۱۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۳
خودروهای برقی وزیر بازرگانی چین را به اروپا کشاند| غربی ها حامی خودروسازان شدند؛ چین مدافع برقی ها
بازار گزارش می دهد:

خودروهای برقی وزیر بازرگانی چین را به اروپا کشاند| غربی ها حامی خودروسازان شدند؛ چین مدافع برقی ها

وانگ ونتائو وزیر بازرگانی چین به همراه مدیران عامل بی وای دی، سایک موتور و جیلی برای حل بحران صادرات خودروهای برقی ۱۲ فروردین ماه جاری وارد پاریس خواهد شد و سپس به ایتالیا خواهد رفت.

امید محمدی؛ بازار: وزیر بازرگانی چین، مدیران عامل بی وای دی، سایک موتور و جیلی با هیئت همراه جهت بررسی ساخت خودروهای الکتریکی راهی اروپا خواهند شد. وانگ ونتائو وزیر بازرگانی چین هدف این سفر را پاسخ به پرسش صنعت خودرو چین برای تولید و عرضه محصولات برقی با دریافت یارانه های ناعادلانه اعلام کرده است. یک منبع دولتی فرانسه از سفر وانگ ونتائو و ملاقات با خودروسازان و وزیر بازرگانی این کشور خبر داد.

کمیسیون اقتصادی اروپا تحقیقاتی را برای تعیین تعرفه واردات یا مونتاژ خودروهای چینی جهت حمایت از خودروسازان اروپایی آغاز کرده است، این تحقیقات در ماه نوامبر (آذرماه) سال جاری به پایان خواهد رسید. وزارت بازرگانی چین تا کنون واکنشی نسبت به این موضع گیری نشان نداده است.

کمیسیون اقتصاد اروپا اعلام کرده است که سهم فروش خودروهای برقی چین در بازار این اتحادیه در سال ۲۰۲۵ به ۱۵ درصد خواهد رسید، البته این سهم با اعمال تخفیف قیمت برای چینی ها کسب شده است. چین نسبت به ادعای اروپا در مورد صنعت خودروهای برقی این کشور که با حمایت یارانه ها رونق گرفته، معترض است. تحلیلگران می گویند عواملی از جمله تسلط چین بر زنجیره تامین باتری، نوآوری و رقابت شدید در بازار داخلی منجربه توسعه و رشد خودروهای برقی چین شده است.

خودروهای برقی وزیر بازرگانی چین را به اروپا کشاند| غربی ها حامی خودروسازان شدند؛ چین مدافع برقی ها

صنایع خودروسازی فرانسه یکی از مخالفان سرسخت خودروهای چینی در اروپا هستند، فرانسوی ها در حال سرمایه گذاری در زنجیره تامین خودروهای برقی و قطعه سازی جهت کاهش وابستگی به چین هستند

بازرسان کمیسیون اقتصاد اروپا اوایل سال میلادی جاری اقدام به تحقیق و بازرسی خودروسازان چینی حاضر در بازار اتحادیه اروپا کردند. این بازرسان معتقد هستند که لیدر خودروهای چینی در بازار اروپا بی وای دی سپس جیلی و نهایتا سایک موتور است. براساس اعلام یکی از مدیران ارشد صنعت خودرو فرانسه، ونگ ونتائو وزیر بازرگانی چین با هیئت همراه ۷ آوریل (۱۹ فروردین ماه جاری) وارد پاریس خواهد شد. صنایع خودروسازی فرانسه یکی از مخالفان سرسخت خودروهای چینی در اروپا هستند، فرانسوی ها در حال سرمایه گذاری در زنجیره تامین خودروهای برقی و قطعه سازی جهت کاهش وابستگی به چین هستند.

همزمان با این موضوع دولت ایتالیا طی بیانه ای اعلام کرد که وانگ ونتائو وزیر بازرگانی چین به همراه مدیران عامل جیلی، سایک و بی وای دی ۱۲ آوریل (۲۴ فروردین ماه جاری) با آنتونیو تاجانی وزیر امور خارجه ایتالیا در یک مجتمع تجاری چین-ایتالیا واقع در شهر ورونا این کشور دیدار خواهند داشت.

علیرغم اعلام این اخبار از سوی فرانسوی ها تاکنون مدیران عامل جیلی، بی وای دی و سایک واکنشی نشان ندادند. چینی ها خوش بین به کاهش تنش های تجاری میان اتحادیه اروپا با کشورشان همزمان با دیدار شی جین پینگ رئیس جمهور چین و همتای فرانسوی خود در ماه می (اردیبهشت ماه سال جاری) هستند.

فرانسه با حمایت های امانوئل مکرون حامی تحقیقات کمیسیون اقتصاد اتحادیه شده است، رویکرد رئیس جمهور فرانسه برای دفاع از صنایع خودروسازی و ایجاد شرایط برابر میان خودروسازان اروپایی و چینی منجربه افت فروش و ایجاد محدودیت برای محصولات سایک، جیلی و بی وای دی شده است.

خودروهای برقی وزیر بازرگانی چین را به اروپا کشاند| غربی ها حامی خودروسازان شدند؛ چین مدافع برقی ها


یکی از برنامه های اصلی خودروسازان چینی برای مقابله با محدودیت های اروپا و آمریکا توسعه بازار با هدف تولید در آفریقا و آمریکا جنوبی است

برنامه چین برای مقابله با محدودیت های اروپا و آمریکا

علیرغم اینکه چین در سال میلادی توانست در صادرات خودرو از ژاپن پیشی بگیرد، اما اکنون با معضل سوددهی مواجه شده است. براساس آخرین آمار منتشر شده چین تا پایان سال ۲۰۲۲ ظرفیت تولید سالانه ۴۳ میلیون دستگاه خودرو را داشت، اما نرخ بهره برداری از صنایع خودروسازی توام با اهداف سودآوری نشان داد که خودروسازان این کشور کمتر از ۵۵ درصد برنامه سوددهی را محقق کردند. خودروهای محبوب چینی صادر شده به اروپا شامل؛ ام جی (تولید گروه سایک موتور)، ولوو-جیلی و تسلا است. یکی از خودروهای برقی پرتیراژ صادراتی از چین، تسلا است. تسلا در شانگهای بزرگترین و پربازده ترین کارخانه را دارد، این مساله منجربه سوددهی این شرکت خودروساز آمریکایی شده است.

صادرات خودروهای برقی چینی به اتحادیه اروپا مشمول افزایش ۱۰ درصدی تعرفه گمرکی شده است، در آمریکا نیز خودروهای برقی ساخت چین با افزایش ۲۷.۵ درصدی تعرفه گمرکی مواجه شده است. همچنین دولت آمریکا بسته های تشویقی جهت خرید خودروهای برقی را برای محصولات چینی حذف کرده است؛ قانونگذاران آمریکایی به دنبال افزایش تعرفه واردات انواع خودرو چینی با هدف حمایت از خودروسازان خود هستند. از همین رو مدیران صنایع خودروسازی، زنجیره تامین و تحلیلگران چینی اقدام به برنامه ریزی و مدل سازی تولید و فروش خودرو در شرایط سخت کردند، زیرا این نوع موضع گیری غرب در قبال خودروسازان چینی منجربه افت تولید و کاهش سود آن ها خواهد شد.

یکی از برنامه های اصلی خودروسازان چینی برای مقابله با محدودیت های اروپا و آمریکا توسعه بازار با هدف تولید در آفریقا و آمریکا جنوبی است. برنامه های جدید و سرمایه گذاری های اخیر استلانتیس و رنو برای تولید خودرو برقی ارزان طی پنج سال آینده می تواند چالش فروش برای خودروسازان چینی ایجاد کند. شاید چینی ها بتوانند با تولید بیشتر خودرو خارج از مرزهای خود بخشی از سود ناشی از صادرات را تامین کنند، اما اعتماد مشتریان جهانی به برندهای اروپایی و آمریکایی بیشتر از خودروهای چینی است. بنابراین شاید بزودی رقابت در بازار خودرو دنیا جای خود را به جنگ برای حفظ یا کسب سهم بازار کند.

کد خبر: ۲۸۰٬۳۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha