۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۵
توسعه شبکه ایستگاه‌های دیدبانی با هدف پایش بهینه اقلیم
رییس سازمان هواشناسی کشور تاکید کرد

توسعه شبکه ایستگاه‌های دیدبانی با هدف پایش بهینه اقلیم

رییس سازمان هواشناسی کشور توسعه شبکه ایستگاه‌های دیدبانی با هدف پایش بهینه اقلیم را اولویت اول این سازمان دانست.

به گزارش بازار، سحر تاج‌بخش مسلمان در پیامی ضمن تبریک فرا رسیدن روز جهانی هواشناسی نوشت: افزایش پیامدهای فرین وضع هوا و اقلیم به عنوان یکی از پدیده‌های مخرب تغییرات اقلیمی، جوامع سراسر دنیا را تحت تاثیر قرار داده است. ثبت چندین رکورد دمایی طی سال ۲۰۲۳ یکی از مهم‌ترین عوامل تشدید وقوع این پدیده‌ها در سراسر جهان است و پیش بینی‌های سازمان جهانی هواشناسی نشان از روند تقویت این وضعیت برای سال ۲۰۲۴ دارد.

به گفته رییس سازمان هواشناسی کشور، اقلیم زمین یکی از بحرانی‌ترین دوران خود را پشت سر می‌گذارد و مراکز ملی هواشناسی و آبشناسی در سراسر دنیا کلیدی‌ترین بازیگران ارائه اطلاعات و خدمات مرتبط با تغییر اقلیم به شمار می‌آیند. سازمان هواشناسی جمهوری اسلامی ایران در کنار دانش و تجهیزات منحصر به فرد در اختیار، پیشرو در ارائه خدمات مرتبط کاهش و سازگاری با تغییر اقلیم در کشور است.

وی اضافه کرد: پایش، پیش بینی و پیش آگاهی های اقلیمی به کمک ابزاری که بیش از ۶۰ سال در اختیار این سازمان استt صورت می پذیرد و می‌تواند گام نخستین تصمیم سازی برای تصمیم‌گیران کلان کشور باشد و به همین سبب روز جهانی هواشناسی در سال ۲۰۲۴ «در خط مقدم اقدام اقلیمی» نامگذاری شده است. از این رو توسعه شبکه ایستگاههای دیدبانی با هدف پایش بهینه اقلیم، اولویت اول این سازمان است.

تاج‌بخش مسلمان ادامه داد: از سوی دیگر به منظور ارتقای بهینه سامانه های هشدار سریع مقرر شده است که طرح ابتکاری «هشدار سریع برای همه» تا سال ۲۰۲۷ در تمامی کشورها مستقر شود تا یکی از محورهای اصلی سازگاری و کاهش خطر بلایا و همچنین توسعه پایدار در کشورها از جمله ایران راه اندازی شود. این مهم نیازمند همسویی تمام متولیان مرتبط با اقلیم در سراسر کشور است تا تاثیرگذاری نقش این چرخه ارزشمند بر همگان به ویژه سیاستگذاران تراز بالای کشور روشن‌تر شود.

رییس سازمان هواشناسی در بخش دیگری از پیام خود آورده است: همه ما باید با ایستادگی و استقامت در خط مقدم اقدامات اقلیمی به چالش‌های بی‌سابقه زیست محیطی حساسیت بیشتری نشان دهیم تا تلاش امروز ما سلامت و ایمنی بیشتری برای فردای این خاک فراهم کند.

کد خبر: ۲۷۹٬۶۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha