۱۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۱
خودکفایی برنج با توسعه کشت ارقام پرمحصول دست‌یافتنی است

خودکفایی برنج با توسعه کشت ارقام پرمحصول دست‌یافتنی است

با توجه به اهمیت خودکفایی برنج در تامین امنیت غذایی، انتظار می‌رود که اقدامات فنی نظیر توسعه کشت ارقام پرمحصول، افزایش عملکرد در واحد سطح و کاهش سرانه مصرف در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش بازار، سهراب سهرابی مجری طرح خودکفایی برنج وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این که برنج به عنوان دومین کالای کشاورزی پرمصرف و استراتژیک کشور از اهمیت بسزایی برخوردار است به طوری که در برنامه هفتم، برنج جزو ۵ محصولی است که خودکفایی آن در دستور کار وزارت جهاد قرار دارد، گفت: بنابر آمار با احتساب جمعیت کشور و میزان ذخایر، سالانه ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج مورد نیاز کشور است که سال گذشته میزان تولید با نیاز ۷۰۰ هزار تن اختلاف داشت که طبق گفته کارشناسان با افزایش عملکرد در واحد سطح به سهولت می‌توان این میزان را در داخل تامین کرد.

وی با اشاره به این که خودکفایی ۱۰۰ درصدی پنج محصول اساسی شامل گندم، برنج، جو، پنبه و شکر در بحث تامین امنیت غذایی کشور در اولویت برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی در سال زراعی جدید ۱۴۰۳ - ۱۴۰۲ قرار گرفته است، افزود: انتظار می‌رود با افزایش عملکرد در واحد سطح و توسعه کشت ارقام پرمحصول به جای ارقام محلی و مدیریت واردات بتوان کشاورزان را به امر تولید ترغیب کرد تا دیگر نیازی به واردات برای کسری نیاز داخل نداشته باشیم.

سهرابی گفت: بنابر آمار سال گذشته سطح زیرکشت برنج در ۱۹ استان کشور ۷۷۰ هزار هکتار بود که از این سطح ۴.۲ میلیون تن شلتوک تولید می‌شود که پس از فرآوری ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن برنج سفید بدست آمد.

به گفته وی، براساس سرانه مصرف ۳۵ کیلو به ازای هر نفر ایرانی و جمعیت مهاجرین، سالانه ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج مورد نیاز است که با احتساب تولید داخل، مابقی نیاز از محل واردات باید تامین شود.

مجری طرح خودکفایی برنج وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به راهکارهای خودکفایی برنج افزود: با توجه به محدودیت منابع آبی نه تنها برنامه افزایش سطح زیرکشت برنج در دستور کار نیست، بلکه سطح زیرکشت در استان‌های غیرشمالی کاهش می‌یابد و تنها از طریق افزایش عملکرد در واحد سطح و بهره‌وری تولید به دنبال خودکفایی هستیم.

وی ادامه داد: با بکارگیری اقدامات فنی شامل توسعه ارقام پرمحصول، مدیریت تغذیه، اصلاح سیستم‌ها و یکپارچه‌سازی اراضی شالی، مدیریت آفات و علف‌های هرز، اصلاح ساختار کارخانه‌های شالیکوبی و افزایش بذور اصلاح شده، به دنبال ارتقای تولید در واحد سطح هستیم.

سهرابی بر کاهش سرانه مصرف برنج تاکید کرد و گفت: با توجه به شرایط اقلیمی کشور، سرانه مصرف برنج در کشور بالاست که بنابر ابلاغ سند امنیت غذایی رئیس جمهور باید کاهش یابد.

گفتنی است؛ بنابر آمارهای اعلامی وزارت جهاد کشاورزی سطح کنونی خوداتکایی کشور در محصول برنج ۷۰ درصد است که با بکارگیری اقدامات فنی و استفاده از بذور اصلاح شده می‌توان به خودکفایی ۱۰۰ درصدی دست یافت.

کد خبر: ۲۸۰٬۸۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha