۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
تعطیلی تجارت! | فاصله ای که هر روز با اقتصاد جهانی بیشتر می شود
تصمیم به تعطیلی پنج شنبه در خلاف جهت شعار سال است

تعطیلی تجارت! | فاصله ای که هر روز با اقتصاد جهانی بیشتر می شود

در صورت تصویب تعطیلی پنج شنبه تعداد روزهایی که اقتصاد کشور با بازارهای بین‌المللی ارتباطی ندارد به ۴ روز افزایش می یابد. این تصمیم در شرایط تحریمی زیان مضاعفی بر اقتصاد کشور تحمیل خواهد کرد.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: بهارستان نشین ها در جریان اصلاح لایحه ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری ساعات کاری هفته را از ۴۴ به ۴۰ ساعت کاهش داده اند. حالا روزهای کاری شنبه تا چهارشنبه بوده و روزهای پنجشنبه و جمعه تعیین خواهند بود. این تصمیم در شرایطی گرفته شده که فعالان اقتصادی پیش از خواهان تغییر تعطیلات به جمعه و شنبه بودند. با این اوصاف تعداد روزهای کاری ایران با بازار جهانی به ۳ روز کاهش پیدا می کند.

فعالان اقتصادی می گویند که تصمیم اخیر کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در صورت تایید نهایی و تبدیل به قانون جاری کشور، تعداد روزهای قطع ارتباط اقتصاد کشور با بازارهای بین‌المللی را به چهار روز در هفته افزایش می‌دهد. این تصمیم آن هم در شرایطی که تحریم ها و محدودیت‌های خارجی و تنگناهای داخلی تجارت کشور را تنگنا قرار داده زیان مضاعفی بر اقتصاد کشور تحمیل خواهد کرد.

وقتی گوش شنوایی در مجلس وجود ندارد

محمود نجفی عرب رئیس اتاق بازرگانی تهران در اینباره می گوید: باوجود همه سعی و تلاش‌هایی که فعالان اقتصادی بخش خصوصی، اتاق‌های بازرگانی و تشکل‌ها درباره تغییر قانون تعطیلات انجام دادند و خواستار تعطیلی شنبه در تقویم به جای پنجشنبه شدند؛ متاسفانه آنچه کمیسیون اجتماعی مجلس تدوین و تصویب کرده تعطیلی پنجشنبه و جمعه است.

به گفته او، اعضای محترم کمیسیون استدلال کرده‌اند که نظر دولت هم تعطیلی پنجشنبه و جمعه است و احتمالاً ظرف چند روز آینده این موضوع به صحن علنی مجلس برای رای‌گیری و تصویب نهایی می‌رود.

تعطیلی روز پنجشنبه و فاصله بیشتر ما با اقتصاد جهانی، مبانی اقتصادی کشور را در این شرایط بحرانی و آن هم در سالی که جهش تولید مدنظر قرار گرفته، بر هم خواهد زد. این را می توان نخستین اقدامی دانست که در خلاف جهت شعار سال است

رییس پارلمان بخش خصوصی تهران که احتمال رای آوردن این تصمیم را در صحن علنی مجلس بسیار بالا می داند، ادامه داد: تعطیلی روز پنجشنبه و فاصله بیشتر ما با اقتصاد جهانی، مبانی اقتصادی کشور را در این شرایط بحرانی و آن هم در سالی که جهش تولید مدنظر قرار گرفته، بر هم خواهد زد. این را می توان نخستین اقدامی دانست که در خلاف جهت شعار سال است.

علی شریعتی، فعال اقتصادی و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در اینباره گفته که کسانی که در بخش خصوصی کار می‌کنند، چه در حوزه صادرات و واردات و چه در مباحث گردشگری و به عبارتی، افرادی که با خارج از کشور کار می‌کنند، به‌خصوص کسانی که در حوزه لجستیک و کشتیرانی هستند، یکی از مشکلات‌شان، وقفه‌ای است که بین تعطیلات دنیا (شنبه و یک‌شنبه) با پنج‌شنبه و جمعه می‌افتد.

به گفته او، همین حالا هم خیلی از شرکت‌های تجاری، روزهای پنج‌شنبه زمان کاری‌شان است، جمعه‌ها نیمه‌وقت و شنبه تعطیل کامل هستند. این اتفاقی است که در خیلی از شرکت‌های لجستیکی می‌افتد و این شرکت‌ها شیفت دارند و آنلاین هستند.

شریعتی متذکر می‌شود: البته یک بحث مربوط به ارتباط شرکت‌ها و ارتباط بخش خصوصی داخلی با بخش خصوصی خارجی است. یک بحث دیگر هم این است که این ارتباط با دنیا نیاز به یک‌سری زیرساخت‌هایی مثل گمرک، وزارتخانه‌ها، استانداردها، آزمایشگاه‌ها و... دارد.

تنها کشوری هستیم که پنج‌شنبه تعطیل است

او در ادامه با تاکید بر این‌که ما الان از دنیا عقب افتاده‌ایم، می‌گوید: اگر این تصمیم نهایی شود، ما تنها کشوری در دنیا خواهیم بود که پنج‌شنبه تعطیل است. کدام کشور در دنیا پنج‌شنبه‌ها تعطیل است؟

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران می‌افزاید: ما در یک جامعه مسلمان هستیم. اما نکته این‌جاست که تمام کشورهای جهان اسلام را که نگاه کنید، برای هماهنگی با دنیا دارند تعطیلات خود را شنبه و یک‌شنبه می‌کنند. آن‌وقت ما آمدیم و می‌گوییم شنبه روز یهودی‌هاست. این چه ربطی دارد؟ مگر هر کسی رفت شنبه را تعطیل کرد، صهیونیست می‌شود؟

حذف ایران از تقویم کار جهانی

پدرام سلطانی، فعال اقتصادی کشورمان در شبکه ایکس در واکنش به تعطیلی پنجشنبه‌ها نوشته که روز شنبه در همه کشورهای مسلمان جزو تعطیلات آخر هفته است. بیش از ۹۵ درصد از مسلمانان دنیا روز شنبه تعطیل هستند. حالا مجلس انقلابی به دلیل اینکه یهودیان شنبه تعطیلند می‌خواهد پنحشنبه را تعطیل کند! ۸/۱ میلیارد مسلمان که شنبه تعطیلند را نمی‌بینید، اما ۱۵ میلیون یهودی را می‌بینید.

یک بال اقتصاد مقاومتی صادرات بود. اگر صادرات بخوایم کشور رونق صادراتی داشته باشد باید با تقویم کار جهانی هماهنگ باشیم، اما تصمیم مجلس رسما ما را از تقویم کار جهانی حدف می‌کند

بهرام شکوری رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی هم در اینباره گفته که تبعات این تصمیم در مورد کالاهای مصرفی بسیار بالا است. یک بال اقتصاد مقاومتی صادرات بود. اگر صادرات بخوایم کشور رونق صادراتی داشته باشد باید با تقویم کار جهانی هماهنگ باشیم، اما تصمیم مجلس رسما ما را از تقویم کار جهانی حدف می‌کند.

مکاتبات اتاق های بازرگانی با مراجع قم و راه اندازی کارزار از سوی فعالان اقتصادی

البته فعالان اقتصادی در تلاش هستند تا جلوی این فاجعه را بگیرند. به همین دلیل اتاق تهران برای تبیین خواسته بخش خصوصی نامه‌نگاری‌ها و رایزنی‌هایی را با بخش های مختلف داشته و به ۱۰ تن از مراجع نامه نوشته و تحلیل‌های خود را ارائه داده است. البته رئیس مجلس نیز در جلسه‌ای مشترک اعلام کرد که مکاتباتی هم از ناحیه مجلس با مراجع انجام گرفته است.

نجفی عرب همچنین گفته که ما پیگیری‌های خود را از طریق شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام و دفتر مقام معظم رهبری ادامه خواهیم داد.

جدای از این کارزاری برای تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه از روز گذشته آغاز و نزدیک به ۱۳ هزار نفر تا زمان نگارش این گزارش آن را امضا کردند. در متن این کارزار آمده است: هم اکنون در اکثریت قریب به اتفاق کشورهای دنیا تعطیلات هفتگی شامل روزهای شنبه و یکشنبه بوده که در صورت تعطیلی پنجشنبه و جمعه در ایران ایام کاری مشترک با دنیا سه روز در هفته کاهش و التبع ضمن تشدید خسارات ناشی از تحریم و منزوی کردن ایران و تبعات جبران ناپدیری بر تولید ناخالص داخلی تجارت خارجی و برخی از ارکان توسعه پایدار در کشور منتج خواهد شد.»

لازم به یادآوری است که هم اکنون در بیشتر کشورها شنبه و یکشنبه روزهای تعطیل هفته بوده و در بعضی کشورهای مسلمان، جمعه و شنبه به عنوان روزهای تعطیل تعیین شده‌اند. عربستان سعودی، امارات متحده عربی و عمان به دلیل همگام بودن با بقیه جهان، تعطیلات خود را از پنجشنبه و جمعه به جمعه و شنبه تغییر داده‌اند.

کد خبر: ۲۸۲٬۷۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha