۲۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۱
بورس فلزات؛ دستگاهی شفاف برای گرانتر سازی از قیمت های جهانی!
مواد در بورس دو برابر قیمت پایه عرضه می شود

بورس فلزات؛ دستگاهی شفاف برای گرانتر سازی از قیمت های جهانی!

صنعتگران نسبت به شفاف نبودن بورس فلزات منتقد هستند و می گویند کالاها در بورس از قیمت پایه ای که کارخانه اعلام می کند بالاتر است و به این ترتیب گاهی کالاها را گرانتر از بازارهای جهانی خریداری می کنیم.

بازار؛ گروه صنعت: صنایع مختلف در کشور در حالی با مسائل مختلف مواجه هستند که بسیاری از آنها که عمدتا انواع ورق های آهنی و آهن آلات ماده اولیه مصرفی شان است باید این مواد را از بورس فلزات تهیه کنند. این در حالی است که بورس فلزات از نگاه این خریداران چندان صادق و شفاف نیست و همین امر موجب ایجاد رانت هایی در این حوزه نیز شده است.

بورس فلزات شفاف نیست

ابراهیم بهرام زاده از صنعتگران حوزه ماشین الات کشاورزی در گفتگو با بازار گفت: قطعا در بورس، اطلاعات سری نباید وجود نداشته باشد اما می بینیم که وجود دارد؛ یعنی بر فرض باید به طور شفاف اعلام شود که بر فرض عرضه فلان مقطع فلزی در فلان تاریخ هست یا نیست، چه زمانی خرید کنید و غیره. چون غالبا تحویل کالا در بورس معمولا چندین ماه بعد از ثبت و نهایی کردن خرید در بورس انجام می شود و لذا همیشه شرایط خرید ندارد و باید اطلاعات دقیق در مورد زمان های عرضه و دیگر اطلاعات لازم ارائه شود.

از سوی دیگر یک فعال صنعت لوازم خانگی که نخواست نام وی فاش شود در رابطه با بورس فلزات و مسائل پیرامون آن که برای صنعتگران بخش لوازم خانگی ایجاد می شود در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: بحث قیمت ها در بورس فلزات بسیار مساله ساز است؛ بر فرض برای خرید مواد اولیه باید به بورس برویم و در حالی که قیمت پایه ۳۷ هزار تومان است اما باید به قیمت ۷۰ هزار تومان خریداری کنیم. به این ترتیب ما مواد اولیه را گرانتر از بازارهای خارجی خریداری می کنیم.

وقتی قیمت ها در بورس بالاتر از قیمت جهانی می شود!

این صنعتگر بخش لوازم خانگی افزود: در واقع الان که در بورس مواد اولیه خریداری می کنیم، بر فرض کارخانه می گوید قیمت پایه ما ۳۰ هزار تومان است بعد به رقابت می گذارند قیمت به یکباره روی ۶۰-۷۰ هزار تومان می رود! به این ترتیب گاهی مواقع قیمت از قیمت های جهانی هم بالاتر می زند ما نمی دانیم منطق این کار چیست!؟

وی ادامه داد: البته این اتفاق فقط در مورد آهن و فولاد نیست بلکه در مورد مواد پلیمری هم شرایط به همین نحو است مثلا موادی مانند پلی اتیلین، پلی کربنات و غیره که در بورس خریداری می کنیم معمولا به ۲ برابر قیمت پایه ای که کارخانه اعلام می کند به ما فروخته می شود.

فعال صنعت لوازم خانگی: دولت خودش مواد را در بورس دو برابر قیمت پایه می فروشد کسی هم نمی تواند چیزی بگوید اما اگر تولید کننده محصول خود را ۵ درصد گرانتر بفروشد مشمول انواع جریمه ها می شود

این تولید کننده لوازم خانگی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه عرضه کالا در بورس برای شفافیت بود ارزیابی شما از شرایط و میزان شفاف سازی فعلی چیست، گفت: شفافیت اصولا یک بهانه است. بر فرض برای یک ماده پتروشیمی نرخ ۲۷ هزار تومانی تعیین می کند اما می بینیم که در بورس به نرخ ۵۰ هزار تومان فروخته می شود. اصولا در بورس کالا هرچه به نام شفافیت انجام شده در واقع برای خالی کردن جیب مردم بوده است!

وی ادامه داد: الان گفته شده می خواهند معاملات آنلاین صورت بگیرد تا شفافیت ایجاد شود اما واقعیت این است که می خواهند از این طریق مالیات بیشتری بگیرند، لذا شفافیت تنها بهانه ای است برای گرفتن پول بیشتر، گرانتر فروختن کالا، گرفتن مالیات بیشتر و غیره. در زمان حاضر دولت خودش مواد را در بورس دو برابر قیمت پایه می فروشد کسی هم نمی تواند چیزی بگوید اما اگر تولید کننده محصول خود را ۵ درصد گرانتر بفروشد مشمول انواع جریمه ها می شود.

تغییر قیمت ها در بورس فلزات منطقی و فنی نیست

بر اساس این گزارش حرف و حدیث ها در خصوص عدم شفافیت در بورس فلزات و از سوی دیگر در خصوص بالا بودن قیمت ها در بورس بسیار است و صدای بسیاری از فعالان بخش صنعت را درآورده است. به طوری که حمیدرضا رستگار رئیس اتحادیه فروشندگان آهن آلات فولاد و فلزات نیز پیش از این در گفتگو با خبرنگار بازار گفته بود: اگر قرار است قیمت کالایی تغییر یابد باید یک استاندارد داشته باشد و یک دلیل منطقی و فنی داشته باشد. با این وجود برخی مواقع می بینیم قیمت ها بالا می رود اما دلیل منطقی پشت آن نیست و مشخص است که اعمال نظر و بازار سازی می شود. پیشنهاد ما این بوده که در بازار فولاد همه افرادی که در این زنجیره قرار می گیرند از تولید تا انتهای کار که مصرف و صادرات است نماینده داشته باشند؛ یعنی اینگونه نباشد که غیر منطقی یک کالایی گران شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فلزات: بورس برای خود تصمیم می گیرد و بارها گفته ایم این روند را اصلاح کنیم سیاست کلی این باشد که منافع مردم در نظر گرفته شود نه اینکه تبدیل به بازار مکاره شود که علت گرانی و ارزانی اش مشخص نباشد

رستگار ادامه داد: متاسفانه می بینیم که بورس برای خود تصمیم می گیرد و بارها گفته ایم این روند را اصلاح کنیم سیاست کلی این باشد که منافع مردم در نظر گرفته شود نه اینکه تبدیل به بازار مکاره شود که علت گرانی و ارزانی اش مشخص نباشد. متاسفانه معلوم نیست چه افرادی در خرید بورس ورود می کنند در حالی که اگر هر فردی بخواهد در حوزه توزیع فعالیت کند حتی شرکت های دولتی باید از اتحادیه و اصناف مجوز بگیرند.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد و فلزات استان تهران در ادامه همچنین متذکر شد: در حال حاضر تمام شرکت های حقوقی، نیمه دولتی و غیره وقتی در بازار توزیع دخالت می کنند؛ ما به هیچ وجه مطلع نمی شویم که اینها چه نیتی پشت سرشان است و چه دستگاهی باید نظارت کند؟ لذا اگر قانون حکمفرما شود هیچ کس مستثنی نیست و همه باید هم بهره مند از قانون شوند هم مالیات را باید بدهند. چرا که توزیع ثروت در کشور وقتی عادلانه می شود که هیچ کس رانت ویژه نداشته باشد یعنی هیچ جایگاه ویژه ای برای خود تعریف نکند.

کد خبر: ۲۷۸٬۳۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha