۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲
قدرت خرید ایرانیان در زمستان چقدر افت کرد؟

قدرت خرید ایرانیان در زمستان چقدر افت کرد؟

رشد تعداد تراکنش‌ها نسبت به ماه مشابه سال قبل به ۷٫۵ درصد کاهش یافته است. این متغیر که معمولاً سیری صعودی و رشد مثبت داشته، در ماه‌های اخیر با مقداری کاهش رشد روبه‌رو شده است.

به گزارش بازار، تراکنش‌های شاپرک که عمده آن‌ها را خرید با دستگاه‌های کارت‌خوان تشکیل می‌دهد، طی یک سال گذشته کمتر از تورم رشد کرده است. به طوری که ارزش تورم‌دررفته کل تراکنش‌ها در بهمن امسال ۱۲٫۲ درصد کمتر از بهمن ۱۴۰۱ بوده است. در دی‌ماه و آذر هم حدوداً رشد منفی ده درصدی اتفاق افتاده است.

هم‌زمان رشد تعداد تراکنش‌ها نسبت به ماه مشابه سال قبل به ۷٫۵ درصد کاهش یافته است. این متغیر که معمولاً سیری صعودی و رشد مثبت داشته، در ماه‌های اخیر با مقداری کاهش رشد روبه‌رو شده است.

عقب‌افتادن تراکنش‌های خرد از تورم در اقتصاد می‌تواند نشانه‌ای از کاهش قدرت خرید و درآمد واقعی مردم باشد. هر چند که کاهش انتظارات تورمی هم از طریق کاهش معاملات کالاهای بادوام و دارایی‌ها می‌تواند اثرگذار بوده باشد، اما با توجه به رشد ۱۴ درصدی نرخ ارز تنها در دو ماه دی و بهمن که به افزایش نسبی انتظارات تورمی مرتبط است، اثر کاهش قدرت خرید احتمالاً غالب بوده است.

کد خبر: ۲۷۹٬۵۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha