۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۴
بساط بی قانونی در گردشگری پهن است | خیال آسوده تورهای غیر مجاز
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

بساط بی قانونی در گردشگری پهن است | خیال آسوده تورهای غیر مجاز

گرگان- فعالان حوزه گردشگری بر این باورند که در سال های اخیر تعداد تورهای غیر مجاز بسیار افزایش پیدا کرده و افراد مختلف بدون هیچ دغدغه ای اقدام به برگزاری تورهای گردشگری می کنند.

نجمه جهان تیغ, بازار: اهمیت گردشگری و اثرات آن بر فعالیت های اقتصادی و کارآفرینی و رونقی که به دنبال دارد سبب شده تا از این حوزه به عنوان یک صنعت پرسود یاد شود.

تحرک و پویایی این صنعت به عوامل مختلفی بستگی دارد، یکی از نقش آفرینی های مهم این حوزه توسط مسئولان هر استان رقم می خورد زیرا همه چیز به نگاه آنان بستگی دارد.

یکی دیگر از ارکان توسعه و پویایی گردشگری، راهنمایان و نقش تاثیر گذار آنها در این عرصه است. از راهنمایان گردشگری به عنوان سفیران و عناصر پایداری فرهنگی یاد می شود.

راهنمای گردشگری مفسر عناصر زیبایی شناختی اماکن گردشگری است و این همان چیزی است که گردشگران امروزی به آن علاقه مند هستند. توسعه گردشگری در استان گلستان همیشه درگیر بی توجهی بوده است. برخی راهنمایان گردشگری هم از همین بی توجهی گلایه دارند. «سپیده سپهری»، رئیس انجمن حرفه ای راهنمایان گردشگری استان گلستان معتقد است این استان شمالی با وضعیت مطلوب بسیار فاصله دارد. وی بر این باور است در گلستان آن طور که باید از ظرفیت راهنمایان گردشگری استفاده نمی شود. سپهری در این گفت‌وگو به تورهای غیر مجاز گردشگری و تبعات منفی آنها بر این صنعت هم اشاره می کند. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می خوانید.

* راهنمایان گردشگری چه نقشی در توسعه این حوزه دارند؟

در استان گلستان ۱۸۰ نفر دارای کارت راهنمای گردشگری هستند. راهنمایان گردشگری در معرفی ظرفیت های گردشگری استان و رونق این صنعت نقش بسیار پررنگی ایفا می کنند و به عنوان سفیران فرهنگ به حساب می آیند.

گردشگری یکی از شاخصه های اصلی سند چشم انداز توسعه استان گلستان است اما این شاخصه به خوبی تجلی پیدا نکرده است

گردشگری یکی از شاخصه های اصلی سند چشم انداز توسعه استان گلستان است اما این شاخصه به خوبی تجلی پیدا نکرده است و تا کنون نتوانسته ایم آن طور که باید از این حوزه بهره برداری مناسب داشته باشیم.

عدم تبلیغات یکی از ضعف های گردشگری استان است. شاید بتوان گفت تمام تبلیغات در این بخش به دوش راهنمایان گردشگری بوده که مدام در حال تولید محتوا از اماکن مختلف استان هستند و سبب جذب مسافران می شوند.

در گلستان به این قشر کم توجهی می شود و نمی توانند به خوبی از ظرفیت راهنمایان استفاده کنند. علی رغم وظیفه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی این قشر اما در برنامه ریزی ها از نظرات این افراد استفاده نمی شود. خوشبختانه امسال روسای انجمن های حرفه ای تاسیسات گردشگری در جلسات ستاد تسهیلات سفر استان حضور داشتند که این شروع را به فال نیک می گیریم.

گردشگر به مثابه یک مصرف کننده بوده و از اجزا تولید به حساب می آید. فعالیت در حوزه خدمات گردشگری علاوه بر معرفی فرهنگ و اماکن گردشگری موجب رونق اقتصاد منطقه می شود.

بساط بی قانونی پهن است | جولان تورهای گردشگری غیر مجاز با خیال آسوده

* به نظر شما گردشگری با چه مشکلاتی مواجه است؟

مزارع گردشگری بالاترین ظرفیت گردشگری را در کشور و به ویژه گلستان دارند. از طرفی این استان دارای تنوع قومیتی است و از آن با عنوان نگارستان ایران یاد می شود بنابراین باید خدمات متنوع تری مناسب با فرهنگ و اقلیم منطقه در این استان ارائه شود، یعنی خدماتی که نشان دهنده وجه تمایز میان گلستان با سایر استان ها باشد. از طرفی عدم وجود محصولات فرهنگی و هنری که نشان دهنده تنوع قومی و اقلیمی این سرزمین باشد هم از ضعف های گردشگری در گلستان است. بنابراین صنعت گردشگری در گلستان با وضعیت مطلوب بسیار فاصله دارد.

علی رغم تلاش هایی که دستگاه های مختلف در فراهم کردن امکانات گردشگری انجام می دهند اما این راهنمایان هستند که گردشگر را به این استان جذب می کنند

به این نکته باید توجه کرد که علی رغم تلاش هایی که دستگاه های مختلف در فراهم کردن امکانات گردشگری انجام می دهند اما این راهنمایان هستند که گردشگر را به این استان جذب می کنند.

سال گذشته گردشگران منطقه خالد نبی کاهش پیدا کرد اما امسال شاهد استقبال گردشگردان از این منطقه گردشگری بودیم اما متاسفانه راه دسترسی به این منطقه خطرناک و از استاندارهای کافی برخوردار نیست و مسئولان عنوان کردند که گردشگران باید به وسیله خودرو سواری به منطقه منتقل شوند. این درحالی است که با توجه به هزینه های بالای حمل و نقل عملا این امکان فراهم نیست و در اینجا گردشگری فدای نبود زیرساخت ها شده است. با توجه به اینکه خالد نبی از اماکن مهم گردشگری استان است، زیرساخت های آن باید از قبل فراهم میشد.

بساط بی قانونی پهن است | جولان تورهای گردشگری غیر مجاز با خیال آسوده

* تورهای غیر مجاز چه مشکلاتی را برای گردشگری ایجاد می کنند؟

حوزه های مختلف گردشگردی در کل کشور با معضل تورهای غیر مجاز روبرو هستند زیرا این گروه ها اثرات نامطلوبی بر حوزه گردشگری می گذارد و دستگاه های زیربط باید به این مسئله توجه کنند. باشگاه های کوه نوردی، تورهای دوستانه و فامیلی سبب ایجاد برخی ناهنجاری ها در اماکن گردشگری می شوند لذا نظارت بر حوزه گردشگری باید بیش از این افزایش پیدا کند.

بسیاری از افراد با کمترین خدمات و بدون مجوز اقدام به برگزاری تورهای گردشگری می کنند که متاسفانه تا زمانی که مشکلی پیش نیاید نظارتی بر کار آنان وجود ندارد.

زمانیکه یک اتوبوس گردشگری وارد استان می شود باید از راهنمایان بومی استفاده کند. این موضوع در سایر استان ها مرسوم بوده اما چنین قانونی در استان گلستان وجود ندارد.

راهنمایان کارت دار و مجوز دار، گردشگری مسئولانه را آموخته اند اما کسی که نسبت به استان شناخت ندارد علاوه بر آسیب به محیط زیست به فرهنگ منطقه هم آسیب وارد می کند.

راهنمای مجوز دار تحت نظارت قرار دارد و در صورت انجام اقدامات ناهنجار تذکر دریافت می کند و ممکن است مجوز وی باطل شود اما افراد بدون مجوز چنین دغدغه ای ندارند و به راحتی اقدام به برگزاری تورهای بی کیفیت و گاها ناهنجار می کنند. تقاضای انجمن های حرفه ای است است که حوزه اختیارات آنها در رابطه با مقابله با تورهای غیر مجاز افزایش پیدا کند.

کد خبر: ۲۷۹٬۶۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha