۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۷
همکاری ماموت و چری به صلاح بازار نیست| قانون نانوشته برای تامین خودرو مورد نیاز کشور از «چین»
یک نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت گو با بازار؛

همکاری ماموت و چری به صلاح بازار نیست| قانون نانوشته برای تامین خودرو مورد نیاز کشور از «چین»

رشیدی کوچی عضو کمیسیون امور داخلی خانه ملت به بازار گفت: همکاری گروه ماموت و چری جهت عرضه محصول صلاح نیست و به نظر می آید پشت پرده قانونی نانوشته جهت تامین خودرو مورد نیاز کشور از چین شکل گرفته است.

امید محمدی؛ بازار: چندی پیش عباس علی آبادی وزیر صمت در خصوص همکاری گروه ماموت و چری به نگارنده این مطلب اعلام کرد؛ «تعامل شرکای خارجی با خودروسازان داخلی را باید مدیریت و اگر گروه صنعتی به دنبال شراکت با چری باشد، مورد قبول نیست.» صنعت خودرو به ویژه قطعه سازان طی سالیان گذشته از وجود «سورس» موازی زیان های را تجربه کردند، با وجود اینکه «چری» در کشور دو «شریک تجاری» دارد، همکاری گروه ماموت با این خودروساز چینی سناریو زیان ناشی از «سورس موازی» قطعه سازان را برای خودروسازان بخش خصوصی ایجاد خواهد کرد. همکاری گروه ماموت با شرکت «چری» نه تنها منجر به توسعه صنعت، افزایش تیراژ و تنوع محصول نمی شود، بلکه وابستگی صنعت خودرو داخل را به یک برند بیشتر از گذشته می کند. شاید بهتر باشد ماموت به جای همکاری با «چری» شریک تجاری دیگری انتخاب کند تا سبد محصول خود را تکمیل و وابستگی را کاهش دهد، برای بررسی این موضوع با جلال رشیدی کوچی عضو کمیسیون امور داخلی مجلس شورای اسلامی به گفت و گو پرداختیم:

همکاری گروه ماموت و چری جهت عرضه محصول صلاح نیست، به نظر می آید پشت پرده قانونی نانوشته شکل گرفته تا عمده خودروهای مورد نیاز کشور به صورت واردات یا مونتاژ از «چین» تامین شود

* اخیرا گروه ماموت در تلاش است تا با شرکت خودروسازی «چری» همکاری جهت عرضه محصولات داشته باشد، با توجه به اینکه «چری» در ایران دو شریک تجاری دیگر دارد، آیا این تعامل صحیح است؟

همکاری گروه ماموت و چری جهت عرضه محصول به صلاح بازار نیست، به نظر می آید پشت پرده قانونی نانوشته شکل گرفته تا عمده خودروهای مورد نیاز کشور به صورت واردات یا مونتاژ از «چین» تامین شود، متاسفانه صنعت خودرو به استعمار چینی ها درآمده است.

* به بحث واردات خودرو اشاره داشتید، با توجه به اینکه در سال جاری وزارت صمت وعده های در خصوص واردات خودرو داد که تحقق نیافت، آیا سال آینده بازار خودرو مسیر کاهش قیمت ها را دنبال خواهد کرد؟

با تداوم شیوه های فعلی نباید انتظار تاثیر گذاری مثبت از واردات خودرو در بازار داشت، هدف اصلی واردات خودرو شکستن انحصار، کاهش قیمت ها و بهبود عرضه و تقاضا بود، اما متاسفانه به دلیل عدم حمایت های لازم از واردات شاهد ورود ۴ هزار دستگاه خودرو هستیم که سبب افزایش قیمت ها و رشد تقاضا کاذب در بازار خواهد شد.

همکاری ماموت و چری به صلاح بازار نیست| قانون نانوشته برای تامین خودرو مورد نیاز کشور از «چین»

واردات خودروهای کارکرده «قانون» است و وزارت صمت نمی تواند نسبت به اجرای آن رفتار سلیقه ای داشته باشد

* چندی پیش وزیر صمت اعلام کرد که نسبت به واردات خودروهای کارکرده رضایت ندارد، با توجه به اینکه شما یکی از نمایندگانی بودید که طرح واردات خودروهای کارکرده را دنبال می کردید، اکنون سرنوشت این طرح چه خواهد شد؟

واردات خودروهای کارکرده «قانون» است و وزارت صمت نمی تواند نسبت به اجرای آن رفتار سلیقه ای داشته باشد، بارها اشاره داشتم که آیا در شان مشتریان خرید خودرو پراید ۴۰۰ میلیون تومانی است یا باید محصولات مرسدس بنز و تویوتا را با بهای ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان خریداری کنند؟ دولت باید اجازه دهد تا مشتریان در بازار خودشان محصول دلخواهشان را انتخاب کنند.

* حدود سه ماه پیش که عباس علی آبادی وزیر صمت جهت پاسخ به سوال تعدادی از نمایندگان منتخب کردم به خانه ملت آمد، شما اعلام کردید که به ایشان سه ماه مهلت جهت بهبود وضعیت واردات خودرو و غیره می دهید، با توجه به اتمام مهلت مذکور آیا وزیر صمت را به مجلس شورای اسلامی دعوت خواهید کرد؟

مهلتی که شما به آن اشاره داشتید تا پایان سال جاری است، ایشان وعده های دادند که تاکنون محقق نشده و اگر زمان یاری کند پیش از اتمام این دوره از مجلس شورای اسلامی موضوعات مطرح شده در جلسه پرسش و پاسخ از وزیر صمت را از رئیس جمهور و عباس علی آبادی پیگیری خواهم کرد تا حق مردم را مطالبه کرده باشم.

کد خبر: ۲۷۸٬۱۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha