۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۹
حضور حداقلی تولیدات ایران در اقلیم کردستان عراق| بوروکراسی اداری مانع توسعه همکاری‌ها است
عضو اتاق بازرگانی حلبچه اقلیم کردستان عراق:

حضور حداقلی تولیدات ایران در اقلیم کردستان عراق| بوروکراسی اداری مانع توسعه همکاری‌ها است

سنندج- عضو اتاق بازرگانی استان حلبچه اقلیم کردستان عراق گفت: حضور کالاها و تولیدات ایرانی در بازار اقلیم به ویژه استان حلبچه حداقلی و بسیار کم رنگ است.

به گزارش خبرنگار بازار، پیشوا احمد محمود ظهر امروز در جریان سفر به سنندج و دیدار با استاندار کردستان اظهار کرد: ما آمادگی لازم برای توسعه و تقویت همکاری ها با ایران به ویژه استان کردستان در همه زمینه ها را داریم.

وی با بیان اینکه در گذشته تفاهم ‌نامه‌های زیادی بین دو طرف امضا شده اما متاسفانه هرگز اجرایی نشده است، عنوان کرد: بوروکراسی های زائد اداری یکی از موانع اصلی پیش روی همکاری های مشترک است.

وی گفت: استان حلبچه بیشترین مرز مشترک را با ایران دارد اما جای تاسف است که بازار حلبچه و سایر شهرهای اقلیم کردستان در اختیار محصولات ترکیه است. این در حالی ‌است که ما خواستار بیشترین همکاری اقتصادی را با ایران و کردستان هستیم.

عضو اتاق بازرگانی حلبچه با اشاره به اینکه آمادگی هر نوع همکاری تجاری و سرمای ه‌گذاری با ایران هستیم، اظهار کرد: در حال حاضر سرمایه‌ گذاران ترکیه در شهرهای مختلف اقلیم کردستان دارای مراکز تجاری هستند و در حالی که حتی یک کارخانه که سرمایه ‌گذار آن ایرانی باشد در اقلیم کردستان نداریم.

پیشوا احمد محمود گفت: حضور محصولات ایرانی‌ در بازار عراق کم‌ رنگ است. تولیدات صادراتی ایرانی باید به لحاظ کمی و کیفی به حدی برسد که بتواند جای محصولات ترکیه ‌ای در سبد مصرفی خانوارهای عراقی را بگیرد.

استاندار کردستان نیز در جریان برگزاری این نشست، گفت: آمادگی استقبال از سرمایه‌ گذاران اقلیم کردستان را داریم و تا جایی که بتوانیم با آسان ‌کاری زمینه را برای ورود سرمایه ‌گذاران اقلیم فراهم می‌کنیم.

اسماعیل زارعی‌کوشا با اشاره به مشترکات فرهنگی کردهای ایران و عراق، اظهارداشت: زمانی که حلبچه توسط صدام شیمایی شد مردم کردستان با آغوش باز به مردم حلبچه کمک کردند و برادری خود را همان زمان ثابت کردند.

وی با اشاره به اینکه ما امروز به دنبال این هستیم که کار عملیاتی مشترک انجام دهیم و در این زمینه کمیته مشترکی بین استان کردستان و استان سلیمانیه تشکیل شده است، اضافه کرد: تا جایی که در توان باشد سعی ما این است که با آسان ‌کاری زمینه را برای ورود سرمایه ‌گذاران اقلیم فراهم کنیم.

وی به قابلیت‌ های کردستان ایران در حوزه فنی اشاره کرد و خواستار تبادل نظر هیئت اعزامی حلبچه با شهرداری‌ها، بنیاد مسکن و راه شهرسازی شد.

استاندار کردستان با بیان اینکه توسعه همه جانبه در بخش‌رهای مختلف سیاست اصلی دولت در کردستان است، گفت: بین حلبچه و سلیمانیه تفاوتی نمی ‌بینیم و مشتاق به همکاری بیشتر بین دو استان هستیم.

وی اضافه کرد: در زمینه روغن‌ کشی و ایجاد واحد تولیدی در این حوزه هم که پیشنهاد شده آمادگی داریم با جانمایی درست که مشکلات زیست‌ محیطی نداشته باشد از سرمایه ‌گذار خارجی استقبال کنیم.

کد خبر: ۲۸۱٬۵۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha