواهد رسید.

مدیرعامل توانیر افزود: صنایع نیروگاه ساز علاوه بر این که می توانند برق مازاد خود را به صنایع دیگر صادر کنند، حتی اگر موفق به انجام این کار نشوند، صنعت برق با قیمت های جذابی برق آنها را خریداری خواهد کرد.

رجبی مشهدی با بیان اینکه صنایع سازنده نیروگاه، مطابق با ظرفیت ایجاد کرده از این برنامه های مدیریت مصرف برق معاف خواهند بود، خاطرنشان کرد: صنایعی که در این طرح مشارکت نکرده و مبادرت به ساخت نیروگاه نکردند، در اولویت برنامه های مدیریت مصرف صنعت برق در دوره اوج بار تابستان قرار خواهند گرفت.

افزایش ۸ هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق

مدیرعامل توانیر در باره برنامه های صنعت برق برای تابستان در جواب ایرنا افزود: برای این منظور ۱۸۰ برنامه در ۶ محور تدوین شده است که بخشی از آن به توسعه ظرفیت نیروگاهی مربوط می شود.

رجبی مشهدی گفت: تاکنون ۸ هزار و ۵۸۳ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شده که بخشی از آن مربوط به نیروگاه های تازه احداث شده و بخشی نیز مربوط به ارتقای توان عملی نیروگاه‌های موجود است. همچنینبخشی نیز مربوط به نیروگاه هایی است که توسط صنایع احداث شده اند.

مدیرعامل توانیر با بیان اینکه برای گذر از پیک تابستان ۱۴۰۳ در مجموع ۱۸۰ اقدام در ۶ محور تدوین شده است، گفت: تابستان امسال بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی تابستانی گرم‌تر از نرمال با افزایش ۲ تا ۳ درجه‌ای هوا بیشتر از شرایط نرمال تابستان خواهد بود که در این صورت، تأثیر گرمای هوا را بر رشد مصرف برق خواهیم داشت.

وی افزود: سه سناریوی رشد مصرف ۳.۵ درصدی، ۴.۵ درصدی و ۶ درصدی برای تابستان امسال پیش‌بینی شده که در حداقل میزان رشد مصرف، میزان اوج تقاضای برق به ۷۵ هزار و ۵۰۰ مگاوات می‌رسد و در صورت تحقق پیش‌بینی سازمان هواشناسی مبنی بر گرمای تابستان، رشد ۶ درصدی در مصرف برق رخ خواهد داد که اوج تقاضای برق را به ۷۷ هزار و ۷۵۰ مگاوات می‌رساند.

رجبی مشهدی در خصوص افزایش ظرفیت نیروگاهی از ابتدای دولت تا امروز گفت: در مجموع تاکنون ۸ هزار و ۵۸۳ مگاوات به ظرفیت اسمی تولید برق کشور افزوده شده که بخشی از آن مربوط به نیروگاه های تازه احداث شده و بخشی نیز مربوط به ارتقای توان عملی نیروگاه‌های موجود است.

کد خبر: ۲۸۳٬۸۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha