۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۱
چهار شرط تولید بی تنش در بخش دارو کدامند؟| مسئولان ۱۴۰۳ هیجانی تصمیم نگیرند
رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی مطرح کرد

چهار شرط تولید بی تنش در بخش دارو کدامند؟| مسئولان ۱۴۰۳ هیجانی تصمیم نگیرند

اختراعی سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی به بازار گفت: اگر مسئولان شرایط باثباتی برای تولیدکنندگان ماده موثره دارویی فراهم کنند قول می دهیم در پنج سال آینده موفقیت های چشمگیری در کارنامه خود ثبت کنیم.

بازار؛ گروه صنعت: صنعت ماده موثره دارویی که به عنوان یکی از صنایع نوپا و پیشتاز در توسعه و رفع نیازهای شرکت های داروسازی به واردات ماده اولیه برای تولید دارو شناخته می شود توانسته طی سال ها فعالیت خود به بیش از ۷۲ درصد داخلی سازی دست یابد. اتفاقی که علاوه بر اشتغال زایی قابل توجه، سبب شده جلوی خروج حجم مهمی از منابع ارزی از کشور به منظور واردات گرفته شود.

صنعتی که برخلاف سایر صنایع داروسازی و حتی تجهیزات پزشکی نه فرسوده است و نه نیازی به منابع حمایتی برای نوسازی و ادامه فعالیت دارد؛ ‌ چرا که این صنعت در حال حاضر به پیشرفته ترین و به روز ترین تجهیزات وارداتی و حتی داخلی تجهیز است و می تواند به گفته کارشناسان با قدری حمایت و ایجاد ثبات اقتصادی، قله های پیشرفت و توسعه را در منطقه بدون کمتر رقیبی طی کند. با این حال سالی که گذشت این صنعت در معرض بخشنامه ها و دستورالعمل های مکرر و ناگهانی و تصمیمات هیجانی مسئولان بود که عملا در کنار کمبود سرمایه در گردش ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی روزگار سختی را پشت سر گذراند. با این حال فرامرز اختراعی رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی در این باره نسبت به سال جدید امیدوار است و ۴ شرط را برای تولید بی تنش و آرام مطرح می کند.

او پرهیز از تصمیمات هیجانی مسئولان، حمایت در تامین سرمایه در گردش ، حذف واسطه در تامین مواد اولیه و ثبات در نرخ ارز را ۴ شرط تولید مواد موثره اولیه بی تنش عنوان کرده و می گوید: سال ۱۴۰۳ البته سال بهتری حداقل در کاهش عامل تنش ساز مدیران دولتی خواهد بود.

ضرورت ادامه تولید آرام با پرهیز از تصمیمات هیجانی مسئولان

فرامرز اختراعی رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی در رابطه با شرایط صنعت ماده موثره کشور و انتظاراتی که تولیدکنندگان از مسئولان در سال ۱۴۰۳ دارند به بازار گفت: عمده ترین انتظاری که داریم این است که مسئولان هیجانی رفتار نکنند و شرایط را به نحوی مدیریت کنند که ما تولیدکنندگان قدری از ثبات بیشتری در حوزه تامین نیازها و همچنین نرخ ارز برخوردار شویم.

منابع بانکی هم با آن مقدار و ضرورتی که نیاز بود تامین نشد و به سختی توانستیم از پس ماموریت تامین نیازهای دارویی بر بیاییم

وی با اشاره به چالش های نرخ ارز در مصوبه برنامه و بودجه دولت افزود: این مسئله به شکل چالشی افزایش پیدا کرده است و هرچند در این ۲ سال اخیر هم به سختی توانستیم آن حاشیه وحشتناکی که با نرخ ارز اضافه شده بود را رفع کنیم؛ به خصوص که منابع بانکی هم با آن مقدار و ضرورتی که نیاز بود تامین نشد و به سختی توانستیم از پس ماموریت تامین نیازهای دارویی بر بیاییم.

اختراعی ادامه داد: با این تفاسیر امسال انتظار داریم تغییر و تحول کمتر باشد و قوانین، بخش نامه ها، ‌مقررات، تغییرات جهشی و ناگهانی را نبینیم. این تغییرات متاسفانه صدمات زیادی را به صنعت وارد می کند و تا بتوانیم دوباره صنعت خود را متعادل کنیم زمان زیادی می برد. بنابراین این حداقل انتظاری است که برای ۱۴۰۳ از متولیان داریم اما با توجه به صدماتی که به تولید ملی زده شده الان نیاز است که قدری سیاست گذاری ها اصلاح شود.

افزایش عمق ساخت داخل با همکاری پتروشیمی ها

همانطور که می دانیم امسال در نمایشگاه سلامت بنیان، ‌ بهرام عین الهی با عنوان این موضوع که عمق ساخت داخل صنعت ماده موثره دارویی هنوز به رقم مورد انتظار نرسیده و برای جلوگیری از واردات، ‌ تولیدکنندگان این صنف باید تلاش بیشتری کنند در پاسخ اختراعی گفت: عمده وابستگی مواد موثره به محصولات شیمیایی هست که پایه آن ها نیز پتروشیمی است، خوشبختانه توافقاتی را با مجموعه های پتروشیمی، وزارت علوم هم از حوزه تامین مواد پایه با نرخ کالای استراتژیک منقعد کرده ایم.

اگر کالایی استراتژیک شود ضرورت تامین آن به داخل واگذار می شود که اول کالا را برای محصولات استراتژیک تولید داخل تامین کنند و بعد در جای دیگر از جمله از طریق صادرات به فروش برسانند

وی افزود: چرا که عمده مواد پتروشیمی از طریق بورس با یک واسطه ای به دست تولیدکننده می رسد و گاهی هم موجود نیست؛ چون آن ها هم هم بازار صادراتی و هم بازار داخلی دارند.

اختراعی ادامه داد: اگر کالایی استراتژیک شود ضرورت تامین آن به داخل واگذار می شود که اول کالا را برای محصولات استراتژیک تولید داخل تامین کنند و بعد در جای دیگر از جمله از طریق صادرات به فروش برسانند. خوشبختانه این کار به خوبی با همکاری وزارت صنایع و شرکت های پتروشیمی در حال انجام است.

برنامه برد- برد وزارت علوم برای توسعه تولید ماده موثره

رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی با اشاره به سایر موفقیت ها و برنامه های این سندیکا برای تولید بهتر بیان داشت: همانطور که اشاره کردم با وزارت علوم نیز یک توافق بسیار خوبی را منعقد کرده ایم که از توانمندی های دانشمندان، ‌متخصصان و اساتید دانشگاه بهره مند شویم.

وی افزود: در این مسیر به خصوص آن گروه از اساتیدی که دوره پست دکتری را می گذارند بهره مند خواهیم شد و آن ها بدون هزینه در اختیار شرکت های تولید کننده مواد موثره دارویی قرار می گیرند و پروژه هایشان را در جهت تولید مواد موثره دارویی قرار می دهند که دستاورد خوبی است و شروع شده و در حال گسترش است.

این تولیدکننده ماده موثره دارویی در خصوص چشم انداز صنعت ماده موثره ادامه داد: با تلاش هایی که می شود فکر می کنم در این مسیر شاهد موفقیت های بسیار خوبی در آینده باشیم.

صعود دوباره تولیدکنندگان ماده موثره دارویی

اختراعی در پاسخ به این سوال که ۱۴۰۳ را چگونه پیش روی صنعت خود می بینید؟ گفت: به نظر بنده شرایط در جمع مطلوب است مگر اینکه قوانین و مقرراتی بیاید و مقداری چالش ایجاد کند. فقط نگرانی مان از لحاظ عدم ثبات است و در غیر این صورت مجموعه این صنعت رویکردی در جهت توسعه مطلوب و با سرعت دارد. انشاء الله تلاش داریم طی پنج سال آینده به یک نقطه ای از آمار خوب دست یابیم و انتظارات وزیر بهداشت نیز بیش از پیش تامین شود.

تولیدکنندگان ماده موثره دارویی مدتی با چالش عدیده ای مواجه شده بودند و قیمت تمام شده تولیدات شان با قیمت اعلامی از سوی وزارت هماهنگی نداشت و در حال زیان دهی بودند

گفتنی است تولیدکنندگان ماده موثره دارویی نیز مدتی به واسطه رانت های توزیع ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی با چالش عدیده ای مواجه شده بودند و قیمت تمام شده تولیدات شان با قیمت اعلامی از سوی وزارت هماهنگی نداشت و همواره در حال زیان دهی بودند. اما با اجرای طرح دارویار، به رغم چند ماه به تعویق افتادن تعدیل ها قیمت دچار کمبود نقدینگی، توقف خطوط تولید و غیره شده بودند که با درایت به موقع مسئولان این مهم برطرف و حرکت چرخ تولید به قبل خود برگشت.

از این رو چندی است که تولیدکنندگان ماده موثره دارویی بدون گلایه از شرایط تولید، تحریم های اقتصادی پیش رو برای ادامه فعالیت و غیره همچنان به تولید می پردازند و توانسته اند از برخی از مشکلات نیز با موفقیت عبور کنند و ادامه موفقیت این مسیر هم تنها در گرو تصمیمات آرام و قرار دادن صنعت در وضعیتی با ثبات و قابل پیش بینی است.

کد خبر: ۲۷۹٬۸۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha