۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۹
طرح های حمایتی فرزند اوری برای دانشجویان| مرخصی دانشجویان باردار چگونه است؟
ستاد ملی دومین جایزه جوانی جمعیت تشریح کرد

طرح های حمایتی فرزند اوری برای دانشجویان| مرخصی دانشجویان باردار چگونه است؟

نشست خبری ستاد ملی دومین جایزه جوانی جمعیت درحالی برگزار شد که دبیر رویداد از جایزه پنج سکه‌ای برای خانواده‌ها، نخبگان، موسسات، نهادها و ارگان‌های دولتی و خصوصی خبر داد.

به گزارش بازار، نشست خبری رویداد دومین جایزه ملی جوانی جمعیت با حضور شکیبا محبی تبار دبیر جایزه جوانی جمعیت، جلال غفاری، دبیر رویداد و اصحاب رسانه، عصر بیست و دوم اسفند ماه در ساختمان کوثر ریاست جمهوری برگزار شد که در ان ضمن تشریح بخش های مختلف جایزه مای جوانی ازدستور کار قرار گرفتن طرح ها و برنامه های حمایتی برای مادران دانشجو خبردادند.

در ابتدای نشست محبی تبار دبیر رویداد با اشاره به اهمیت ثروت آفرینی در جامعه گفت: ما نیاز به جمعیت جوان ثروت آفرین و با دانش در جامعه هستیم و به عبارتی دو بال سیاست گذاری هر جامعه ای ثروت افرینی و جمعیت آن است، این را رهبر انقلاب و رییس جمهور هم بدان تأکید دارند.

محمودی رییس موسسه تحقیقات جمعیت وزارت علوم و دبیر علمی رویداد با اشاره به نرخ باروری و وضعیت آتی سالمندی در کشور گفت: علت اصلی تصویب قانون جمعیت کاهش نرخ باوروی است و همین روی اقتصاد کشور تاثیر می‌گذارد. اینکه در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در ماده ۱۹ اعطای جایزه به برترین‌ها و برگزیدگان اعم از افراد و دستگاه‌ها برای نیل به قانون در نظر گرفته شده، یکی از نکات مهمش این است که ما نیاز به تبیین ازدواج و فرزنداوری داریم و یکی از این اتفاقات می‌تواند اعطای جایزه باشد.

وی با بیان اینکه تلاش کردند دنبال معیارها، شاخص‌ها و سنجه‌هایی بروند که قابلیت اندازه گیری داشته باشد، توضیح داد: انتخاب بهترین رسانه، خانواده، دستگاه اجرایی، مدیران و نخبگان و موسسات خصوصی در دستور کار ما است و لذا هفت گروه تشکیل دادیم و هر گروه سه عضو دارد و بنابراین در این جایزه از این گروه‌ها و افراد تقدیر خواهد شد.
محمودی با توضیح شیوه محاسبه ارزیابی بخش‌های مختلف مثل خانواده، رسانه، سازمان‌های مردم نهاد، موسسات خصوصی، دستگاه‌های اجرایی، مدیران و نخبگان اظهار داشت: طبق گفته تحقیقات و سازمان بهداشت جهانی ۳۳۳ درصد جمعیت ایران در ۳۵سال اینده سالخورده خواهند بود؛
وی با بیان این که در زمان حاضر ۳۰ درصد جمعیت ژاپن سالخورده است، گفت: اگر سیاست فرزندآوری ما موفق شود باز ۲۸درصد جمعیت ما سالخورده هستند.
غفاری اظهار داشت: ما امروز آغاز رویداد را داریم و این مصادف با اولین روز ماه رمضان را با شروع دریافت آثار به فال نیک‌ میگیریم، سایت جشنواره اغاز بکار کرده و اثار و فعالیت ها ثبت می شود و فراخوان هم امروز روی سایت قرار خواهد گرفت. ما تا نیمه اردیبهشت ماه اثار را دریافت میکنیم و بعد داوری ها شروع می شود و ما هفته اخر اردیبهشت رویداد جایزه را خواهیم داشت و در هفته ملی جمعیت یک حرکت ملی و گسترده خواهیم داشت.
در بخش دوم نشست، پوستر رویداد توسط مادر شهیدان نورمحمدی (مادر پنج فرزند شهید) رونمایی شد.
طرح های تشویقی برای دانشجویان
محمودی در بخش پرسش و پاسخ با تاکید بر اهمیت راه اندازی خوابگاه‌های دانشجویی که چند سالی بود ساخته و مرمت نشده بود، گفت: ماده هفت قانون الان تصریح دارد به ساخت خوابگاه و الان کلنگ ساخت هزار و هفت خوابگاه زده شده و اخیرا میزان خوابگاه ها به ۳۷۰۰خوابگاه رسیده است و طبق قول وزیر هدف گذاری برای ۵۰هزار خوابگاه است.
وی درباره اهمیت توجه به اجاره ودیعه مسکن گفت: این ودیعه می تواند کمکی برای دانشجویان به ویژه در شهرهای بزرگ باشد.
سپس کتابچی معاون برنامه ریزی پایش و ارزیابی عملکرد ستاد ملی جمعیت نیز در این زمینه گفت: طبق مواد ۲۶و ۲۷ هر خانم دانشجوی باردار شش ماه یا یک ترم تحصیلی مرخصی پیش از تولد و چهار ترم پس از تولد نوازدش می تواند داشته باشد. برای کسانی که نمیخواهند مرخصی بگیرند تا فرزند سه سال، هم کلاس مجازی تئوری بدون مانع است.
همچنین امتیازات دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی برای طرح کادر و کاهش شیفت شب هم در نظر گرفته شده است.
غفاری در پاسخ به سوال دیگری درباره مبلغ جوایز گفت: هنوز عدد جوایز دقیق مشخص نیست اما احتمالا برای بیست وپنج برگزیده تا پنج سکه خواهد بود، بودجه هم قرار است با حمایت دستگاه ها تدارک دیده شود و امیدواریم رقم خوبی باشد. در ادامه محبی تبار در بخش پایانی صحبت هایش گفت:سال گذشته بودجه جمعیت محقق نشد اما با تلاش هایی که داشتیم سعی شد شناسه ستاد ملی جمعیت ثبت شود تا بودجه به ستاد برسد. دیگر فعالیت مهم ما ثبت نام بیمه مادران روستایی بالای سه فرزند بود که الان در حال انجام است، همچنین خرید سهام نوزاد در بورس محقق شد.
کد خبر: ۲۷۸٬۳۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha