۲۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵
پتروشیمی کف در معرض انحلال قرار گرفت
تحلیل بنیادی سهام شکف

پتروشیمی کف در معرض انحلال قرار گرفت

انباشـــت بدهی های بانکی ایجاد شـــده و عدم رعایـــت الزامـــات بـــا نرخ هـــای غیرقانونـــی توســـط مدیـــران وقت، شرکت را ورشکسته کرد.

هادی بهرامی؛ بازار: صنایع شیمیایی مواد شیمیایی مورد نیاز دیگر صنایع را برای تولید بیش از ۷۰ هزار محصول، از طریق تبدیل مواد خام به مواد مورد نیاز، تأمین میکنند. اسید سولفوریک، اتیلن، هیدروکسید سدیم، پروپیلن و نیتروژن از پرمصرف‌ ترین مواد شیمیایی در جهان هستند. مقدار سود آوری محصولات پتروشیمی بسیار بیشتر از فروش نفت خام است و یکی از بخش هایی که ارزآوری خوبی برای ایران در زمان تحریم ها داشت، فروش تولیدات مجتمع های پتروشیمی بود. در ادامه به تحلیل بنیادی شرکت ورشکسته پتروشیمی کف با لقب داروگر خواهیم پرداخت که عملکرد همه جانبه شرکت به صورت کاملا شفاف بررسی خواهد شد.


معرفی و جایگاه شرکت
شرکت در سال ۱۳۰۷ با نام کارخانه صابون سازی داروگر به عنوان اولین کارخانه صابون سازی و لوازم آرایشی آغاز به فعالیت نمود که در اسفند ماه ۱۳۶۸ در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد و سهام آن مورد معامله قرار گرفت. شرکت در زمینه تهیه، ساخت و فروش انواع صابون، مواد شوینده و سایر لوازم آرایشی و بهداشتی و انجام سایر کارهای تولیدی فعالیت میکند؛ البته بهتر است بگوییم فعالیت میکرد! شرکت البرزشیمی رازی با مالکیت ۴۱.۵ میلون سهم و با ۱۶.۶ درصد بزرگ ترین سهامداران پیتروشیمی کف است. پس از آن، جهان شیمی آریا با مالکیت ۳۵ میلیون سهم و با ۱۴ درصد دومین سهامدار بزرگ شرکت میباشد که در رده سوم شرکت سرمایه گذاری کیوان تجارت آروبا با مالکیت ۲۱ میلیون سهم قرار دارد. ارزش بازار سهام پترول در بورس، مبلغ ۵۵۲ میلیارد تومان میباشد که در حال حاضر ۷۴ میلیون تومان ارزش معاملات دارد.


تحلیل صورت سود و زیان
براساس گزارش حسابرسی، برخالف استاندارد های حســـابداری، علیرغم تعلـــق بیـــش از ۸۱ درصـــد ســـهام شـــرکت صنایـــع بســـته بندی البـــرز و ۹۹ درصـــد ســـهام شـــرکت تجـــاری پایـــور ایران بـــه واحد مورد رســـیدگی، اقلام صورتهـــای مالـــی مذکـــور و نتایـــج عملکـــرد آنهـــا در صورتهای مالـــی تلفیقـــی گـــروه تنظیم نشـــده اســـت. اطلاعات جدیدی از وضعیت مالی این شرکت حتی در کدال هم منتشر نشده که بسیار تعجب آور است!
جمع درآمد های شرکت در سال ۱۴۰۰، مبلغ ۴.۶ میلیارد تومان شده است که ۵۹۰ میلیون تومان از آن صرف بهای تمام شده کالای به فروش رسیده شده و هزینه های اداری نیز به مبلغ ۳.۹ میلیارد تومان بوده است. جمع درآمد های شرکت ۵۳ درصد و هزینه مستقیم مواد ۹۲ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. زیان خالص شرکت به مبلغ ۷۱ میلیارد تومان میباشد که نسبت به سال گذشته ۱۶ درصد افزایش یافته است و نشانگر نرخ رشد متوالی زیان شرکت میباشد. زیان انباشته به مبلغ ۶۴۶ میلیارد تومان میباشد که نشانگر از وضعیت بحرانی و در معرض انحلال شرکت است.

اطلاعات جدیدی از وضعیت مالی این شرکت حتی در کدال هم منتشر نشده که بسیار تعجب آور است! زیان انباشته به مبلغ ۶۴۶ میلیارد تومان میباشد که نشانگر از وضعیت بحرانی و در معرض انحلال شرکت است. مســـأله قابـــل توجـــه دیگر، انباشـــت بدهی های بانکی ایجاد شـــده در زمان مدیریـــت ســـابق اســـت؛ بدهی هایی کـــه غالبـــا بدون رعایـــت الزامـــات و توســـط مدیـــران وقت اخذ شـــده و به همیـــن جهـــت به صـــورت غیرعـــادی متورم شـــده اســـت.


نسبت قیمت به درآمد
شکف در پایان سال ۱۴۰۰ به ازای هر سهم منفی ۲۸۳ تومان زیان خالص را برای سهام داران به همراه داشته است که پی بر ای سالانه آن را نیز در سال جاری منفی ۷.۸ کرده است. زیان خالص شرکت به ازای هر سهم در سال ۱۳۹۸ مبلغ منفی ۲۸۴ تومان، در سال ۱۳۹۹ مبلغ منفی ۲۴۴ تومان و در سال ۱۴۰۰ مبلغ منفی ۲۸۳ تومان است. در تحلیل بنیادی و فرایند ارزشگذاری سهام، متریک ها و نرخ های بسیاری وجود دارد که نوشتن تمامی آنها خارج از حوصله مخاطبان است؛ پس سعی بر آن بوده است که خلاصه تحلیل های مهم و نتیجه گیری ها نوشته شود و چون صورت های مالی جدیدی از شرکت در دسترس نیست و فعالیت شرکت متوقف شده است، میتوان زیان خالص را صرفا از طریق شاخص سازی نرخ رشد سالانه پیش بینی کرد؛ گرچه در نهایت ورشکستگی و زیان سنگین شرکت برای سهامداران توجیه نخواهد شد. با در نظر گرفتن ۳۰ درصد نرخ افزایش حقوق و دستمزد و بیش از ۸۰ درصد تورم در سال ۱۴۰۲ و همچنین میانگین دلار ۶۰ هزار تومانی در این سال، EPS فوروارد در تحلیل بنیادی سهم شکف ۶۴۰ تومان و پی بر ای فوروارد نیز منفی ۳.۴ برآورد می شود.


چه اتفاقی برای پتروشیمی کف افتاد؟
براســـاس اظهارات ســـال های گذشته مدیران شکف، برخی محدودیت ها باعث شـــد تا این شـــرکت حتی نتواند حساب بانکی داشته باشد و اعتبارات مورد نیـــاز خـــود را از سیســـتم بانکـــی تأمین کند. مســـأله قابـــل توجـــه دیگر، انباشـــت بدهی های بانکی ایجاد شـــده در زمان مدیریـــت ســـابق اســـت؛ بدهی هایی کـــه غالبـــا بدون رعایـــت الزامـــات کـــه غالبـــا بانـــک مرکزی و مصوبات شـــورای پول و اعتبـــار و بـــا نرخ هـــای غیرقانونـــی توســـط مدیـــران وقت اخذ شـــده و به همیـــن جهـــت به صـــورت غیرعـــادی متورم شـــده اســـت. دریافت وام هم شرایطی دارد و نباید اینطور باشد که شرکت ها بدون هیچ برنامه و بودجه بندی به صورت مکرر وام دریافت کرده و در مسیر علایق و سلایق خرج شود.

با در نظر گرفتن ۳۰ درصد نرخ افزایش حقوق و دستمزد و بیش از ۸۰ درصد تورم در سال ۱۴۰۲ و همچنین میانگین دلار ۶۰ هزار تومانی در این سال، EPS فوروارد در تحلیل بنیادی سهم شکف ۶۴۰ تومان و پی بر ای فوروارد نیز منفی ۳.۴ برآورد میشود. جای تاسف دارد که شرکت را با تمام موقعیت هایش به بهانه تسهیلات و بدهی های بانکی رها کرده اند و هیچ گزارش مالی جدیدی هم جهت اطلاع سهامدار منتشر نمیکنند.


حرف آخر
بدون شک صنایع شیمیایی برای اقتصاد همه کشورها اهمیت فوق ‌العاده‌ای دارند؛ بخصوص در ایران که ایران را از خام فروشی نجات میدهد و به سودسازی بیشتر از طریق فرآوری و پالایش کمک شایانی میکند. شرکت های ورشکسته بورسی کم نبودند؛ اما برای شرکت پتروشیمی که جذب سرمایه سنگین از سهامداران مظلوم انجام میدهد، هیچ سودی نصیب آنها نمیشود بلکه ضرر هم میکنند و هیچ صورت مالی جدیدی هم منتشر نمیکند جای تعجب و حتی ناراحتی دارد. جای تاسف دارد که شرکت را با تمام موقعیت هایش به بهانه تسهیلات و بدهی های بانکی رها کرده اند و هیچ گزارش مالی جدیدی هم جهت اطلاع سهامدار منتشر نمی کنند.

کد خبر: ۲۷۸٬۴۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha