۲۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۱
اوضاع این روزهای بازار طلا؛ همه به دنبال طلای آب شده و دست دوم| حال نذار این روزهای واحدهای تولیدی
رئیس سابق اتحادیه طلا در گفتگو با «بازار» تشریح کرد

اوضاع این روزهای بازار طلا؛ همه به دنبال طلای آب شده و دست دوم| حال نذار این روزهای واحدهای تولیدی

محمدولی، رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه هر موضوع سیاسی که رخ می دهد بازار طلا و سکه نیز متاثر از آن تحولات تغییر می کند گفت: داد و ستد بازار طلا بیشتر در جهت سرمایه گذاری است.

اکبر محمودی؛ بازار: وضعیت یک هفته گذشته بازار طلا بعد از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه تحولات سیاسی شدیدی را در پی داشت. اوج گرفتن تنش ها باعث شد تا در طول یک هفته نرخ برخی اسعار خارجی به اوج خود رسیده و برخی بازارها به خصوص بازار طلا را با افزایش قیمت ها مواجه کند.

رشد هیجانی، ارز و طلا در یک هفته گذشته اگر چه واکنش برخی نمایندگان مجلس را در پی داشت اما باعث نشد تا برخی از متقاضیان را به این فکر وا دارد که شاید در روزهای آینده قیمت ها باز هم همانند سال گذشته به یکباره دچار افت قیمت شود. قیمت هایی که از سر هیجان به دلیل رشد میزان تقاضا در بازار دلار را کانال ۵۰ هزار تومان بود به یکباره و فقط طی دو هفته با رشدی عجیب و شگفت انگیز به مرز ۶۵ هزار تومان رساند.

همین رشد نرخ ارز باعث شد تا به یکباره قیمت سکه بهار آزادی از مرز ۴۵ میلیون تومان هم عبور کند و یک قیمت باور نکردنی را ثبت کند.

اوضاع این روزهای بازار طلا؛ همه به دنبال طلای آب شده و دست دوم| حال نذار این روزهای واحدهای تولیدی

فعالان بازار طلا و سکه اگر چه از این اوضاع به وجود آمده ناراحت نبودند اما معتقد بودند که این رشد هیجانی یک ریزش را هم می تواند در پی داشته باشد. اما خوشحال از این بودند که در روزهای ابتدایی سال و در روزهای رکود به لحاظ مراجعه متقاضیان برای خرید، روزهای پر جنب و جوشی را سپری می کنند.

اگر چه قیمت ارز و سکه طی چند روز گذشته و در پی شوک سیاسی به بازار بی منطق افزایش یافت اما طبق پیش بینی کارشناسان این روند ادامه دار نیست و به زودی بازار سکه، ارز و طلا در شرایط آرامی قرار می گیرند. چرا که در سال گذشته نیز تنش‌های سیاسی زیادی در کشور اتفاق افتاد اما بانک مرکزی توانست با اقداماتی اثربخش بازار را مدیریت و این شوک‌ها را کاهش دهد.

وقتی مسایل سیاسی و تنش های سیاسی رخ می دهد بازار طلا و ارز نیز از این مسایل تاثیر می گیرند. پس اگر تنش های سیاسی به هر لحاظ کاهش یابد، بازار ارز و طلا نیز آرامش خواهند داشت

ابراهیم محمدولی، رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار» در پاسخ به این پرسش که این روزها افزایش قیمت طلا و سکه را شاهد هستیم آیا تحلیل دقیقی از روزهای آینده برای این بازار و مصنوعات طلا می توان داشت؟ گفت: به هر حال وقتی مسایل سیاسی و تنش های سیاسی رخ می دهد بازار طلا و ارز نیز از این مسایل تاثیر می گیرند. پس اگر تنش های سیاسی به هر لحاظ کاهش یابد، بازار ارز و طلا نیز آرامش خواهند داشت.

این روزها و در اوایل سال همواره بازار طلا برای شروع به کار تا حدودی با احتیاط عمل می کند و آنچه که باید گفت این است که هنوز بازار طلا به طور ۱۰۰ درصدی فعالیت خود را آغاز نکرده است

وی افزود: این روزها و در اوایل سال همواره بازار طلا برای شروع به کار تا حدودی با احتیاط عمل می کند و آنچه که باید گفت این است که هنوز بازار طلا به طور ۱۰۰ درصدی فعالیت خود را آغاز نکرده است. شاید هم این موضوع که به طور ۱۰۰ درصد فعالیت بازار طلا آغاز نشده است برای این است که ماه مبارک رمضان است و باید منتظر روزهای آینده ماند.

رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در پاسخ به این پرسش که این روزها متقاضیان خرید طلا، برای مصرف خود بیشتر اقدام به خرید طلا می کنند یا اینکه بیشتر برای سرمایه گذاری است؟ تاکید کرد: به هر حال وقتی در بازار طلا و ارز شاهد فضای تنش آلود هستیم و مدام قیمت ها تغییر می کنند و افزایش می یابند قطعا متقاضیان مصرفی کمتر وارد بازار می شوند و این سرمایه گذاران هستند که برای از دست نرفتن ارزش پول خود اقدام به خرید طلا و سکه می کنند.

این روزها متقاضیان کمتر به قصد خرید مصنوعات طلا اقدام می کنند و همواره بر روی خرید طلای آب شده و دست دوم تمرکز دارند. البته خرید انواع مسکوکات و طلای دست دوم برای این است که قصد دارند سرمایه گذاری کنند و ارزش پول خود را حفظ کنند

او ادامه داد: این روزها متقاضیان کمتر به قصد خرید مصنوعات طلا اقدام می کنند و همواره بر روی خرید طلای آب شده و دست دوم تمرکز دارند. البته خرید انواع مسکوکات و طلای دست دوم برای این است که قصد دارند سرمایه گذاری کنند و ارزش پول خود را حفظ کنند.

محمدولی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه امسال را مقام معظم رهبری سال جهش تولید با مشارکت مردمی نامگذاری کرده اند حال و روز این روزهای واحدهای تولیدی در صنف طلا و جواهر چگونه است؟ گفت: دغدغه مقام رهبری به خوبی به موضوع تولید معطوف شده است اما باید گفت که متاسفانه به آن شکلی که سازمان ها و مسئولان دولتی باید به موضوع تولید توجه کنند مشاهده نمی شود.

تاکنون که هیچ برنامه عملیاتی برای رونق دادن به بنگاه های تولیدی دیده نشده است و امیدواریم امسال این اتفاق رخ دهد

وی با تاکید بر اینکه باید نگاه ویژه ای به بنگاه های تولیدی متوسط و کوچک بیشتر شود ادامه داد: متاسفانه بنگاه های تولیدی برای دریافت تسهیلات بانکی به شدت دچار مشکل هستند و اگر هم تسهیلاتی دریافت می کنند باید با نرخ سود بالایی آن را بازپرداخت کنند. به هر حال تاکنون که هیچ برنامه عملیاتی برای رونق دادن به بنگاه های تولیدی دیده نشده است و امیدواریم امسال این اتفاق رخ دهد.

در مورد واحدهای تولیدی در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ را اینطور تحلیل کنیم که در این سال ظرفیت واحدهای تولیدی به ۵۰ درصد رسیده است

رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در پاسخ به این پرسش که این روزها واحدهای تولیدی تعطیل شده ای در صنف طلا داریم؟ گفت: اگر بخواهیم به عقب بازگردیم باید در مورد واحدهای تولیدی در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ را اینطور تحلیل کنیم که در این سال ظرفیت واحدهای تولیدی به ۵۰ درصد رسیده است.

وی افزود: اگر چه در ابتدای سال جاری شاهد هجوم برخی متقاضیان برای خرید سکه و طلای دست دوم هستیم اما باید اذعان کرد که این رشد هیجانی و خریدهای هیجانی نمی تواند برای بازار طلا مفید باشد. چرا که ما همچنان شاهد کاهش تولید مصنوعات طلا در بازار طلا هستیم.

ساخت مصنوعات طلا به شدت و سرسام آور افزایش یافته است و با این قیمت هایی که شاهد آن هستیم بازار طلا بیشتر از قبل در رکود فرو خواهد رفت

محمدولی تصریح کرد: این روزها واحدهای تولیدی با قیمت های بالا اقدام به خرید مواد اولیه می کنند تا مصنوعات طلا را تولید کنند. اما باید تاکید کنم که ساخت مصنوعات طلا به شدت و سرسام آور افزایش یافته است و با این قیمت هایی که شاهد آن هستیم بازار طلا بیشتر از قبل در رکود فرو خواهد رفت و بیشتر واحدهای تولیدی نیز تعطیل خواهند شد.

دو سال پیش در کل کشور ۹۰۰ واحد تولیدی طلا تعطیل کرده بودند

رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در پاسخ به این پرسش که آیا آماری از تعطیلی واحدهای تولیدی طلا در دست است؟ گفت: دو سال پیش در کل کشور ۹۰۰ واحد تولیدی تعطیل کرده بودند چرا که کسب و کار خاصی وجود ندارد.

کد خبر: ۲۸۱٬۲۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha