۲۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۶
مردم زیر بار گرانی‌های کمر شکن| تورم دامن سفره افطار را هم گرفت
بازار گزارش می‌دهد؛

مردم زیر بار گرانی‌های کمر شکن| تورم دامن سفره افطار را هم گرفت

قم- با توجه به تقارن نوروز و ماه مبارک رمضان مردم از تورم و افزایش قیمت نجومی کالاهای مورد نیاز شب عید و سفره افطار در رنجند و کمر دهک‌های پایین جامعه شکسته شد.

هیفاء پردل؛ بازار: طبق سنت دیرینه‌ای که ما ایرانیان داریم برای خرید مایحتاج شب عید از چند روز مانده به آغاز سال و یا حتی یک ماه مانده به عید به تکاپو برای خرید بازارها را زیر و رو می‌کنیم، حال از میوه و آجیل و شیرینی شب عید گرفته تا پوشاک و کیف و کفش و دیگر نیازهای عید بهانه‌ای است که بازارها شلوغ و مردم برای تدارک نوروز خرید کنند.

امسال عید نوروز با ماه مبارک رمضان ماه مهانی خدا تقارن یافته و آمادگی برای این ماه عزیز کالاهای اساسی خاص خود را می‌طلبد؛ اما مردم امسال از تورم و گرانی کالاهای شب عید و سفره افطار حتی سفره ساده آن در رنج هستند، کالاهایی که طی این مدت به صورت نجومی افزایش یافته‌اند.

با گشت‌وگذاری در بازارهای مختلف شهر قم از میادین میوه و تره بار گرفته تا فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مغازه‌های پوشاک و کیف و کفش برای نوروز انگار همه با هم تبانی کرده تا کمر دهک‌های متوسط و پایین جامعه را با گرانی‌های بی‌سابقه خود بشکنند، قیمت هر کالایی که بررسی می‌شود نسبت به سال گذشته که هیچ نسبت به چند روز گذشته هم بالاتر رفته است؛ باید از مسئولان و دست اندرکاران تنظیم بازار پرسید با این حقوق‌های ناچیزی که اقشار مختلف جامعه دریافت می‌کنند چگونه باید هم برای شب عید و هم برای یک سفره افطار معنوی ساده خرید کنند؟

طبق گزارش‌های میدانی خبرنگار بازار امسال قیمت کالاهای اساسی مورد نیاز خرید عید و ماه مبارک رمضان در قم با افزایش چشمگیری روبرو بوده است این در حالی است از مهم‌ترین سنت‌های خوب ما ایرانیان هم برای عید و هم ماه مبارک رمضان صله رحم و افطاری دادن است. حال با این تورم و گرانی بازار یک خانواده با سطح متوسط اگر سفره ساده افطار را برپا و خرید بسیار اندکی برای شب عید را انجام دهد کار بزرگی کرده است.

مردم زیر بار گرانی‌های کمر شکن| تورم دامن سفره افطار را هم گرفت

گلایه مردم از گرانی کالاهای ویژه ماه مبارک رمضان

نامش علی بی‌طرفان و بازنشسته است. دو فرزند بزرگ او ازدواج کردند و ۳ فرزند دانشجو در خانه دارد. او در گفت‌وگو با خبرنگار بازار می‌گوید: ماه مبارک رمضان از ماه‌های معنوی ما ایرانیان است و طبق سنتی که داریم باید یک افطاری ساده‌ای در هر یک از شب‌های ماه مبارک رمضان داشته باشیم؛ اما با این گرانی‌ها مگر می‌شود افطاری داد. سفره افطار خانواده خود را هم نمی‌توانیم تأمین کنیم.

طبق گزارش‌های میدانی خبرنگار بازار امسال قیمت کالاهای اساسی مورد نیاز خرید عید و ماه مبارک رمضان در قم با افزایش چشمگیری روبرو بوده است

به گفته این شهروند قمی؛ باید از مسئولان عزیز پرسید با این حقوق بازنشستگی یک خانواده چگونه می‌تواند از پس این گرانی برآید. خرما، برنج و شکر و گوشت جزو لاینفک سفره افطار است اما با این حقوق‌های ناچیز آدم حتی جلوی خانواده خود شرمنده می‌شود چه برسد که بخواهد افطاری دهد در حالی که افطاری جزو سنت‌های دینی و فرهنگی ما ایرانیان است.


دو ماهی است که مصرف گوشت از سبد غذایی ما حذف شده است

یک بانوی قمی که سرپرست خانواده ۵ نفره است نیز بیان می‌کند: با توجه به قیمت بالای گوشت قرمز که بین ۵۰۰ ت ۷۰۰ هزار تومان است یکی دو ماه یا حتی بیشتر است که این کالا از سبد غذایی ما حذف شده است. افرادی که حقوق بسیار کمی دارند چگونه می‌توانند گوشت قرمز برای خانواده خود خریداری کنند؟ بسیاری از غذاها را بدون گوشت نمی‌توان پخت که باید از سفره‌ها حذف شود. در ماه مبارک رمضان یک روزه‌دار باید تغذیه مناسبی داشته باشد که با این گرانی اگر بتواند سفره افطار ساده‌ای برپا کند هنر کرده است.

وی می‌افزاید: کاش فقط گوشت قرمز بود، لبنیات انگار مانند ارز بالا می‌رود هر روز یک قیمت دارد از ماست و شیر گرفته تا پنیر این اقلام کم‌ترین نیاز یک روزه‌دار است. چرا نظارتی بر بازار و قیمت‌ها نمی‌شود؟ مسئولان ادعا می‌کنند کنترل بازار در دست آنها است مرغ هم همین حکایت را دارد قصه برنج را نگویم که حتی پاکستانی آن بین ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان متغیر است چه برسد به برنج ایرانی که توان خرید آن را نداریم.

مردم زیر بار گرانی‌های کمر شکن| تورم دامن سفره افطار را هم گرفت

بازار شب عید کمر ما را شکست

یک بازنشسته فرهنگی که ۱۲ سال پیش بازنشسته شده است نیز به خبرنگار بازار می‌گوید: امسال قیمت بسیاری از کالاهای اساسی شب عید سر به فلک کشیده است برخی خانواده‌ها قدرت خرید کفش برای کودک خردسال خود را ندارند در حالی که قشنگی عید به همین کفش و لباس نو برای کودکان خلاصه می‌شود و سنت دیرینه ما نو کردن لباس برای استقبال از عید است. امیدوارم هیچ پدری در این ایام شرمنده خانواده خود نشود.

با عیدی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی من و دیگر بازنشستگان چقدر از هزینه‌های نوروز مانند آجیل، شیرینی، برنج، گوشت مرغ و گوشت قرمز را پوشش می‌دهد؟

علی میرباقریان با گلایه شدید از وزیر کار و هیئت دولت می‌گوید: با عیدی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی من و دیگر بازنشستگان چقدر از هزینه‌های نوروز مانند آجیل، شیرینی، برنج، گوشت مرغ و گوشت قرمز را پوشش می‌دهد؟ درنهایت مجبور هستیم که به حداقل‌ها اکتفا کنیم تا آبرویمان نزد فرزندان و عروس و داماد حفظ شود.

برای بررسی نحوه نظارت بر عملکرد و بازرسی از بازار شب عید و ماه مبارک رمضان با دستگاه‌های مرتبط تماس ولی پاسخ قانع کننده‌ای دریافت نکردیم.

مردم زیر بار گرانی‌های کمر شکن| تورم دامن سفره افطار را هم گرفت

نظارت بر کالاهای اساسی ماه مبارک رمضان و شب عید

تقی حسام، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به اجرای طرح نظارتی ویژه ماه مبارک رمضان و سال نو در استان قم اظهار داشت: این طرح با هدف ایجاد ثبات در بازار در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان اجرا می‌شود طرح نظارت بر قیمت کالاها ویژه ماه مبارک رمضان و سال نو که از روز سه‌شنبه ۱۵ اسفند آغازشده و تا ۲۱ فروردین ادامه خواهد داشت.

به گفته وی، به لحاظ اهمیت طرح، تعامل، همکاری و تسهیل در همه امور با تمام قوا و همه امکانات امسال بنا داریم برای ایجاد ثبات در بازار در کنار نهادهای مختلفی که برای نظارت، بازرسی و کشف تخلف وجود دارد به نظارت در بازار کمک کنیم.

مدیرکل تعزیرات حکومتی قم هدف از اجرای این طرح را با محوریت تعزیرات حکومتی با رویکرد مطالبه‌گرانه و پیشگیرانه در حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان عنوان و بیان می‌کند: در صورت مشاهده هرگونه تخلف نسبت به تشکیل پرونده اقدام و برای رسیدگی به اداره کل تعزیرات حکومتی ارسال می‌شود و در صورت مشاهده شهروندان قمی هرگونه تخلف صنفی می‌توانند با سامانه ۱۳۵ تماس و شکایت خود در مورد تخلف اصناف را به‌صورت رایگان ثبت کنند.

کد خبر: ۲۷۸٬۶۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha