۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۷
نفس بازارهای نوروزی چاق نشد| تخفیفانه ها معجزه می کند؟
بازار گزارش می دهد؛

نفس بازارهای نوروزی چاق نشد| تخفیفانه ها معجزه می کند؟

ساری- نفس سال های سال به شماره افتاد و با این حال هنوز نفس های بازار در روزهای پایانی چاق و گرم نشده است.

بازار؛ گروه استان ها: روزهای پایانی سال که همه کاسب ها و بازاریان به آن چشم دوخته بودند از راه رسید، بازار خلوت تر از کوچه ها و خیابان ها است و گویی خاک مرده در برخی از روز بازارها ریخته شده است.

بازارهای روزهای مازندران خلوت تر از فروشگاه های پوشاک و آجیل فروشی ها است،حال بازارهای نوروزی مازندران بدتر از حال کاسبان و مغازه دارها است و کسی از این وضعیت راضی نیست.

گرانی قیمت ها از یک سو و کاهش قدرت خرید مردم و جیب های خالی، انگیزه ها برای بازارگردی را کاهش داده است و آجیل های نوبرانه و نوروزی و پسته خندان و دیگر اجناس چشم انتظار مشریان هستند.

کاسب ها صندلی ها را جلوی مغازه ها گذاشتند و زیر نور بی رمق و زمستانه تابش خورشید، آفتاب می گیرند، بعضی ها هم منچ و شطرنچ بازی می کنند. می گویند: این است وضعیت بازار نوروزی.

برچسب های حراج و تخفیف های نوروزی نیز روی شیشه مغازه ها برجسته شده است. با این حال بازار دم عیدی شور و حال سابق را ندارد و بسیاری از مردم خریدهای شان را به وقت و ساعت پایانی سال موکول کرده اند تا شاید شاخ برخی قیمت ها باز هم شکسته شود.

در برخی از شهرها نمایشگاه فروش بهاره و صنایع دستی دایر شده است و مراکز عرضه میوه شب عید نیز در ۷۶ نقطه مازندران برپا شده است.

بازار آجیل کسادتر از دیگر روزها

پسته و آجیل که سال های اخیر از سفره های مردم کامل رخت بسته است، نرخ آن در مناطق مختلف مازندران بین ۴۵۰ هزار تومان تا ۸۰۰ هزار تومان عرضه می شود و یک کیلوگرم آجیل چهار مغز نسبتا خوب کیلویی ۶۵۰ هزار تومان به فروش می رود.

نفس بازارهای نوروزی چاق نشد| تخفیفانه ها معجزه می کند؟

اکبری فروشنده آجیل در مازندران می گوید: با آن که نرخ ها نسبت به طول سال افزوده نشد اما اقبال مردم برای خرید آجیل و پسته کم است و اگر هم خریدی صورت می گیرد در حد چند صدگرم و اندک است.

یک فروشنده: حال و روز بازار شب عید نباید این گونه باشد و با این حساب مغازه داران برای پاس کردن چک هایشان به مشکل برمی خورند

وی در گفت وگو با خبرنگار بازار با بیان این که فروشنده ها و مغازه داران نیز از وضعیت بازار رضایت ندارند، گفت: حال و روز بازار شب عید نباید این گونه باشد و با این حساب مغازه داران برای پاس کردن چک هایشان به مشکل برمی خورند.

بازار پوشاک به نسبت دیگر بازارها تاحدودی گرم است. داشتن بن تخفیف نوروزی بسیاری از مردم آمل را به فروشگاه در مرکز شهر رسانده است تا بتوانند با خرید اجناس از تخفیف چندصدهراز تومانی برخودار شوند.

به داخل فروشگاه می رویم و پوشاک مختلف از مانتو و کت شلوار اداری گرفته تا مجلس چیده شده است و مشتریانی که خود را به این فروشگاه رسانده اند تا اندکی ارزان تر بتوانند کفش و لباس عیدانه تهیه کنند.

بازار پوشاک با تخفیفانه گرم نشد

پوشاک موجود چندان چنگی به دل نمی زند اما به گفته برخی مشتریان باز هم غنیمت است و در این گرانی تهیه کت و شلوار با قیمت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان کمتر جایی پیدا می شود.

از بازار پوشاک به بازار میوه های عیدانه می رویم. سیب و پرتقال و کیوی. پرتقال مازندران در انبارها با قیمت بین هفت تا هشت هزار تومان به فروش می رسد و این محصولات باغی در سر وانت ها توسط فروشندگان دوره گرد تا ۱۵ هزار تومان و در مغازه های شهر و بازار روزها با قیمت ۳۵ هزار تومان فروخته می شود.

تعاون روستایی و جهاد کشاورزی مازندران نیز برای تنظیم بازار شب عید با راه اندازی غرفه های فروش، پرتقال را با قیمت ۱۶ هزار تومان به مردم عرضه می کند.

مدیر تعاون روستایی مازندران گفت: ۷۶ مرکز برای توزیع میوه شب عید در مناطق مختلف استان برپا شده است.

براساس تصمیم کارگروه راهبری تنظیم بازار توزیع میوه شب عید در سطح استان مازندران آغاز و ۷۶ مرکز جهت توزیع میوه شب عید از رامسر تا گلوگاه استان مازندران فعال شدند

احمد ایمانی در گفت وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: براساس تصمیم کارگروه راهبری تنظیم بازارا توزیع میوه شب عید در سطح استان مازندران آغاز و ۷۶ مرکز جهت توزیع میوه شب عید از رامسر تا گلوگاه استان مازندران فعال شدند.

نفس بازارهای نوروزی چاق نشد| تخفیفانه ها معجزه می کند؟

وی افزود: با توجه به ماه مبارک رمضان خرما نیز در سطح استان درحال توزیع است.

وی ادامه داد: طبق تصمیم کارگروه راهبری تنظیم بازار قیمت پرتقال ۱۵هزار تومان، سیب ۳۵هزار تومان و خرما ۱۰۰هزار تومان اعلام شده است.

ایمانی از توزیع ۴۵۰ تن سیب و پرتقال ویژه شب عید در مناطق مختلف استان خبر داد و گفت: همچنین بخشی از محصول مرکبات استان نیز برای تنظیم بازار به استان های دیگر کشور ارسال شده است.

در آستانه نوروز پای ماهی جنوب به بازار مازندران هم باز شد و قیمت ماهی سفید به مرز ۴۰۰ هزار تومان و هر کیلوگرم گوشت نیز به ۶۰۰ هزار تومان رسیده است. اسفندماه ماه سفید در بازارهای مازندران محسوب می شود، هرگونه گونه های نادر نظیر آزاد هم در سبد برخی صیادان دیده می شود و یک قطعه ماهی ۱۳ کیلویی آزاد در بازا فریدونکنار تا ۵۱ میلیون تومان هم چوب خورده است.

بازار اجناس و کالاهای دیگر در مازندران آن گونه که باید شب عیدی و گرم نیست و همه امید بازاریان به چند ساعت باقیمانده تا سال جدید است.

کد خبر: ۲۷۸٬۷۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha