برای توسعه انرژی تجدیدپذیر، از ظرفیت های بین المللی استفاده شود
در نشست کمیسیون انرژی اتاق ایران مطرح شد

برای توسعه انرژی تجدیدپذیر، از ظرفیت های بین المللی استفاده شود

در نشست کمیسیون انرژی اتاق ایران اعلام شد: به واسطه اینکه انرژی‌های تجدیدپذیر مشمول تحریم نیست، ایران می‌تواند با برنامه‌ریزی درست از ظرفیت سرمایه‌گذار خارجی استفاده کند.

به گزارش بازار، در نشست کمیسیون انرژی اتاق ایران که با حضور نماینده اتاق‌های مشترک برگزار شد، درباره ناترازی انرژی در تابستان و زمستان و ظرفیت بازارهای کشورهای هدف گفت‌وگو شد.

در حوزه انرژی مشکل اصلی در فصل تابستان، قطعی برق و در فصل زمستان ناترازی برق و گاز است که این مسئله بر حیات صنعت کشور تاثیرگذار است و صنعت را با بحران جدی مواجه کرده است. در این نشست عنوان شد که برای حل مسئله ناترازی انرژی باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده شود.

آرش نجفی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران گفت: دولت و مدیریت دولتی به‌تنهایی نمی‌تواند در تراز کردن انرژی موفق شود و باید به سمت بخش خصوصی بیاید؛ اگرچه هر روز سهم بخش خصوصی در اقتصاد کمتر می‌شود.

نجفی تصریح کرد: این بخش خصوصی است که اقتصاد کشور را راهبری می‌کند. در این مسیر باید از تمام ظرفیت‌ها در حوزه انرژی تجدیپذیر، بهینه سازی، کربن زدایی، و حفاظت از محیط زیست استفاده کرد. از طرفی این حوزه توسط هیچ کشوری به دلیل تحریم‌های ظالمانه تهدید نمی‌شود و ما می‌توانیم فرایند موثری در روابط بین‌المللی ایجاد کنیم.

او ادامه داد: صادرات برق به کشورهای مجاور از طریق تجدیدپذیرها ایجاد شده است و شرکت‌های ایرانی و کشورهای دیگر می‌توانند در بازار ایران رد طول هشت ماه سال حضور داشته باشند و از این مزیت بهره برند. در آن چهار ماه هم وزارت نیرو می‌خواهد برق تولید شده توسط تجدیدپذیرها را با قیمت مناسب خریداری کند.

داوود مددی گفت: در حال حاضر سهم انرژی تجدیدپذیر در سبد انرژی کشور یک درصد است و این دولت است که باید بتواند این حوزه را به ۱۰ درصد برساند. این حوزه از انرژی در حفظ محیط زیست و کربن زدایی تأثیر بالایی دارد.

در ادامه عنوان شد که باید با کربن زدایی برای کاپ ۲۹ باید هدف‌گذاری کرد. در خردادماه سال آینده انجمن تجدیدپذیر ایران کنفرانسی برگزار خواهند کرد که مقدمه حضور ایران در کاپ ۲۹ خواهد بود.

در این نشست مسلم موسوی درچه، رئیس انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران درباره بازار انرژی‌های تجدپذیر گفت. در موقع ناترازی انرژی توجه به بهینه‌سازی انرژی و انرژی‌های تجدیدپذیر الزامی است. باید هم به حوزه مصرف بهینه شود و تولید انرژی‌های پاک.

موسوی درچه گفت: در اجلاس کاپ ۲۸ گفته شود که باید برای کاهش گاز گلخانه‌ای انرژی‌های فسیلی را بهینه مصرف کرد. رفتن به سمت نیروگاه‌های فسیلی به ناترازی گاز دامن می‌زند. از طرفی مهم‌ترین راهکار توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و مصرف بهینه و بالا بردن بهره‌وری است.

او ادامه داد: از طرف هدف‌گذاری دولت برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر ۱۰ هزار مگاوات است. دولت ابزارهای مختلفی را برای توسعه بازار تجدیدپذیر توسعه می‌دهد. مثلاً برای نیروگاه زیر یک مگاوات خرید تضمینی خواهد داشت. یا مناقصات جدیدی هم برای رفع پیک انرژی برگزار کرده است. در این مسیر بورس انرژی هم جذابیتی به این حوزه داده است. الحاقیه مناقصات ماده ۱۲ منتشرشده و صنایع بزرگ هم در حوزه تجدیدپذیرها وارد شده و شورای اقتصاد هم در حوزه نیروگاه بادی مجوز صادر کرده است. برای همین باید در این مسیر از تمام ظرفیت‌ها بهره برد.

به گفته موسوی درچه حدود ۵ الی ۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری لازم است و این حجم از سرمایه به‌تنهایی از محل بخش خصوصی و خصولتی تأمین نخواهد شد و به سرمایه‌گذاری نیاز است.

در ادامه این نشست تاکید شد که انرژی تجدید پذیر از محل تحریم خارج است و می‌توان در شهرک‌های خورشیدی، مناطق آزاد جذب سرمایه کرد. ما باید تا می‌توانیم جذب سرمایه‌گذار خارجی داشته باشیم.

در ادامه گفته شد: شرکت‌های ایرانی از حضور در بازارهای بین‌المللی غافل هستند. کشورهایی مثل عربستان، عمان، افغانستان و غیره علاقه‌مند به تعامل با بخش خصوصی ایران در حوزه تجدیدپذیر و فنی و مهندسی هستند. باید بتوانیم با جلسات B ۲ B ارتباط بین شرکت‌های ایرانی و خارجی را بیشتر کنیم تا بازار ایران به کشور هدف معرفی شود و برعکس شناخت خوبی از بازار کشور هدف داشته باشیم.

نجفی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران هم تصریح کرد: دولت نگران ورود ارزهای خارج از کشور به داخل است که ورود ارز به این شکل به تلاطم بازار دامن می‌زند. اما ما باید کالای وارد شده و شرایط آن را برای دولت تبیین کنیم تا قابل دفاع باشد. در این صورت دولت با آن موافقت می‌کند. با توجه به تلاش دولت برای تأمین برق در ۸ ماه سال و صادرات آن می‌توان این ایده را پیش برد.

در ادامه علی شمس اردکانی هم گفت: عدم تراز انرژی مسئله عام است و بروکراسی این حوزه مانع از دید جامع به این حوزه که هم مشمول برق، گاز و صنعت می‌شود. البته این مشکل در دنیا هم وجود دارد ولی کشورهای دیگر ناترازی انرژی را با توجه به اقتصاد انرژی و بازار انرژی حل می‌کنند. در ایران هم دولت به حل مسئله ناترازی انرژی توجه دارد ولی در طرح دولتی مسائلی وجود دارد که خود مانع کار است و باید این موارد حل شود.

او ادامه داد: مثلاً در طرح دولت به نیروگاه انرژی تجدیدپذیر در ماهشهر و طبس اشاره دارد درحالی‌که جایگذاری این‌گونه برای نیروگاه‌ها نادرست است. مثلاً ارتفاعات اراک بهترین جایگاه است. این قبیل موانع باعث شده سرمایه‌گذاری دشوار شود. گرمای محیط و ارتفاعات و فاصله از دریا باید در این جایگذاری‌ها موردتوجه باشد وگرنه سرمایه‌گذاری‌ها با نادیده گرفتن این عوامل به مانع برمی‌خورند.

او تاکید کرد: ایران بهترین جا برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر است ولی باید به تعهدات فیپا عمل کرد؛ به تاکیدهای علمی توجه شود و باید در این حوزه به تعادل بازار توجه شود و این تاکید پرفسور داگلاس نورث نوبلی است. اقتصاد ایران را بروکرات‌ها خراب کرده است و باید اصلاح از این حوزه شروع شود. سرمایه‌گذاری خارجی بهترین مسیر برای توسعه اقتصادی است اما باید جایابی به دقت صورت گیرد تا سرمایه‌گذاری‌ها به بن بست و شکست ختم نشود وگرنه طرح دولت از همان ابتدا شکست خواهد خورد.

در ادامه این نشست بهنام ترکاشوند هم گفت: دولت هزینه تحقیق و تفحص ندارد؛ باید سرمایه‌گذار این جایابی دقیق را انجام دهد. شرکت‌های آلمانی در حال حاضر وقت کافی ندارد که با بروکراسی ایران، برای جایابی درست مطالعه هم انجام دهند.

همچنین در این نشست عنوان شد که باید با کربن زدایی مسیر مصرف بهینه و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر را پیش برد و این بهترین راه است.

در ادامه محمود کریمی، عضو هیات مدیره انجمن ساتکا(انجمن سازندگان و تأمین کنندگان از ظرفیت‌های این انجمن گفت. او بعداً پرسید که ۱۰ هزار مگاوات چگونه اجرایی خواهد شد؟ آیا کشور زیرساخت لازم را دارد؟ تجهیزات لازم چطور؟ باید ساختار لازم برای سرمایه‌گذاری موجود باشد؟ خروجی کسانی که تابه حال می‌خواستند در ایران سرمایه‌گذاری کنند، چه بوده است؟ گزارش کریمی پاسخی به این پرسشها بود.

نجفی بعد از ارائه این گزارش از بستر اقتصادی انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور گفت. از ۲۰۳۰ ناترازی انرژی در کشور شروع می‌شود. کشور در شرایط دشواری است و باید فرصت سرمایه‌گذاری در این حوزه فراهم شود. باید همه تشکلهای حول محور اتاق ایران باهم همیاری کنند تا تراز انرژی در کشور رخ دهد.

بعد از آن کاظم کاشفی از بازار کربن در انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: ما یکسری فرصت‌هایی داریم که باید آنها را شناخت. ۱۷۰ نوع گواهی کربن داریم در ۸ گروه و دسته. در کشور ظرفیت‌های بالایی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر خورشیدی و بادی است. ما در بازار کاهش کربن می‌توانیم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

به گفته کاشفی بازار کربن فرصتی برای سرمایه‌گذاران است که باید از آن استفاده شود و باید این ظرفیت‌ها را معرفی کرد.

افشار امیری نماینده معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه هم در ادامه گفت: ما آمادگی هر گونه همکاری را با بخش خصوصی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر و روابط اقتصادی با کشورها در این زمینه داریم و با تعامل با بخش خصوصی می‌تواند زا ظرفیت‌ها بهره برد.

کد خبر: ۲۷۸٬۵۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha