۲۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۶
۴۰ درصد افزایش سرمایه و چهار پیش نیاز برای افزایش تولید؛ ۵ هزار میلیارد یورو نیاز ارزی نوسازی صنعت
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور مطرح کرد

۴۰ درصد افزایش سرمایه و چهار پیش نیاز برای افزایش تولید؛ ۵ هزار میلیارد یورو نیاز ارزی نوسازی صنعت

محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور گفت: ادامه تولید و افزایش تیراژ خودرو نیازمند ۴۰ درصد افزایش سرمایه و تامین ۴ پیش نیاز اصلی نقدینگی، تامین منابع، انرژی و نیروی انسانی است.

بازار؛ گروه خودرو: آرش محبی نژاد دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور در نشست خبری انجمن با حضور اعضای هیئت مدیره انجمن و اصحاب رسانه درباره آخرین وضعیت تولیدکنندگان قطعات خودروی کشور گفت: اسناد بالا دستی صنعت خودرو در کشور نداریم برای همین نقشه راهی برای صنعت خودرو کشور در دست نیست. همچنین افق، چشم انداز و دورنمای این صنعت مشخص نیست.

وی افزود: تنها یک سندی برای این صنعت در دوره آقای نعمت زاده بعد از ۱۰ سال از ابلاغ مقام معظم رهبری تهیه شد که اکنون یک انحراف خیلی قابل توجه از آن سند داریم. بنابراین شاید نزدیک ترین آمار تولید از لحاظ کمی و کیفی در سال ۱۳۹۰ با تولید یک میلیون و ۶۴۰ هزار دستگاه خودرو اتفاق افتاد.

این قطعه ساز با اشاره به اثرات نداشتن نقشه راهی برای صنعت خودرو ادامه داد: چون این سند را نداریم هر دولت و مجلسی سرکار می ‌آید در این حوزه سلیقه ای عمل می ‌کند. امسال فقط شعار سال یعنی جهش تولید و مشارکت مردم را پیش رو داریم که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده است؟ سپس آمار تولید وزارت خانه است که باید درباره آن صحبت کرد.

محبی نژاد تاکید کرد: ۲ سال است که یک اقدام خوبی شروع شده که وقتی دولت ها و وزارت صمت آن برنامه تولید سال را می دهد یک گزارش مفصل مطالعاتی تهیه می کنیم که الزامات و پیش نیازهای تحقق برنامه را در آن اعلام می کنیم. همانطور که می دانید اقتصاد، ‌ تولید، تیراژ تولید و کیفیت آن با دستور مقامی حاصل نخواهد شد.

چهار پیش نیاز اصلی برای رشد تولید خودروی کشور

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور تصریح کرد: یک فرایندی به نام فرایند تولید خودرو داریم که یکسری خروجی ها اعم از کیفیت، کمیت و به نوعی قیمت دارد که توسط مقامات سیاست گذار تعریف می شود که اکنون وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئولیت آن را بر عهده دارد و برنامه را ارائه می کند. این فرایند و خروجی مشخص است اما ورودی ها باید بااین فرایند و خروجی تناسب داشته باشد.

یادمان باشد تیراژ تولید ۱۴۰۳ با تیراژ تولید ۱۴۰۲ یک فرقی دارد؛ برای مثال خودرو هایی که از خط تولید برای همیشه حذف خواهند شد با خودروهای جدیدی که جایگزین می شوند به لحاظ قیمت یکی نیستند و نیاز به حداقل ۴۰ درصد نقدینگی بیشتر هستند

وی با اشاره به اینکه ورودی های تولید شامل چه مواردی می شوند افزود: بنابراین اگر مسئولان می گویند مقدار مشخصی تیراژ تولید محصول با کیفیت معینی می خواهند ورودی های صنعت باید چه چیزهایی باشند؟ چهار پیش نیاز برای برنامه تولید خودروی کشور که توسط وزارت صنایع تعریف می شود نیاز است.

محبی نژاد ادامه داد: یادمان باشد تیراژ تولید ۱۴۰۳ با تیراژ تولید ۱۴۰۲ یک فرقی دارد؛ برای مثال خودرو هایی که از خط تولید برای همیشه حذف خواهند شد با خودروهای جدیدی که جایگزین می شوند به لحاظ قیمت یکی نیستند. بنابراین محاسبه کرده ایم که در تیراژ مساوی و نه افزایش تولید، به دلیل افزایش نرخ نهاده های تولید و تغییر نوع خودروها، حداقل ۴۰ درصد به نقدینگی بیشتر نیاز است.

این قطعه ساز با اشاره به اینکه اگر بخواهیم با این وضعیت افزایش تولید را هم متصور باشیم که الان وزارت صمت دنبال آن است افزود: اوایل سال گذشته یک گزارشی به وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت ارائه دادیم که نظر وزارت بر روی تولید یک میلیون و ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو بود. بعد نظر اصلاحی گذاشتند و گفتند یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید شود. بعد از ماه های ششم و هفتم گفتند تیراژ اصلاحی یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه تولید شود که بیش از ۲۰ درصد افزایش تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می داد.

وی ادامه داد: قطعه سازان در هر سه مقطع سه آمار ارائه دادند که این تولید چهار پیشنیاز اصلی دارد که شامل‌ نقدینگی که شامل اصلاح شیوه قیمت گذاری خودرو می شود. تامین منابع که بخشی از آن منابع ارزی است که مواد اولیه داخلی نه عرضه کافی و نه قیمت مناسب دارد. همچنین انرژی؛ الان روز خوب ما است و چند وقت دیگه وارد قطعی برق و در زمستان نیز قطعی گاز و عدم وجود گازوئیل را داریم. سپس منابع انسانی است که اکنون دچار بحران منابع انسانی هستیم و این پیشنیازها باید برای تولید فراهم شود.

ضرورت نوسازی صنعت قطعه سازی

محبی نژاد با اشاره به ضرورت تقویت زیرساخت، ماشین آلات و تکنولوژی های صنعت قطعه سازی بیان داشت: این صنعت از نفس افتاده و خیلی سال است که در این حوزه سرمایه گذاری زیرساختی مناسبی انجام نشده است. برآوردی که در سرمایه گذاری زیرساخت نیاز داریم در حدود ۵ هزار میلیارد یورو نیاز ارزی سرمایه گذاری ماشین آلات و زیرساخت داریم. همچنین معادل ریالی همین هم تقریبا نیاز ریالی داریم.

پیام واضح مان این است که برنامه را به نحوی تدوین نکنید که به آن دست نیابیم

وی با اشاره به اینکه هر وقت این حجم سرمایه گذاری محقق نشود و این مشکلات هم وجود دارد افزود: هرچند برخی می گویند سنگ بزرگ نشانه نزدن است اما پیام واضح مان این است که برنامه را به نحوی تدوین نکنید که به آن دست نیابیم. چند سال است که یک برنامه ای می گذارند که نمی رسیم.

این قطعه ساز ادامه داد: سال گذشته طی این چند برنامه ای برای تولید داشتند آخرین اصلاحیه یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه بود که ما قدری بیشتر از یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید داشتیم که به نسبت سال گذشته کمتر از ۱۰ درصد افزایش تولید داشت؛ یعنی ۸ درصد افزایش تولید داشتیم و سهم عمده این افزایش تولید نیز متعلق به خودروسازان خصوصی است.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور با تاکید بر اینکه افزایش تولید خودرو در خودروسازان خصوصی که سی کی دی تولید می کنند رقم خورده است تاکید کرد: با این تفاسیر قطعه سازان کشور سهم چندانی از این بازار نداشتند. بنابراین ارزی بری که این خودروسازان سی کی دی کار دارند تصاعدی افزایش می یابد. بنابراین ترکیب تیراژ تولید امسال هم بسیار مهم است.

این قطعه ساز افزود: اگر ما امسال اعداد و ارقامی که اعلام کردیم را سال قبل گفتیم نمی شود تامین کرد و با افزایش کمتر از برنامه تولید نیز حرف ما ثابت شد، ‌ امروز هم می گوییم هر عددی که می خواهید بگذارید ۲ بار درباره آن فکر و با قطعه سازان خصوصی نیز مشورت کنید. نظارت ما تشکل های مردم نهاد را به عنوان متخصصان این حوزه دریافت و بعد برنامه ریزی کنید. اما اگر به فکر افزایش تولید بودید به فکر تامین پیش نیازهای آن که قبل تر در چهار گروه اعلام کردیم نیز باشید.

جهش تولید با مشارکت مردم در صنایع خودرو و قطعه سازی

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور درباره شعار سال گفت: مردم چطور می توانند در جهش تولید مشارکت کنند؟ این مردم که اگر کیفیت خوب و یا بد است که آن ها تحمل می کنند. قیمت بالای بازار را هم مردم تحمل می کنند و تا حالا مردم کجا مشارکت نکرده اند؟ در حوزه سرمایه گذاری تولید مشارکت نکرده اند. چرا در این حوزه مردم ورود نکرده اند؟ چند دلیل واضح دارد.

تولید در کشور و به خصوص در صنعت خودرو که این همه زیان انباشته دارد سودآور نیست. بنابراین سرمایه به جای جذب فرار می کند

وی اضافه کرد: تولید در کشور و به خصوص در صنعت خودرو که این همه زیان انباشته دارد سودآور نیست. بنابراین به این علت که این حوزه زیان ده است سرمایه به جای جذب فرار می کند. بنابراین جذب سرمایه سرگردان مردم را به حوزه های کسب و کار مولد به دلیل زیان ده بودن و یا نبود سود مورد انتظار نداریم.

محبی نژاد با اشاره به امکان سرمایه گذاری مردم از طریق بورس ادامه داد: متاسفانه مسئولان در حوزه بورس اعتماد مردم را کشتند و بارها آمدند وعده دادند و صحبت کردند و هرکسی دارایی اش را مطابق وعده مسئولان و مصالح اقتصاد کلان و ملی به بورس آورد ضرر کرد. بنابراین چرا مردم بیایند راه رفته را دوباره بروند؟

این قطعه ساز افزود: برنامه مشخص و چشم اندازی برای صنعت خودرو نداریم و نمی دانیم قرار است از کدام نقطه حرکت کنیم و به چه نقطه ای برسیم که مردم بدانند چه سرمایه گذاری ای می خواهند کنند.

کد خبر: ۲۸۱٬۷۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha