۱۵ تیر ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۳
خودروسازی در کشاکش تولید و واردات
کارشناس بازار خودرو مطرح کرد

خودروسازی در کشاکش تولید و واردات

کریمی سنجری، کارشناس بازار خودرو گفت: در خودروسازی هروقت شرایط تنگ می‌شود به داخلی سازی رو می‌آوریم و با رفع شرایط بد به سمت واردات می‌رویم.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، حسن کریمی سنجری کارشناس بازار خودرو با اشاره به تحت تأثیر قرار گرفتن قیمت کالاها از تورم گفت: به حدی راجع به خودرو زیاد صحبت شده است و نسبت به آن حساسیت شکل گرفته است.

وی افزود: صنعت خودروسازی و بازار آن عصاره مدیریت دولت است.

دولت ناامید از اصلاح
این کارشناس صنعت خودرو گفت: دولت از اصلاح –اوضاع- ناامید است و جزء شعارهایی که سال‌های گذشته مطرح کرده‌اند اتفاق دیگری نمی‌افتد.

کریمی سنجری با بیان اینکه قرعه کشی برای واگذاری خودرو یک تصمیم نادرست بود که کارشناسان نسبت به آن هشدار دادند، اظهار داشت: این کار عادلانه نیست اما این طرح را اجرا کردند.
وی ادامه داد: لازم است دولت یک تجدید نظر در بخش صنعت و اقتصاد انجام دهد.

تعارض منافع سیاستگذاران صنعت
در بخش دیگری کریمی سنجری به موضوع تعارض منافع در بخش مدیریت کشور اشاره کرد و اظهار داشت: قالب کسانی که سیاستگذاری‌ها در بخش دولتی را انجام می‌دهند، در بخش خصوصی هم فعال هستند. الان در شرایطی هستیم که کشور مضیقه ارزی دارد با این حال شاهد هستیم سه وزیر دولت سندی را امضا کردند که تعدادی کامیون دست دوم وارد کشور شود، این کامیون‌ها الان در گمرک است.

این کارشناس بازار خودرو با بیان اینکه نقدینگی در اختیار افرادی است که سیاستگذاری می‌کنند، گفت: در دهه ۹۰ فساد تا اتاق فکر سیاستگذاران کشور پیش رفته است و بازتاب آن را در دادگاه‌های مفاسد اقتصادی و محاکمه کارگزاران کشور می‌بینیم.

حمل نقل نیازمند توسعه؛ اما نه به هر قیمتی
کریمی سنجری سپس گفت: حمل و نقل بین شهری نیاز به توسعه دارد اما دلیل ندارد که کامیون دست دوم بیاوریم. الان کار به اندازه کافی برای کامیون‌هایی که وجود دارد نیست. به بهانه توسعه کامیونی می‌آوریم که با شرایط سوخت کشور همخوانی ندارد.

وی از نامناسب بودن شرایط فعالان و رانندگان بخش حمل و نقل برای فعالیت صحبت کرد.

سندی ایده آل گرا
وی با بیان اینکه در نهایت باید به بازار آزاد بپیوندیم، اما زیرساخت این بخش وجود ندارد، تأکید کرد: در خودروسازی هروقت شرایط تنگ می‌شود به داخلی سازی رو می‌آوریم و با رفع شرایط بد به سمت واردات می‌رویم. باید استراتژی توسعه صنعتی و اقتصادی کشور را به گونه‌ای بنویسیم که با شرایط جمهوری اسلامی ایران همخوانی داشته باشد در سند ۱۴۰۴ ایده آل‌ها و آرمان‌ها را نوشته‌اند.

وی در پایان خواست دولت‌ها شنونده خوبی باشند و بر اهمیت آن تأکید کرد.

وضعیت امروز حاصل سیاستگذاری‌های دیروز
در بخش دیگری از این برنامه مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به لزوم دلسوزی نسبت به مردم و داشتن صداقت نسبت به مردم گفت: آنچه امروز مشاهده می‌کنیم حاصل کشت خودمان است. [اشاره به سیاستگذاری‌هایی که از قبل انجام شده است.]

وی با اشاره به موضوعاتی همچون افزایش تولید در فضای تحریمی به بیان این موضوع پرداخت که افزایش تأمین نیاز داخلی موضوع با اهمیت است.

واگذاری اقتصاد به مردم مهم است
دادفر سپس به طرح این موضوع پرداخت که واگذاری اقتصاد به مردم اهمیت دارد و گفت: با این واگذار شدن اقتصاد به مردم با استفاده از کالایی که مردم می‌سازند و عرضه می‌کنند اقتصاد می‌تواند- بچرخد.

در بخش پایانی دبیر انجمن واردکنندگان خودرو از لزوم ریسک پذیری در چرخش سیاست‌ها صحبت کرد و گفت: اگر این ریسک را بپذیریم شرایط اقتصادی درست می‌شود و اگر نپذیریم به دره خواهیم رفت.

وی افزود: شاید اگر به بازار آزاد بپیوندیم شرایط‌مان درست شود.

کد خبر: ۲۸٬۰۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha