۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۳
تحویل ۲۸۷ پلاک زمین در قالب قانون «جوانی جمعیت» در روستاهای اصفهان
معاون عمرانی بنیاد مسکن استان اصفهان خبر داد؛

تحویل ۲۸۷ پلاک زمین در قالب قانون «جوانی جمعیت» در روستاهای اصفهان

اصفهان -فقیه نیا، معاون عمرانی بنیاد مسکن استان اصفهان گفت: در قالب قانون «جوانی جمعیت» سال گذشته ۲۸۷ پلاک زمین تحویل جوانان دارای فرزند سوم و چهارم در روستاها شده است.

به گزارش خبرنگار بازار، غلامرضا اسماعیلی در آستانه سالروز ایجاد حساب ۱۰۰ حضرت امام خمینی (ره) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: کمتر ار دو ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی حساب ۱۰۰ را راه اندازی کردند، بدین ترتیب از یکم تا سی ام فروردین ماه هر سال به نام حساب صد حضرت امام نامگذاری شده است.

وی با بیان اینکه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی پیش از هر ارگان دیگری در کشور تاسیس شده است که نشان از اهمیت موضوع ساخت مسکن در هر همان زمان بوده است، افزود: فعالیتهای ما در این نهاد انقلابی چندین بخش دارد، در دو بخش ساخت مسکن روستایی و شهری  فعالیت داریم و اقدامات عمرانی در سطح روستاها از جمله طرح و زیرسازی معابر، تعویض، جدول، پیاده‌روسازی در حوزه عمران روستایی در سطح استان را دنبال می کنیم.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان با اشاره به اینکه طرح هادی به منظور قانونمند کردن فعالیت های عمرانی در سطح روستاها مورد استفاده بوده است، تاکید کرد: تمام اقداماتی که در راستای طرح اقدام ملی مسکن توسط این نهاد دنبال می شود در حوزه مسکن روستایی است.

وی ادامه داد: همه روستاهای استان اصفهان دارای طرح هادی هستند و نقشه و برنامه برای ساخت مدرسه یا مسکن در مناطق مختلف روستایی و پیاده روسازی. ساخت معابر برای ما کاملا مشخص است.

در ادامه محمود فقیه نیا معاون عمرانی بنیاد مسکن استان اصفهان با اشاره به اینکه فعالیت‌های بنیاد مسکن دو بخش روستایی و شهری را در بر می گیرد که توسعه روستایی بسیار مهم است، اظهار کرد: در استان اصفهان تعداد ۹۳۵ روستای بیش از ۲۰ خانوار و دو هزار و ۵۶۲ روستای کمتر از ۲۰ خانوار داریم که از این تعداد ۳۵۶ روستا دارای جمعیت هستند.

تمامی روستاهای اصفهان دارای طرح هادی هستند

وی با اشاره به اینکه یکی از وظایف بنیاد مسکن روستایی تهیه طرح هادی است، تاکید کرد: طرح هادی برای تمامی روستاهای بیش از۲۰ خانوار تهیه شده است و از ۳۵۶ روستای دارای جمعیت زیر ۲۰ خانوار، ۱۵۲ مورد تعیین محدوده و طرح هادی آنها تعیین تکلیف شده است.

معاون عمرانی بنیاد مسکن استان اصفهان تاکید کرد: صدور اسناد اماکن روستایی و شهرهایی با جمعیت کمتر از ۲۵ هزار نفر، از دیگر وظایف بنیاد مسکن روستایی است که از طرف راه و شهرسازی در این راستا نمایندگی داریم که با همکاری اداره ثبت اسناد صادر می شود.

تملک و واگذاری زمین در روستاها به منظور پایین آوردن قیمت مسکن

وی اضافه کرد: اجرای طرح هادی بر اساس اعتبارات داخلی، ملی و استانی تخصیص یافته و تملک و واگذاری زمین در روستاها به منظور پایین آوردن قیمت مسکن از دیگر اقدامات موظف این نهاد است به نوعی که زمین هایی در اختیار منابع طبیعی زمانی که در طرح هادی واقع شود به بنیاد مسکن واگذار شده و ما در اختیار مردم قرار می دهیم.

فقیه نیا گفت: در تیرماه سال گذشته در راستای انجام نهضت ملی روستاها یک هزار و ۸۳۳ هکتار زمین در ۱۶۹ روستا شناسایی شد که ۸۰۳ هکتار از آنها در شورای مسکن استان برای ۸۷ روستا مصوبه دریافت کرد و مصوبات کمیته تصویب بنیاد مسکن استان اصفهان نیز ۷۳۳ هکتار برای ۵۱ روستا بوده است که تملکات در حال انجام است.

وی اضافه کرد: ۱۷ هزار و ۲۳۲ قطعه پلاک را در سامانه راه و شهرسازی ثبت و یک ‌سوم تا یک ‌دوم این زمین‌ها را در اختیار روستاهای زمین تملک شده قرار می گیرد؛ ثبت‌نام در این راستا آغاز شده است و زمین ها به شکل ۹۰ ساله واگذار می شود.

معاون عمرانی بنیاد مسکن استان اصفهان در ادامه با شاره به بهسازی روستاها و اجرای آسفالت معابر تاکید کرد: ۱۹ هزار و ۸۹۷ تن قیر در سال گذشته به شکل یارانه ای در اختیار این بنیاد قرار گرفته است و از طریق اعتبارات ملی، استانی و هم همچنین اعتبارات داخلی بنیاد مسکن نیز سال گذشته دو میلیون و ۹۸۴ هزار متر مربع در ۳۴۸ روستا اجرای آسفالت انجام شد.

وی بیان کرد: از ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۲ به میزان ۱۲۳ هزار و ۷۹۳ تن قیر به استان اصفهان تخصیص یافته و ۱۸ میلیون و ۵۶۸ هزارو ۹۵۰ مترمربع اجرای آسفالت در ۷۹۳ روستا در قالب دو هزار و ۱۳۵ پروژه انجام شده است‌.

پرداخت ویژه به روستاهای هدف گردشگری در اصفهان

فقیه نیا اضافه کرد: در استان اصفهان ۱۲ روستای دارای بافت با ارزش و ۹ روستا با هدف گردشگری داریم که به شکل ویژه به آنها پرداخته می شود تا بافت آن به شکل سنتی حفظ شود چراکه بومگردی در این مناطق برای مردم روستا درآمدزایی به همراه دارد.

معاون عمرانی بنیاد مسکن استان اصفهان گفت: ۹ روستای دیگر در این راستا تعریف و کارگروه های مربوطه تشکیل شده است که از این تعداد دو مورد دارای بافت با ارزش وهفت مورد روستای با هدف گردشگری تعریف شده است.

وی ادامه داد: مصوبات اولیه در ارتباط با این روستاها، با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه و میراث فرهنگی طی شده و به شورای عالی در پایتخت ارسال شده است که در صورت تصویب هر ساله برای آنها اعتبارتی در راستای بهسازی در نظر گرفته می شود.

فقیه نیا تاکید کرد: از دیگر اقدامات بنیاد اصفهان، صدور اسناد است که سال گذشته در زمینه قانون الحاق سال گذشته ۱۰ هزار جلد سند در حوزه روستایی وشهری با هماهنگی اداره ثبت صادر و تحویل مردم شده است که در حوزه روستایی پنج هزار و ۴۳۵ و شهری چهار هزار ۵۷۳ جلد سند تحویل شده است، به طور کلی از سال ۱۳۸۵ تا کنون ۲۸۰ هزار و ۱۸۱ جلد سند تحویل مردم شده است.

وی گفت: همچنین در قالب قانون «جوانی جمعیت» سال گذشته ۲۸۷ پلاک زمین تحویل جوانان دارای فرزند سوم و چهارم در روستاها شده است.

در ادامه معاون مسکن شهری بنیاد مسکن با بیان اینکه این بنیاد را در حوزه معاونت مسکن شهری در دو جبهه فعالیت دارد، اظهار کرد: تعدادی از پروژه‌ها از جمله مسکن مهر توسط دولت‌های مختلف به بنیاد تکلیف می‌شود که در این راستا ۲۷ هزار واحد مسکونی مهر را تکمیل و به متقاضیان تحویل دادیم.

اجرای ۱۵ هزار واحد مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن در روستاها

محمد اصفهانی افزود: در طرح نهضت ملی مسکن نیز ۱۵ هزار واحد در دست اقدام داریم که برخی از آنها توسط بنیاد مسکن و با تسهیلات دریافتی توسط ما ساخته می‌شود (بنیاد ساخت ) و برخی از این واحدها در زیرمجموعه گروه ساخت محسوب شده و زمین تحویل مرم شده تسهیلات و متولی ساخت مسکن خود مردم هستند.

وی ابراز کرد: در پروژه بنیاد ساخت هشت هزار و ۹۵ واحد در دست احداث داریم که در قالب ۳۶ پروژه در شهرستان‌های مختلف سطح استان اجرا می‌شود و میانگین پیشرفت ۴۸ درصدی در کل استان دارد.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن گفت: هفت هزار و چهار واحد زمین نیز در قالب گروه ساخت به مردم تحویل شده که به صورت واحدهای یک، دو و سه طبقه در قالب پنج هزار و ۱۷۳ پروژه مجزا در سطح استان اصفهان توسط مردم در حال ساخت است.

وی با تاکید بر اینکه برخی زمین ها در شهرهای مختلف متعلق به خود بنیاد مسکن هستند که در سال جدید دو هزار ۱۰۲ واحد در قالب ۶۱ پروژه مجزا در برنامه بودجه سال جدید قرار گرفته است، اظهار کرد: برخی از این پروژه‌ها در بودجه سال ۱۴۰۲ بوده که هنوز به اتمام نرسیده که شامل دو هزار و ۵۹۱ واحد می‌شود.

اصفهانی با بیان اینکه جمع پروژه های در حال ساخت توسط بنیاد مسکن در اراضی مربوط به خود بنیاد در مجموع چهارهزار و ۶۹۳ واحد است، بیان کرد: در زمینه آماده‌سازی اراضی در پروژه نهضت ملی مسکن نیز آماده سازی ۲۸ سایت با بنیاد است که هم اکنون مساحتی معادل ۲۷۸ هکتار در حال آماده سازی است.

کد خبر: ۲۸۲٬۷۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha