۱۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۸
ایرلاین ها منتظر تصمیم شورای عالی هواپیمایی| سازمان هواپیمایی: بلیت ها فعلا بر اساس نرخنامه!
«بازار» گزارش می دهد

ایرلاین ها منتظر تصمیم شورای عالی هواپیمایی| سازمان هواپیمایی: بلیت ها فعلا بر اساس نرخنامه!

در حالی اکثر ایرلاین های داخلی منتظر تصمیم نهایی شورای عالی هواپیمایی برای ابلاغ قیمت های جدید بلیت هواپیما هستند که سازمان هواپیمایی تاکید دارد قیمت ها فعلا تغییری ندارد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: اگر چه هنوز سازمان هواپیمایی کشوری هر از چند گاهی تاکید به ایرلاین ها تاکید می کند که بهای بلیت بر اساس نرخ نامه ای که ۲۹ اسفند ماه ابلاغ شد باید باشد اما برخی ایرلاین ها بنا به دلایلی به این نرخ نامه ها بی توجهی کرده و همان قیمت های خود را به مسافران اعلام و اقدام به فروش بلیت می کنند.

تعلیق پروانه فعالیت برخی شرکت های فروش بلیت هواپیما نیز ظاهرا کارساز نیست چرا که هر از گاهی سازمان هواپیمایی کشوری اقدام به تعلیق پروانه فعالیت به علت گران فروشی و نمایش نرخ بلیت در مسیرهای داخلی بالاتر از نرخ مصوب می کند.

سازمان هواپیمایی کشوری در تازه ترین اطلاعیه خود به مسافران توصیه کرده است که بلیت خود را از مراکز مجاز فروش بلیت که فهرست آنها بر روی سایت سازمان هواپیمایی کشوری قابل مشاهده است، تهیه کنند.

ایرلاین ها منتظر تصمیم شورای عالی هواپیمایی| سازمان هواپیمایی: بلیت ها فعلا بر اساس نرخنامه!

جعفر یازرلو، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به این پرسش که چه زمانی شورای عالی هواپیمایی تشکیل جلسه داده و تصمیم نهایی خود را برای ابلاغ قیمت های جدید ارائه خواهد کرد؟ گفت: اولا که باید اعلام کنم که قیمت بلیت هواپیما فعلا هیچ تغییری نکرده است و در حال حاضر باید تمامی شرکت های هواپیمایی بلیت را براساس آخرین نرخنامه سازمان هواپیمایی که در ۲۹ اسفند ماه ابلاغ شده و یک درصد نرخ مالیات بر ارزش افزوده در آنها اعمال شده رعایت کنند و هیچ شرکتی حق ندارد خارج از این نرخنامه بلیت هواپیما را عرضه کنند.

او ادامه داد: قیمت بلیت هواپیما فعلا تغییری نکرده و هیچ ایرلاین و شرکت هواپیمایی حق اینکه بلیت را با قیمت های خارج از نرخ نامه عرضه کند ندارند. البته آنچه که مشخص است قیمت ها تغییراتی خواهد داشت اما اینکه چند درصد رشد خواهد کرد فعلا مشخص نیست.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه قیمت بلیت هواپیما بعد از تعطیلات نوروزی تغییر نکرده و قیمت ها ثابت مانده است گفت: فعلا جلسه شورای عالی هواپیمایی تشکیل نشده است و بعد از تشکیل جلسه و بررسی های نهایی در صورتی که به تصویب برسد قیمت ها تغییر میکند.

وی ادامه داد: نظارت ها بر روند فروش بلیت هواپیما همچنان ادامه دارد و با تمامی شرکت های هواپیمایی و آژانس های هواپیمایی که خارج از نرخنامه بلیت عرضه کنند برخورد شدید خواهد شد.

یازرلو یادآوری کرد: شرکت‌ خدمات مسافرت هوایی ماه افسون گشت ایرانیان به همین دلیل و همانا گران فروشی و نمایش نرخ بلیت در مسیرهای داخلی بالاتر از نرخ مصوب به مدت یک ماه تعلیق شده است. تاکید ما بر این است که مسافران باید گزارش های خود را در صورت مشاهده گران فروشی به پرتال سازمان هواپیمایی کشوری اطلاع و گزارش دهند.

وی در پاسخ به این پرسش که مسافران از کجا تشخیص دهند که بلیت هواپیما را گران تر از نرخ نامه مصوب تهیه نکرده اند؟ گفت: مسافران اگر بلیت خود را از مراکز مجاز فروش بلیت که فهرست آنها بر روی سایت سازمان هواپیمایی کشوری قابل مشاهده است تهیه کنند قطعا متضرر نخواهند شد و در حقیقت به سازمان هواپیمایی کشوری در اعمال نرخ های مصوب کمک کرده اند.

ایرلاین ها منتظر تصمیم شورای عالی هواپیمایی| سازمان هواپیمایی: بلیت ها فعلا بر اساس نرخنامه!

در حال حاضر و به گفته محمدی بخش رییس سازمان هواپیمایی کشوری حدود ۵۰ درصد شرکت‌های هواپیمایی به بخش خصوصی تعلق دارد و همین موضوع باعث شده تا اغلب کارشناسان اعلام کنند که یارانه‌ای که به سوخت هواپیما تعلق می‌گیرد، توجیه منطقی ندارد و می‌توان گفت که این یارانه، به قشر مرفه جامعه و دهک‌های بالایی تعلق می‌گیرد که نیازی به آن ندارند.

پس با این توجیه این کارشناسان و اختصاص ۵۰ درصد شرکت‌های هواپیمایی به بخش خصوصی افزایش قیمت بلیت هواپیما باید بیشتر از ۸۰ درصد باشد. در حالیکه شورای عالی هواپیمایی در سال گذشته کمتر از این مبلغ بلیت هواپیما را گران کرد.

کد خبر: ۲۸۱٬۰۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha