۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۸
بازار چای داخل متاثر از واردات بی رویه| توزیع چای سنوات گذشته بازار را مختل کرد
رئیس سندیکای کارخانجات چای شمال کشور در گفتگو با بازار:

بازار چای داخل متاثر از واردات بی رویه| توزیع چای سنوات گذشته بازار را مختل کرد

رئیس سندیکای کارخانجات چای شمال با بیان اینکه وضعیت بازار سال قبل مناسب نبود گفت: در واقع افزایش ۲۵ درصدی تولید، واردات بی رویه واردات و توزیع چای سنوات گذشته در بازار موجب شد شرایط فروش خوب نباشد.

بازار؛ گروه کشاورزی: بخش کشاورزی که اصولا به عنوان بخش تامین کننده امنیت غذایی کشور محسوب می شود در سالی که گذشت با مسائل و چالش های بسیاری مواجه بود و در این میان نیز غالبا کشاورزان و زارعان زیان کردند. به نحوی که در مورد برخی محصولات بازار مناسبی برای عرضه وجود نداشت و برخی محصولات نیز گرفتار بحث واردات بی رویه شدند. چای نیز از جمله محصولاتی بود که در طی سال های اخیر فعالان و باغداران آن در خصوص واردات خارج از عرفی که در این حوزه صورت می گیرد معترض هستند و معتقدند این اقدام تنها منجر به رها شدن بیشتر باغات چای کشور می شود.

رشد ۲۵ درصدی تولید و واردات بی رویه موجب شد چای داخل به خوبی فروش نرود

سعید رحمت سمیعی رئیس سندیکای کارخانجات شمال کشور در خصوص آنچه در سال قبل بر این بخش گذشت به خبرنگار بازار گفت: سال قبل اصلا وضعیت بازار مناسب نبود، همانطور که می دانید میزان واردات چای همه ساله ۶۵ هزار تن بود اما در سال ۱۴۰۱ به میزان ۱۱۵ هزار تن چای با مجوز وزیر جهاد کشاورزی وارد کردند! که ما از وزارت جهاد کشاورزی شاکی هستیم چرا اجازه دادند. چراکه واردات بی رویه موجب شد که بازار داخل متاثر از این جریان شود و از آن طرف با بحث چای دبش و دامپینگ قیمتی که انجام دادند نیز اوضاع برای ما پیچیده تر شد.

رئیس سندیکای کارخانجات چای شمال: از مسائلی که سال قبل با آن مواجه بودیم بحث ورود چای مصرف گذشته یا به اصطلاح چای سنواتی که بالای ۲۰ سال تولید است به بازار به قیمت کیلویی ۲۵ هزار تومان بود، این امر نیز موجب شد ما نتوانیم چایی که برای تولید هر کیلوی آن ۷۵ هزار تومان هزینه کرده بودیم را به بازار عرضه کنیم

رحمت سمیعی افزود: از سوی دیگر در سال ۱۴۰۲ بحث عوارض صادرات هم گریبانگیر ما شد، ضمن اینکه تولیدسال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش داشت که عمدتا به دلیل این بود که شرایط آب و هوایی خوب بود. این موارد موجب شد چای تولیدی ما به فروش نرود.

وی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر مساله دیگری که سال قبل با آن مواجه بودیم بحث ورود چای مصرف گذشته یا به اصطلاح چای سنواتی که بالای ۲۰ سال تولید است به بازار به قیمت کیلویی ۲۵ هزار تومان بود. این امر نیز موجب شد ما نتوانیم چایی که برای تولید هر کیلوی آن ۷۵ هزار تومان هزینه کرده بودیم را به بازار عرضه کنیم.

کارخانه جات سال قبل به ازای هر کیلو چای ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان ضرر کردند

رحمت سمیعی ادامه داد: به این ترتیب چای تولیدی سال قبل به کیلویی ۳۶ تا ۴۲ هزار تومان در بازار به فروش رفت و اینگونه می توان گفت که کارخانه دار به ازای هر کیلو چای سال قبل ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان ضرر کرد.

گفتنی است طبق آمارهای سازمان فائو در حوزه تولید چای کشورهایی همچون «چین، هند، کنیا، سریلانکا، ترکیه، اندونزی، ویتنام، ژاپن، ایران و آرژانتین» بزرگترین تولید کننده های این محصول محسوب می شوند. ضمن اینکه طبق گزارش بازار جهانی چای شرکت تحقیقات تجاری در سال ۲۰۲۴، اندازه بازار چای در سال‌ های اخیر به شدت رشد کرده است. به نحوی که پیش بینی می شود ارزش بازار جهانی چای از ۵۲.۷۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ به ۵۶.۱۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۴ برسد. به این ترتیب برآورد می شود ارزش بازار جهانی چای نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) ۶.۴ درصد را به ثبت خواهد رساند و از ۵۶ میلیارد دلار هم فراتر می رود.

کد خبر: ۲۸۳٬۷۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha