۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
ایلام از قطب های اصلی تولید کلزا در کشور| برداشت دسترنج کشاورزان آغاز شد
بازار گزارش می دهد؛

ایلام از قطب های اصلی تولید کلزا در کشور| برداشت دسترنج کشاورزان آغاز شد

ایلام- استان ایلام در حالی یکی از قطب های تولید کلزا در کشور است که هم اکنون فصل برداشت این محصول در مناطق جنوبی استان آغاز شده است.

بازار؛ گروه استان ها: کلزا با نام علمی Brassica napus، یکی از گیاهان دانه‌روغنی مهم در مناطق معتدل بوده که دارای طیف نسبتاً وسیعی از سازگاری اقلیمی است، در واقع کلزا گیاهی است یکساله و با برگ های پهن که دارای دو تیپ رشد بهاره و پاییزه می باشد، نوع پاییزه آن در مناطق سرد و معتدل سرد و تیپ بهاره آن در مناطق گرمسیر کشت می شود.

در سال های اخیر معرفی کلزا به نظام تولید دانه های روغنی کشوربه دلیل خصوصیات مطلوب آن، نه تنها مورد توجه سیاست گزاران بخش کشاورزی قرار گرفته بلکه کشاورزان نیز به دلیل کم آب بر بودن این محصول و همچنین سوددهی بالای آن تمایل بالایی به کشت این دانه روغنی پیدا کرده اند.

استان ایلام نیز با توجه به اقلیم مناسب تولید گندم در زمینه تولید دانه روغنی کلزا هم جایگاه مناسبی به خود اختصاص داده، به گونه ای که براساس آمار در میزان تولید کلزا و همچنین در سطح زیر کشت این محصول، رتبه چهارم در کشور را به خود اختصاص داده است.

مزایای کشت کلزا

نورالله یعقوبیان کارشناس کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: کلزا یکی از محصولات استراتژیک است که توسعه کشت آن می‌تواند بی‌نیازی کشور از واردات دانه‌های روغنی را به دنبال داشته باشد.

وی افزود: کشت کلزا علاوه بر اینکه می‌تواند کشور را از واردات دانه‌های روغنی بی‌نیاز کند، باعث افزایش درآمد کشاورزان هم می‌شود.

کارشناس حوزه کشاورزی در ایلام: کشت کلزا علاوه بر تامین معیشت کشاورزان به نوعی زمینه کاهش وابستگی به واردات دانه‌های روغنی کشورمان را هم تثبیت کند

این کارشناس تصریح کرد: با توجه به اینکه کلزا در فهرست کشت‌های با نیاز آبی کم قرار داد، یقینا توسعه این کشت می‌تواند علاوه بر مدیریت مصرف آب، نقش مهمی در درآمدزایی بیشتر کشاورزان داشته باشد.

اهمیت کشت کلزا

منیژه نجفی کیا از دیگر کارشناسان حوزه کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار گفت: کلزا یکی ازمهم ترین گیاهان زراعی است که از دانه آن جهت تولید روغن استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه همه ساله مزارع کلزا با رنگ زیبای زرد، طبیعت چشم‌نواز و دل‌انگیزی در استان ایلام به وجود می‌آورد، افزود: کشت کلزا علاوه بر تامین معیشت کشاورزان به نوعی زمینه کاهش وابستگی به واردات دانه‌های روغنی کشورمان را هم تثبیت کند.

ایلام از قطب های اصلی تولید کلزا در کشور| برداشت دسترنج کشاورزان آغاز شد

نجفی کیا ادامه داد: از طرفی دیگر کشت این محصول کم آب بر و استراتژیک باعث افزایش حاصلخیزی وبهبود خاک می‌شود که به همین خاطر است برای افزایش عملکرد در تولید گندم و همچنین افزایش پایداری تولید محصول استراتژیک گندم، کشت کلزا بهترین راهکار است که از گذشته‌ تا کنون مورد توجه کشاورزان بوده است.

برداشت گیاه کلزا در مزارع استان ایلام

حشمت عزیزان رییس جهاد کشاورزی ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: کلزا یکی از گیاهان روغنی است که دانه آن حاوی ۴۵ درصد روغن و ۳۵ درصد پروتئین است لذا به دلیل ترکیب مناسب اسیدهای چرب غیراشباع و درصد اندک اسیدهای چرب اشباع‌شده همانند زیتون جزو باارزش‌ترین روغن های خوراکی است.

وی با بیان اینکه کلزا ازجمله محصولات راهبردی بخش کشاورزی به شمار می‌رود، افزود: در سال زراعی جاری بالغ بر ۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان ایلام به کشت کلزا رفته که هفت هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی زراعی مربوط به شهرستان دهلران است و میانگین عملکرد کلزا در شهرستان که بالغ بر دو تن در هکتار است.

رییس جهاد کشاورزی ایلام: دهلران قطب اصلی تولید کلزا در استان است و پیش‌بینی می‌شود از این سطح زیر کشت ۱۵ هزار تن کلزا برداشت شود

رییس جهاد کشاورزی ایلام با بیان اینکه در سال زراعی جاری سطح زیر کشت کلزا نسبت به سال گذشته رشد سه برابری داشته است، افزود: دهلران قطب اصلی تولید کلزا در استان است و پیش‌بینی می‌شود از این سطح زیر کشت ۱۵ هزار تن کلزا برداشت شود.

ایلام از قطب های اصلی تولید کلزا در کشور| برداشت دسترنج کشاورزان آغاز شد

رییس جهاد کشاورزی ایلام در پایان بیان کرد: تمام برنامه ریزی ها و هماهنگی‌های لازم برای برداشت، خرید و انتقال محصول کلزا انجام گرفته، به نحوی که ۳ مرکز خرید در بخش‌های دشت‌عباس، موسیان و مرکزی آماده خرید محصول کلزای کشاورزان هستند.

وی گفت: امسال میزان ۳۰۴ هکتار از اراضی شهرستان مهران به کشت کلزا اختصاص یافت که انتظار می رود بیش از ۵۰۰ تن محصول کلزا از این مزارع برداشت شود.

کلزا یکی از محصولات استراتژیک است که روغن این محصول به دلیل داشتن اسیدهای چرب اشباع نشده از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده و علاوه بر این کاشت دانه روغنی کلزا به دلیل تناوب زراعی با غلات باعث حاصلخیزی و بهبود ساختمان خاک، کاهش آفات و بیماری‌های گندم و افزایش عملکرد می‌شود.

از آنجا که روغن یکی از کالاهای اساسی و ضروری است و نه تنها ارتباط نزدیک با معیشت اقشار جامعه دارد، بلکه تاثیری بسزایی بر اشتغال زایی، رونق اقتصادی و توسعه استان نیزبر عهده دارد، باید به این حوزه و کشت گیاه کلزا توجه بیشتری شود.

کد خبر: ۲۸۲٬۳۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha