۲۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۳
چالش بازار هند با خودروهای گازسوز و برقی| هند در دنیا قطب خودروسازی می شود؟
بازار گزارش می‌دهد؛

چالش بازار هند با خودروهای گازسوز و برقی| هند در دنیا قطب خودروسازی می شود؟

حمل و نقل در هند با تعریف سبد سوختی تغییراتی داشته که منجربه رقابت میان خودروهای الکتریکی و گازسوز شده است، باتوجه به رشد خودروهای برقی احتمالا این بازار با چالش عرضه دو محصول مذکور مواجه شود.

امید محمدی؛ بازار: کشور هند در سال میلادی جاری موفق به کسب عنوان پر جمعیت ترین کشور دنیا شد، هندی ها با جمعیت ۱.۴ میلیارد نفر موفق شدند عنوان پر جمعیت ترین کشور را از چین بگیرند. این کشور را می توان به عنوان پنجمین اقتصاد بزرگ دنیا معرفی کرد که در حال حاضر نیمی از تولید ناخالص این کشور مدیون خدمات است. از سوی سهم تولید در هند از تولید ناخالص داخلی آن حدود ۱۸ درصد است، این درحالی است که شرکت اس اند پی، در خصوص رشد اقتصاد هند اعلام کرد: موفقیت های اقتصادی هند ناشی از انتقال موفقیت آمیز اقتصاد خدمات محور به اقتصاد تولید محور است.

آنچه که اکنون برای هند مهم است، آزمون توانایی تبدیل به قطب خودروسازی در دنیا است. براین اساس سیاستگذاران صنعتی در هند تولید داخلی را از طریق کارزار «تولید در هند» و مشوق‌های مرتبط با تولید به سمت رشد هدایت می ‌کند. لازم به ذکر است که تولید وسایل نقلیه به ویژه خودرو از این قاعده مستثنی نبوده است. بازار خودرو این کشور باتوجه به اقتصاد و فرهنگ جمعیتی آن با بازارهای بزرگ دنیا مانند آمریکا، اروپا، چین، ژاپن و کره تفاوت های اساسی دارد. عمده وسایل نقلیه عمومی در این کشور را محصولات دو چرخ تشکیل می دهد، در سال میلادی گذشته آمار این وسایل نقلیه به ۱۵ میلیون دستگاه رسید. تولید کنندگان خودرو هند سال گذشته ۳.۸۹ میلیون دستگاه خودرو سواری به بازار کشورشان عرضه کردند، در کنار این موضوع یک میلیون خودرو کار و تجاری و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو سه چرخ نیز عرضه شده است.

چالش بازار هند با خودروهای گازسوز و برقی| هند در دنیا قطب خودروسازی می شود؟

برخلاف بازار خودرو اروپا، هندی ها توجه فراوانی به محصولات گازسوز دارند و این نوع خودروها در این بازار اقبال و رونق روبه رشدی دارند

تعریف سبد سوختی

ترکیب سبد سوختی خودروهای فروخته شده در این کشور، بسیار متفاوت از بازارهای دیگر است. بازار خودرو هند مانند ژاپن نیست که خودروهای هیبریدی اقبال داشته باشند، از سوی بازار خودور این کشور مانند اروپا سهم قابل توجهی از محصولات دیزلی دارد، ۱۷ درصد بازار هند در دست خودروهای دیزلی است.

ولی برخلاف بازار خودرو اروپا، هندی ها توجه فراوانی به محصولات گازسوز دارند و این نوع خودروها در این بازار اقبال و رونق روبه رشدی دارند، به نظر می رسد که حمل و نقل در هند به دوران گذار انرژی به سمت حمل و نقل کم کربن را پذیرفته است، گسترش خودروهای برقی و هیبریدی توام با ارائه محصولات متنوع گازسوز همراه با کاهش قیمت سی ان جی شرایط را برای جایگزینی این نوع خودروها با خودروهای دیزلی را مهیا کرده است.

چالش بازار هند با خودروهای گازسوز و برقی| هند در دنیا قطب خودروسازی می شود؟

بنزین در هند ۱۰۶ روپیه در هر لیتر و قیمت گازوئیل ۹۴ روپیه به ازای هر لیتر است. اما سی ان جی در هر کیلوگرم با نرخ ۷۶ روپیه در این کشور عرضه می شود

بیشترین سهم فروش خودروهای سواری بنزینی و گازسوز در هند در دست شرکت «ماروتی سوزوکی» است، خودروهای سواری و سبک دیزلی را نیز شرکت های ماهیندرا و هیوندای تامین می کنند. بازار خودروهای سبک سی ان جی در هند طی چهار سال گذشته با شیب افزایشی همراه بوده و براساس آمار ۳۰ درصد رشد داشته است. این افزایش مرهون سازگاری سوخت مذکور با محیط زیست است که حاکمیت این کشور آنن را مطلوب معرفی و سبب صرفه جویی قابل توجهی در قیمت و مصرف بنزین و دیزل شده است.

آنچه که مشتریان بازار خودرو این کشور را به سمت خودروهای سی ان جی سوق می دهد، قیمت بالای بنزین و گازوئیل است، بنزین در هند ۱۰۶ روپیه در هر لیتر و قیمت گازوئیل ۹۴ روپیه به ازای هر لیتر است. اما سی ان جی در هر کیلوگرم با نرخ ۷۶ روپیه در این کشور عرضه می شود، عرضه خودروهای جدید در کلاس های متنوع مانند کراس اوور، اس یو وی و سدان با گیربکس های اتوماتیک توانسته نیاز مشتریان را در این بازار تامین کند.

علیرغم تمام مشوق ها و امکانات فروش برای خودروهای گازسوز در هند، چالش های مانع توسعه بیشتر آن ها شده است. به عنوان مثال در این کشور فعلا ۴ هزار و ۵۰۰ جایگاه سوخت وجود دارد، اما دولت برنامه ریزی انجام داده تا تعداد این جایگاه به ۸ هزار طی دو سال آینده افزایش یابد. تولید کنندگان خودروهای سی ان جی در هند هنوز با رقابت خودروهای برقی روبه رو هستند، عرضه مدل های جدید این محصولات در بازار هند و توسعه سریع شبکه شارژ توام با افزایش آگاهی مشتریان تقاضا برای خرید خودروهای برقی را افزایش داده است. لازم به ذکر است که هزینه اولیه خرید یک دستگاه خودرو برقی بیشتر از محصولات سی ان جی یا بنزینی است، اما هزینه پایین استهلاک خودروهای برقی خرید آن را برای مالکان جذاب تر کرده است. با این وجود حمل و نقل سازگار با محیط زیست هند در هر دو نوع خودروی گازسوز و برقی، تمرکز کرده است.

کد خبر: ۲۸۱٬۷۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha