۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۵
عملکرد ضعیف شرکت آذریت در سودسازی
تحلیل بنیادی و تکنیکال ساذری

عملکرد ضعیف شرکت آذریت در سودسازی

شرکت آذریت فعال در صنعت سیمانی و کانه های غیرفلزی، زیان انباشته 15 میلیارد تومانی را جبران کرده است؛ اما همچنان سودسازی بسیار ضعیفی دارد.

هادی بهرامی؛ بازار: سیمان یا بتن پس از آب پر مصرف ترین ماده در جهان است و سرانه مصرف سیمان در هر کشور رابطه مستقیمی با نرخ رشد اقتصادی آن کشور دارد. برای ایجاد یک میلیون تن ظرفیت تولید سیمان در دنیا به طور متوسط به ۱۵۰ میلیون دلار سرمایه گذاری و حدود سه سال زمان نیاز است. قبول داریم که صنعت سیمان یکی از گروه های تولیدی کوچک در اقتصاد کشور است؛ اما در ارتباط زنجیره ای میان شرکت ها دخالت مستقیم و اثر گذاری دارد که میتواند گردش نقدینگی را در برهه زمانی های مختلف به سمت خود سوق دهد. در ادامه به تحلیل بنیادی و تکنیکال سهام سفارود متعلق به شرکت فارسیت درود خواهیم پرداخت؛ تا سرمایه گذاران به وضعیت نابسامان شرکت پی برده و در خرید سهام آن محتاطانه تر عمل کنند.


معرفی شرکت
کارخانه آذریت روبروی کارخانجات سیمان صوفیان در زمینی به مساحت حدود ۱۷۹ هزار متر مربع احداث گردیده و دارای ۲۶ هزار متر مربع زیر بنا میباشد که شامل سالن های تولید ورق و لوله و انبارها و ساختمان های اداری و خدماتی میباشد. موضوع فعالیت شرکت طبق ماده ۲ اساسنامه ایجاد و بهره برداری از کارخانجات تولید لوله و ورق و سایر فرآورده های الیاف سیمانی و هر نوع مصالح ساختمانی است که پس از ممنوعیت کاربرد مواد اولیه زیان آور این شرکت در سال ۱۳۹۹ پس از افزایش سرمایه اقدام به تولید محصولات سیمانی از جمله بلوک های سبک و جدول و کفپوش نمود و فعالیت شرکت در این زمینه ادامه دارد. ارزش بازار شرکت آذریت در بورس، مبلغ ۲۴۹ میلیارد تومان میباشد که در حال حاضر ۶۳۰ میلیون تومان ارزش معاملات دارد.


ترکیب سهامداران
تمام سهامداران اصلی شرکت حقیقی هستند که مالکیت تعداد زیادی از سهم شرکت را دارند. شخص اول با مالکیت ۵۴.۶ میلون سهم و با ۲۴ درصد بزرگ ترین سهامدار آذریت است. پس از آن، شخص دوم با مالکیت ۳۶ میلیون سهم و با ۱۶ درصد دومین سهامدار بزرگ شرکت میباشد که در رده سوم نیز شخص حقیقی دیگر با مالکیت ۳۰.۷ میلیون سهم قرار دارد. سهامدار دوم اخیر به میزان ۱۸۰ هزار سهم همین شرکت به پرتفوی سرمایه گذاری خود اضافه کرده است.

زیان خالص شرکت به مبلغ ۲.۶ میلیارد تومان میباشد که نسبت به سال گذشته ۴۶۵ درصد افزایش یافته است. زیان خالص شرکت در ۹ ماهه امسال به مبلغ ۴۶۰ میلیون تومان به ثبت رسید و بر حسب کاهش نرخ زیان دهی شرکت و جبران زیان انباشته، وضعیت نسبتا خوب برای شرکت آذریت برآورد میشود و بنظر می آید بتواند از بحران فروش و سودسازی فعلی خارج شود.


تحلیل صورت سود و زیان
جمع درآمد های شرکت در سال ۱۴۰۱، مبلغ ۳ میلیارد تومان شده است که همان ۳ میلیارد تومان صرف بهای تمام شده کالای به فروش رسیده شده و هزینه های اداری نیز به مبلغ ۲.۱ میلیارد تومان بوده است. جمع درآمد های شرکت ۴۶ درصد و هزینه مستقیم مواد ۲۹ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است که برتری رشد نرخ درآمد ها را نشان میدهد؛ اما در مجموع هزینه بهای تمام شده تولیدات در سال ۱۴۰۱ نسبت به مجموع درآمد های عملیاتی بسیار زیاد است. زیان خالص شرکت به مبلغ ۲.۶ میلیارد تومان میباشد که نسبت به سال گذشته ۴۶۵ درصد افزایش یافته است. زیان خالص شرکت در ۹ ماهه امسال به مبلغ ۴۶۰ میلیون تومان به ثبت رسید و بر حسب کاهش نرخ زیان دهی شرکت و جبران زیان انباشته، وضعیت نسبتا خوب برای شرکت آذریت برآورد میشود و بنظر می آید بتواند از بحران فروش و سودسازی فعلی خارج شود.


نسبت قیمت به درآمد
ساذری در پایان سال ۱۴۰۱ به ازای هر سهم ۱۱ تومان زیان خالص را برای سهام داران به همراه داشته است که پی بر ای سالانه آن را نیز در سال جاری منفی ۷۵ کرده است! سود خالص شرکت به ازای هر سهم در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۶۵ تومان زیان، در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۱۱ تومان زیان و در نه ماهه سال ۱۴۰۲ مبلغ ۲ تومان زیان است. در تحلیل بنیادی و فرایند ارزشگذاری سهام، متریک ها و نرخ های بسیاری وجود دارد که نوشتن تمامی آنها خارج از حوصله مخاطبان است؛ پس سعی بر آن بوده است که خلاصه تحلیل های مهم و نتیجه گیری ها نوشته شود. با در نظر گرفتن نرخ ۳۰ درصدی افزایش حقوق و دستمزد و بیش از ۸۰ درصد تورم در سال ۱۴۰۲ و همچنین میانگین دلار ۶۰ هزار تومانی در این سال، EPS forward در تحلیل بنیادی سهم ساذری بیش از ۴ تومان زیان با پی بر ای فوروارد نیز ۲۶۲ برآورد میشود که نسبت به قبل بهتر است؛ اما در مجموع اصلا قابل توجیه و رضایت بخش نیست.

با در نظر گرفتن نرخ ۳۰ درصدی افزایش حقوق و دستمزد و بیش از ۸۰ درصد تورم در سال ۱۴۰۲ و همچنین میانگین دلار ۶۰ هزار تومانی در این سال، EPS forward در تحلیل بنیادی سهم ساذری بیش از ۴ تومان زیان با پی بر ای فوروارد نیز ۲۶۲ برآورد میشود که نسبت به قبل بهتر است؛ اما در مجموع اصلا قابل توجیه و رضایت بخش نیست.


تحلیل تکنیکال
قیمت سهم از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹ افزایش ۲۸ هزار درصدی را تجربه کرده است که برای چنین شرکت کوچک و عملکرد ضعیفی رقم چشمگیری به حساب می آید. قیمت در آبان ماه ۱۴۰۰ با افت ۵۴ درصدی مواجه شد و تا محدوده ۵۰۰ تومان سقوط کرد. در حال حاضر قیمت به حمایت چندگانه ۸۵۰ تومان واکنش مثبت داده و با رشد ۲۷ درصدی همراه شده است. اگر قیمت بتواند محدوده ۱۰۸۰ تومان را حفظ کند رسیدن به هدف بزرگ و سقف تاریخی ۲۱۳۰ تومان محتمل خواهد بود و اگر در صورت عبور از این سقف نیز هدف ۴۱۰۰ تومان در دسترس خواهد بود. کف ۸۵۰ تومان قوی و قابل اعتماد است که در این ناحیه میتوان اقدام به میانگین گیری نقطه خرید با استفاده از استراتژی DCA و یا خرید و انباشت کرد.

اگر قیمت بتواند محدوده ۱۰۸۰ تومان را حفظ کند رسیدن به هدف بزرگ و سقف تاریخی ۲۱۳۰ تومان محتمل خواهد بود و اگر در صورت عبور از این سقف نیز هدف ۴۱۰۰ تومان در دسترس خواهد بود. کف ۸۵۰ تومان قوی و قابل اعتماد است که در این ناحیه میتوان اقدام به میانگین گیری نقطه خرید با استفاده از استراتژی DCA و یا خرید و انباشت کرد.


سخن پایانی
همنطور که میدانید صنعت سیمانی مانند صنعت قند و شکر برای تداوم فعالیت ها نیاز به برق رسانی مستمر دارد که متاسفانه در فصل تابستان فعالیت ها کاهش میابد و سود سازی شرکت ها را تحت تاثیر قرار میدهد. پس با این اوصاف رفتار فصلی برای شرکت های این گروه امری طبیعی است و نباید با کاهش تولید در یک ماه خاص نگران وضعیت عملکردی شرکت باشیم. عملکرد سودسازی شرکت آذریت بسیار ضعیف است و مانند برخی شرکت های ضعیف دیگر صرفا سهام آن بدون ارزش خاصر توسط سرمایه گذاران معامله میشود. باید در نظر بگیریم که افزایش چند صد هزار و یا حتی میلیون درصدی قیمت یک سهم یا پروژه در گذشته به معنای رشد و سودآوری حتمی آن در آینده نیست؛ پس باید در سرمایه گذاری نهایت دقت و بررسی را داشته باشیم.

کد خبر: ۲۸۰٬۱۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha