۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۹
سیستان و بلوچستان خاستگاه تولید میوه های گرمسیری در کشور
معاون جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان مطرح کرد؛

سیستان و بلوچستان خاستگاه تولید میوه های گرمسیری در کشور

زاهدان- شهرکی، معاون جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: شرایط اقلیمی خاص زمینه را برای تولید میوه‌های گرمسیری، نیمه گرمسیری و سردسیری در ۱۰۵ هزار هکتار از باغات استان فراهم کرده است.

اردشیر شهرکی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: شرایط اقلیمی خاص سیستان و بلوچستان زمینه را برای تولید محصولات کشاورزی از جمله میوه‌های گرمسیری، نیمه گرمسیری و سردسیری در ۱۰۵ هزار هکتار از باغات استان فراهم کرده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان گفت: هم‌ اینک در ۱۰۵ هزار هکتار باغات استان سیستان و بلوچستان افزون بر ۶۴۵ هزار تن انواع میوه‌ها تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می‌شود.

وی تصریح کرد: ۶۳ درصد باغات میوه سیستان و بلوچستان را نخلستان‌ با تولید سالیانه بیش از ۲۸۰ هزار تن انواع خرما به خود اختصاص داده که نقش مهمی در ایجاد اشتغال و درآمد در منطقه دارد.

شهرکی با اشاره به اینکه استان از نظر تولید میوه های گرمسیری یکی از استان های سرآمد کشور است و در حال حاضر حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ هکتار باغات میوه های گرمسیری دارد که سالیانه کشاورزان در این باغات افزون بر ۲۵۲ هزار تن انواع میوه های موز، گواوا، انبه، کنار، پاپایا، نارگیل، چیکو، تمبرهندی و... و. تولید و به بازار عرضه می کنند.

وی موز را از مهمترین محصولات گرمسیری سیستان و بلوچستان معرفی کرد و افزود: این میوه نسبت به سایر محصولات گرمسیری با بیش از هفت هزار هکتار بیشترین سطح زیرکشت را به خود اختصاص داده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان تاکید کرد: با مشارکت کشاورزان و بنگاه‌های اقتصادی سطح کشور در صدد افزایش سطح موزستان های جنوب استان می باشیم تا در آینده نزدیک کشور را از واردات موز بی نیاز کنیم.

شهرکی با برشمردن ظرفیت‌های کشاورزی و شرایط چهار فصل بودن آب و هوای منطقه اظهار داشت: با همت بهره برداران و سرمایه گذاران سیستان و بلوچستان نقش مهمی در ارتقای امنیت غذایی کشور ایفا خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: شکفتن گل های انبه در اسفندماه مناظر چشم نوازی برای گردشگران در ایام نوروز ایجاد خواهد کرد.

کد خبر: ۲۷۹٬۳۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha