۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۲
مقایسه کیفیت واحدهای نهضت ملی نسبت به مسکن مهر| غفوری: بذرپاش معتقد به کار با کیفیت است
«بازار» گزارش می دهد

مقایسه کیفیت واحدهای نهضت ملی نسبت به مسکن مهر| غفوری: بذرپاش معتقد به کار با کیفیت است

غفوری، رییس هیئت‌ مدیره شرکت عمران شهرهای جدید با بیان اینکه وزیر راه و شهرسازی معتقد به کار با کیفیت در نهضت ملی مسکن است گفت: کیفیت واحدهای مسکن ملی و جانمایی آن ها بهتر از مسکن مهر است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: با گذشت چندین سال از زمان استارت و تکمیل واحدهای مسکن مهر هنوز هم برخی معتقد هستند که این پروژه اگر چه توانست دهک های ضعیف جامعه را خانه دار کند اما کیفیت و جانمایی پروژه های مسکن مهر دارای ضعف های اساسی بود.

اگر چه هنوز تعدادی از واحدهای مسکن مهر واگذار نشده و تکمیل نشده اند و آنطور که مقامات مسئول وزارت راه و شهرسازی عنوان می کنند پرونده پروژه مسکن مهر امسال بسته می شود اما مقایسه این پروژه با پروژه نهضت ملی مسکن نیز چندان نمی تواند مقایسه درستی باشد.

ساخت مسکن مهر یکی از بزرگترین پروژه‌های مسکن سازی در کشور به شمار می‌رود که بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای بیش از دو میلیون واحد مسکونی پرداخت شد و هنوز هم باید اعتبارات بیشتری برای تکمیل این پروژه و خدمات روبنایی و زیربنایی آن تامین شود به طوری که عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی معتقد است، این پروژه چندین دولت را درگیر خود می‌کند.

اما این پروژه در اجرا با مشکلات زیادی روبرو شد که یکی از ایرادات اساسی آن، جانمایی های نادرست است. به گفته کارشناسان، مسکن مهرهای ۹۹ ساله در مناطقی ساخته شده که با مشکلات جدی برای تامین آب، برق و گاز روبرو است و حتی حمل و نقل مناسبی هم برای آن پیش بینی نشده است و شباهتی به یک شهر ندارند.

در واقع در شهرهای جدید اطراف تهران هم هنوز حمل و نقل سریع و ایمنی که جوابگوی تمام نیاز متقاضیان باشد پیش بینی نشده و ساکنان مجبورند هزینه‌های بالایی را صرف پرداخت کرایه تاکسی کنند در حالی که در دیگر شهرهای جدید این مشکلات حادتر است. متقاضیان معتقدند هنوز با گذشت چندسال از آغاز پروژه مسکن مهر، خدمات روبنایی مناسبی در سایت‌ها وجود ندارد.

غفوری: انصافا کیفیت نهضت ملی مسکن از زمانی که بذرپاش وزیر راه و شهرسازی شد در تمام جلسات خصوصی تاکید کرده است که یا فعالیتی صورت نگیرد و یا اگر فعالیتی صورت می گیرد باید کاری با کیفیت ارائه شود

سعید غفوری رییس هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه هم در دوران ساخت مسکن مهر و هم در دوران ساخت مسکن ملی حضور داشتید اگر بخواهید مقایسه کنید کیفیت مسکن مهر خوب است یا مسکن ملی؟ گفت: انصافا کیفیت نهضت ملی مسکن از زمانی که بذرپاش وزیر راه و شهرسازی شد در تمام جلسات خصوصی تاکید کرده است که یا فعالیتی صورت نگیرد و یا اگر فعالیتی صورت می گیرد باید کاری با کیفیت ارائه شود.

به لحاظ جانمایی هم نهضت ملی مسکن بهتر از مسکن مهر است. تجربه ای که در آن دوران به دست آمد در نهضت ملی مسکن استفاده شد

وی در پاسخ به این پرسش که به هر حال معتقد هستید که کیفیت ساخت مسکن ملی بهتر از کیفیت مسکن مهر است. حال به لحاظ جانمایی چطور؟ ادامه داد: به لحاظ جانمایی هم نهضت ملی مسکن بهتر از مسکن مهر است. تجربه ای که در آن دوران به دست آمد در نهضت ملی مسکن استفاده شد.

وی خاطر نشان کرد: در دو ماه گذشته در سمت رییس هیات مدیره شرکت عمران شهرهای جدید تجربه های خود را در سال های گذشته به کار گرفته ام.

غفوری در خصوص اینکه چه تعداد مسکن ملی در سال جدید و در اوایل سال به بهره برداری خواهد رسید گفت: بعد از تعطیلات در شهر جدید سهند ۷۰۰ واحد نهضت ملی مسکن افتتاح می شود. در شهر جدید پرند نیز ۱۳۰۰ واحد مسکونی نهضت ملی مسکن را افتتاح داریم که اگر آب و فاضلاب آن نصب می شد همین الان افتتاح می کردیم.

رییس هیئت‌ مدیره شرکت عمران شهرهای جدید تاکید کرد: برای تسریع در بهره برداری واحدهای مسکن ملی و اینکه متقاضیان زودتر به واحدهای مسکونی خود برسند بخشی از آورده متقاضیان مسکن ملی را فعلا متقبل شدیم و هر زمان که هر واحد مسکونی تکمیل شد پول پیش خود را آورده در خانه خود ساکن و پول ما و دولت را می دهد.

میزان پول هایی که در حساب های شرکت عمران رسوب شده است مستقیم یک سری از اقلام سازمانی مثل فولاد را با این منابع خریداری کنیم. این اقدام می تواند تا حدودی از فشار تورمی و تعدیل هایی که به پروژه های مسکن ملی می خورد کم کند

وی ادامه داد: موضوع دیگر این است که میزان پول هایی که در حساب های شرکت عمران رسوب شده است با یک گردشی از گردش صندوق ملی مسکن حتی اگر نشد مستقیم یک سری از اقلام سازمانی مثل فولاد را با این منابع خریداری کنیم. این اقدام می تواند تا حدودی از فشار تورمی و تعدیل هایی که به پروژه های مسکن ملی می خورد کم کند.

رییس هیئت‌ مدیره شرکت عمران شهرهای جدید خاطر نشان کرد: به غیر از آن ۱۳۰۰ واحد مسکونی نهضت ملی مسکن در پرند، ۱۰۰۰ واحد مسکونی در کیفیت عالی با نیروهای مسلح داریم که به صورت مشارکتی است قرار است افتتاح شود. علاوه بر این افتتاح ها در شهر جدید مهستان نیز ۲۶۰۰ واحد مسکونی داریم که در اردیبهشت افتتاح خواهند شد. بعد از این واحدها نیز در شهر امیرکبیر که اولین پروژه های ویلایی حیاط دار را افتتاح خواهیم کرد.

از ۱۲۵ هزار واحد مسکونی نهضت ملی مسکن که تا امروز در برنامه بوده است استارت ۱۱۲ هزار واحد مسکونی زده شده است

غفوری در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر استارت چه تعداد مسکن ملی در شهرهای جدید زده شده است؟ گفت: از ۱۲۵ هزار واحد مسکونی نهضت ملی مسکن که تا امروز در برنامه بوده است استارت ۱۱۲ هزار واحد مسکونی زده شده است. در هفته های اخیر به اندازه ۶۰ درصد کل تامین زمین شده بود وارد کار شد. سهم ما ۳۹۰ هزار واحد مسکونی است و از این تعداد ۲۳۳ هزار واحد مسکونی قبل از دی ماه پارسال تامین زمین شده بود و در این دو ماه ۶۰ درصد اضافه شد و امروز ۳۳۳ هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی سهم ما از مسکن ملی است.

فعلا زمین واحدهای مسکن ملی که تامین شده است به صورت واگذاری انفرادی و طرح جوانی جمعیت واگذار کنیم

وی ادامه داد: ۴۰ هزار واحد مسکونی نیز در این دو ماه جانمایی شده است. در نظر داریم که فعلا زمین واحدهای مسکن ملی که تامین شده است به صورت واگذاری انفرادی و طرح جوانی جمعیت واگذار کنیم و یک بخش دیگر را نیز به صورت دو قسمتی میان شرکت عمران و مردم باشد. مابقی را نیز اگر متقاضی موثری بود واگذار کنیم.

غفوری با بیان اینکه یکهزار و ۹۰۰ میلیارد تومان برای ۵ هزار و ۲۳۰ واحد مسکونی پرداخت شده که صرفاً بخشی از این مبالغ توسط خود مردم تأمین شده بود گفت: در یکسال اخیر با درایت وزیر راه و شهرسازی، صندوق ملی مسکن پای کار آمد تا توانستیم امروز شاهد افتتاح ۵ هزار و ۲۳۰ واحد مسکن مهر باشیم.

سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید در پاسخ به این پرسش که در شهر جدید پردیس هنوز واحدهای مسکن مهر تحویل متقاضیان نشده است؟ ادامه داد: باید قدردان صبوری متقاضیان مسکن مهر هستیم وزارت راه و شهرسازی هزینه‌های بسیاری را تقبل کرد و واحدهای باقیمانده مسکن مهر در پردیس افتتاح شد.

وی ادامه داد: ارتقای کیفیت زندگی در شهرهای جدید ایران یکی از اولویت‌های شرکت عمران شهرهای جدید است و زمانی که از پیمانکاران بدعهد پروژه‌های واحدهای مسکونی را گرفتیم، متقاضیان گمان می‌کردند که پروژه بر زمین خواهد ماند اما از پیمانکاران خوشنام داخلی برای ادامه دادن روند پروژه دعوت کردیم و کار با آنها پیش رفت.

غفوری خاطر نشان کرد: مسکن به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نیازهای جامعه جوان ایران، دارای جایگاه با اهمیتی است و علیرغم کم توجهی به بحث مسکن در دولتهای قبل در حال حاضر در مسیر تامین این نیازمندی باید بدانیم چه کارهایی را انجام دهیم.

قول می دهیم تا پایان سال جاری به انتهای کار برسیم و به مردم قول دهیم که واحدهای مسکن مهر را تحویل می دهیم

وی افزود: جمعیت شهر پردیس حدود ۳۵۰ هزار نفر است پس قول می دهیم تا پایان سال جاری به انتهای کار برسیم و به مردم قول دهیم که واحدهای مسکن مهر را تحویل می دهیم.

کد خبر: ۲۸۰٬۱۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • نصرالله IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
      1 0
      این همه پول میگیرند از مردم میخان با کیفیت هم نسازن!!